Gjest Mentha Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Jeg skal lage en kampanje for glutenfritt på jobben, blant annet julebakst, men også brød, boller og diverse. Da skal jeg bake, servere og gi ut oppskrifter og sånt. Men jeg har jo så godt som null erfaring med glutenfritt, og søker desperat litt tips og gode (gjerne enkle) oppskrifter! Noen som har noe sånt til meg? Føler jeg har tatt meg vann over hodet, men så er det jo litt spennende og Endret 31. oktober 2012 av Mentha
bIomstre Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Her er dama som ordner seg skjønner jeg! Ikke så lenge siden jeg hørte et lite sukk over lite tid til baking når man var tilbake i jobb, og vips,man order jobb med baking! Sånn skal det være Jeg er ingen guru, men jeg har feilet, så du kan jo få lære av mine feil... Jeg har byttet ut hvetemel med glutenfritt i de kakene jeg baker til vanlig. Det har ikke blitt det samme! De hever seg flott og ser fine ut, men når de avkjøles så skrukkes de sammen! Blir liksom ikke noe hold og substans i de. Men jeg har en oppskrift på en veldig god sjokoladekake, der man skal bruke glutenfritt i utganspunktet, den blir bra! Jeg skal sende oppskriften din vei etterhvert. Kaker som er uten mel er jo vinnere, marengsbunn og makroner f.eks. Noen kaker har også så lite mel at det i grunnen kan kuttes ut, f.eks mandel eller nøttebunn. Ingen er faring med gjærbakst, bare hørt at det er generelt vanskelig, da det er glutenet som gir seigheten i gjærdeigen... Kan fiberhusk gi noe av den egenskapen tro? Ellers regner jeg med du er i gang med research på nett. Kan jo da tipse om at naaf.no pleier å ha allergioppskrifter (mener de har eget julebaksthefte) og det finnes en del andre som du sikkert googler deg enkelt frem til.
Gjest Ziva Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Gå inn på anonym og sug tak i Frokostquiz. Hun har god greie på glutenfritt.
Iiiiik Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Min erfaring som ekssamboende med en med cøliaki er at Semper fungerer fint som erstatning for hvetemel i bakst med bakepulver, men at Toro sitt mel smaker vondt og gir dårlig resultat.
Gjest Mentha Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Frokostquiz skal oppsøkes! Jeg har også lest dette med å bytte ut mel med glutenfritt, og at det sjelden var vellykket. Hmm, vanskelig. Men det blir litt gååågling selvsagt, og så er det alltid nyttig med andres erfaringer innen emnet siden jeg føler meg nok så på tynn is. Eller, tynn is, det er vel heller kun antydning til nattefrost på den dammen. Takk for tips, blomstre, jeg skal suge de til meg som en tørr svamp LItt av poenget her er at det er noen produkter som skal promoteres, og dermed er jeg nesten nødt til å bruke de i baksten Det er blant annet semper sine melblandinger. Men det er ikke dumt å nevne i en bisetning at f.eks mandelbunner og sånt fint kan gjøres, eller allerede er, glutenfritt. Sier forøvrig tusen takk til sjokoladekakeoppskrift Og ja, baking i jobben - bedre blir det ikke Nå er det tid for baking av icky fingre, men om det blir så mange unger som får tid til å smake de er en annen sak. Kanskje jeg tar de med på jobb i morgen og setter i et glass på kafferommet, så kan jeg stå og fnise bak veggen og se om noen tør å smake Endret 31. oktober 2012 av Mentha
Studine mevik Skrevet 31. oktober 2012 #6 Skrevet 31. oktober 2012 Nå det gjelder bakst av glutenfrie rundstykker, brød og annet så anbefaler jeg deg å blande mølja med visp i mikseren. Det gir generelt bedre resultater. Har ingen oppskrifter dessverre for jeg lager alt på slump, men klarer å komme på oppskriften vi brukte på glutenfrie pizzabunner da jeg jobbet med det, så skal jeg skrive den ned og sende den til deg. Fiberhusk er viktig i brød og rundstykker for at de skal være fiber i maten, men merker ikke noen forksjell på resultatet i forhold til heving og sånn. Jeg skal gruble litt og se om jeg kommer på noe lurt til deg
Mamma_til_2 Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Vet ikke om det er akkurat dette du mener, men jeg lagde snikers kake til en som var gluten intolerang, bytta ut ritz kjeksen med den glutenfrie (selges vertfall på ultra og meny sikkert andre plasser og ) lagde den på vanlig måte bare bytta kjeks, ingen som kjente noe forskjell
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Jeg for min del syntes Amarettomel er det enkleste å bake med. Her en er mal jeg følger. Jeg baker mer eller mindre alt glutenfritt og melkefritt. tilsett Fiberhusk eller Pofiber i melet, dette gir saftig bakverk. Skal svelle noen minutter i vann før det deretter tilsettes deigen blir brødet tørt har du brukt for mye mel eller for lav temperatur i ovnen ved kompakt brød har deigen stått for kort tid til heving, evnt feil temp på gjæren rett temp. er viktig, 37C for ferskgjær, 45-50C for tørrgjær. Bruk termometer spray inn litt vann i ovnen for å øke luftfuktigheten legg et håndkle over ovnsventilen så luftfuktigheten forblir inne i ovnen ha melposen i en plastpose slik at ikke fuktigheten i melet fordamper bort vei melet ved baking. 1 dl mel skal være 60 g elt deigen lenge i kjøkkenmaskin, gjerne 15-20 minutter hev deigen lenger enn du ville gjort med vanlig mel bruk mel på hender og bakebord når du arbeider med deigen tilsett litt sukker i deigen for hevingens skyld ha i litt ekstra olje og evnt. egg i brødet for bedre holdbarhet og konsistens tilsett 1/2 dl rismel pr brød i deigen for saftigere bakverk alle ingredienser skal være romtempererte deigen skal være så løs at du kan helle den opp i brødform, muffindform el.l pizzadeig/sconesdeig helles på stekeplaten, bruk slikkepott med formfett som hjelpemiddel ta brødet ut av formen de siste 10 min av steketiden, og sett tilbake i ovnen ikke skjær i brødet før det er helt avkjølt la brødet kjølne på rist legg et håndkle over dersom du ønsker myk skorpe, uten håndkle dersom du ønsker hard skorpe skjær opp brødet i skiver og frys ded. Ta opp det du trenger til hvert måltid. Tines raskt i brødrister. glutenfritt brød passer godt å lage i brødbakemaskin Sauser/Supper en må bruke litt mer væske enn det står anvist i oppskriften når en bruker glutenfritt mel maismel, rismel, potetmel, boghvetemel eller arrowroot kan brukes til jevning av sauser/supper
Studine mevik Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Har prøvd å gruble meg frem til blandinbgsforholdene på pizzabunn, men husker ikke helt. Ingrediensene er ihvertfall glutenfritt mel, vann, gjær, olje, salt og sukker.
Gjest Mentha Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 (endret) Takk for masse fine svar Jeg har søkt litt på semper sine sider, og funnet endel oppskrifter der som kan brukes også Det passer jo i grunnen bra siden semper er et av produktene som skal brukes i kampanjen. Men jeg har fått masse gode tips her, så forhåpentligvis går det bra når jeg prøver meg! Først må jeg bare få resten på plass, og så må jeg skrubbe kjøkkenmaskinen min. Så får vi se! Takk og bukk igjen, dere vakre damer! Hmm masse trykkleifer tidlig på morgenen.. Endret 2. november 2012 av Mentha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå