Gå til innhold

Hm, misforstått ærlighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt på det ofte her inne, men kom på det igjen nå ang innlegget om et profilbilde der noen selvsagt måtte komme med noe negativt også og forsvarer seg selv med vedkommende bare er ærlig.

Dette er slett ikke uvanlig. Noen sier noe pent, og så må det bare komme et surmaget svar der forsvaret er at man må da kunne være ærlig!

Dette kan godt være i diskusjoner med folk også, noen som bare må lire av seg meningene sine uansett hvor sårende og støtende de kan være for -man må jo få være ærlig!

I alle slike tilfeller lurer jeg i mitt stille sinn på følgende:

1. Er det mange som mangler oppdragelse siden de ikke har lært seg at joda, man skal være ærlig, men man skal også vite når man holder sine ærlige meninger for seg selv fordi det ikke vil ha noen annen hensikt enn å såre/støte noen å uttale dem høyt. Altså: Ja til ærlighet, men et enda større ja til det jeg trodde var normal folkeskikk og takt og tone (dvs har du ikke noe pent å si om vedkommende, så hold kjeft!). Et lite mulig unntak er når vedkommende selv ber om et ærlig svar, og selv da går det an å svare på en hyggelig måte selv om man er ærlig.

2. Er det noen som virkelig mener at det å buse ut med absolutt alt en tenker, helt uten filter, blir ansett som kult, tøft og ærlig? Altså, beundrer de/dere selv mennesker som rakker ned på andre og tråkker på andres følelser bare fordi de skal være (misforstått?) ærlige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Går an å ha på filter innimellom.

Skrevet

Lurer på om disse menneskene er sånn i virkeligheten også?

Feks, hvis man sitter på julaften, og får en genser fra bestemor, som man kanskje ikke synes er så pen, sier de da:"Herregud bestemor, dette er det styggeste jeg har sett noengang. Er du dust eller??"

Begynner å lure her inne noenganger... :P

Skrevet

Det er vel heller det at mange mister filteret sitt når de er anonyme på nett. Sier ting de aldri ville sagt i det virkelige liv. Synes mange kan være flinkere til å tenke over at det faktisk sitter et menneske av kjøtt og blod på den andre siden av skjermen.

På den annen side; når man vet at folk er på den måten må man også forberede seg på å være litt mer tykkhudet i debatt her enn man normalt sett ville vært.

Skrevet

Jeg mangler dessverre det filteret... Det kan godt være mangel på oppdragelse, for jeg hadde foreldre som aldri var tilstedeværende, eller brydde seg om å gi noen form for oppdragelse.

Det man kan være sikker på med meg, er at jeg alltid mener det jeg sier. Men jeg jobber med å ikke alltid si det jeg mener, if you catch my drift ;)

Men selv vil jeg heller få folks ærlige mening, selv om den kan såre, enn å bli jugd rett opp i ansiktet.

Skrevet

Beundrer ærlighet, men samtidig må man ha filter på for å ikke såre andre. Fin balanse det der.

Skrevet

Jeg mangler dessverre det filteret... Det kan godt være mangel på oppdragelse, for jeg hadde foreldre som aldri var tilstedeværende, eller brydde seg om å gi noen form for oppdragelse.

Det man kan være sikker på med meg, er at jeg alltid mener det jeg sier. Men jeg jobber med å ikke alltid si det jeg mener, if you catch my drift ;)

Men selv vil jeg heller få folks ærlige mening, selv om den kan såre, enn å bli jugd rett opp i ansiktet.

De fleste vil vel heller at folk skal være ærlige med dem enn at noen lyver til dem :) Men det er et skille mellom å be om en ærlig mening, og å ikke gjøre det. I dette tilfellet hadde f.eks ikke hun i den andre tråden bedt om noen meninger, det var bare en annen som hadde gitt sin positive ærlige mening og andre som hengte seg på. Da er det ikke nødvendig å si sin ærlige mening dersom denne skulle være negativ, men heller holde den for seg selv :)

Skrevet

Og si sin mening om andres syn på ting, er en ting. Men når det kommer til utseende, og annet man mer eller mindre "ikke kan noe for",- da har man gått langt over streken.

Det samme når man vet at noen gir en noe, eller gjør noe for en selv eller andre, som man ikke liker,- om denne gjør/gir det i beste mening,- da sier man ikke noe negativt om det...Man kan kanskje på en fin måte få denne personen til og unngå og si/gi noe hvis man vet at mottaker kommer til og mislike det,- men da må man veie sine ord..

Skrevet

De fleste vil vel heller at folk skal være ærlige med dem enn at noen lyver til dem :) Men det er et skille mellom å be om en ærlig mening, og å ikke gjøre det. I dette tilfellet hadde f.eks ikke hun i den andre tråden bedt om noen meninger, det var bare en annen som hadde gitt sin positive ærlige mening og andre som hengte seg på. Da er det ikke nødvendig å si sin ærlige mening dersom denne skulle være negativ, men heller holde den for seg selv :)

Har ikke lest den tråden, men jeg er i utgangspunktet helt enig med deg.

Er derfor jeg prøver å bli flinkere til å heller holde kjeft, men det glipper ofte ut tong som godt kunne vært usagt... Men for min del er det et større problem når jeg prater med folk enn når jeg skriver på nett. Sensuren er noe mer effektiv når ting skal skrives og sjekkes for skrivefeil ;)

Skrevet

Er enig med deg Alva. Jeg har vokst opp med en søster som benyttet enhver anledning til å rakke ned på meg og dekker seg bak at hun bare er ærlig. Underforstått: Hvis man ikke tåler det så har man et problem.

Hvorfor er det så viktig å buse ut med alle negative tanker man har om noen? Hilken nytte gjør det? Jeg mistenker at det rett og slett handler om at man føler seg litt større selv når man kan rakke ned på andre.

Skrevet

Helt enig. Prøvde å nevne lignende i en annen tråd her og. å jeg sier det igjen; Man skal ikke si alt man mener, men man skal mene det man sier..

Føler det blir litt ungdomskole fakter da voksne mennesker skal rette på og kritisere alt med en spydig og udregelig tone. Her er det jo ekstremt såklart. Men dessverre opplever jeg det stadig i virkeligheten og at voksne mennesker buser ut med ting uten å pynte på det i det hele tatt. Og ofte er det de som mangler litt i toppen som gjør det. Ikke stygt ment. Så ofte syns jeg synd på de som har det behovet med å skrike ut så fort venninnen har en kjole som de ikke liker, osv.

Jeg er en veldig ærlig og åpen person selv. Og da jeg var 14-15 missforstod jeg det med ærlighet totalt selv, hadde null impulskontroll og fornærmet ukjente mennesker på gaten nesten. Godt jeg fort fikk meg en lærepenge.

Spør jeg venner av meg om hvordan buksa sitter, eller om den nye taklampa mi er fin, så er det da helt ok for meg at de sier det de mener. Men jeg respekterer heller ett svar som; Tja, den var vel ikke det peneste jeg har sett. I stede for; FYFAEN ER DU TEIT?! DU KAN IKKE EIE NOE Så JæææVELIG VEL?!....

Eh ja.. :)

Skrevet

Det som er litt pussig er jo at disse ærlighetsforkjemperne som regel ALDRI har noe pent å si. Det er alltid noe negativt. EN annen ting er jo disse menneskenes noe overvurderte tro på egen smak/tolkning/vurdering. De sier sin subjektive oppfatning av noe, og er frekke nok til å legge det fram som "sannheten". Jeg fikk en gang en kommentar på håret mitt.

En perifer bekjent mente at hun bare MåTTE (stakkar, tenk å være drevet av et sånt behov!) fortelle meg sannheten og si at den fargen ikke kledde meg i det hele tatt og at jeg burde klage til frisøren. Jeg kikket bare på henne, og spurte hvorfor hun trodde at jeg ville vektlegge hennes mening noen verdi. Hun skjønte ikke poenget mitt i det hele tatt, for hun trodde helt oppriktig at alle syntes som henne og bare ikke turde å si noe, så hun så sin rolle i verden som en sannhetsbærer som gjorde omgivelsene en tjeneste ved å "være ærlig". Ja ja...

Skrevet

Jeg misliker sterkt disse to uttalelsene:

- "Jeg er jo bare ærlig!" (Som oftes sagt rett etter en spydig kommentar)

- "Jeg angrer aldri på noe" (om man aldri angrer på feil man har gjort, hvordan kan man da bli et bedre menneske?)

...

Skrevet

Jeg misliker sterkt disse to uttalelsene:

- "Jeg er jo bare ærlig!" (Som oftes sagt rett etter en spydig kommentar)

- "Jeg angrer aldri på noe" (om man aldri angrer på feil man har gjort, hvordan kan man da bli et bedre menneske?)

...

Gode poeng :)

Mange fine svar her. Det pussige er, som noen av dere nevner, at disse menneskene helt oppriktig later til å tro at andre faktisk er interessert i høre disse meningene deres. Og ikke tar noen hint heller...

Skrevet

Hehe mannen min pleier å si "Jammen det er jo sant!" når jeg ser litt stygt på han fordi han har plumpet ut med noe fornærmende til noen andre, eller noe som egentlig var mellom oss. "Kanskje det, men du trenger ikke å SI det for det" sier jeg da... Men enten er han dypt uenig med meg i det ellers så glemmer han det hele tiden...

Skrevet

Snodig at ingen av dem har prøvd å forsvare seg i denne tråden. Ennå, i alle fall.

Skrevet

Det er liksom sånn at ærlighet for noen er et udiskutabelt gode og at det trumfer over omsorg og empati og omtanke. Underlig. Jeg tenker at man bør unngå å lyve ved et direkte spørsmål, men at det er greit å holde kjeft eller å utelate deler av sannheten. Særlig hvis det er snakk om ting som ikke kan endres eller som kun sårer mottaker, skal man være varsom.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Å si sin mening om en sak er en ting, men Å oppføre seg slik som en eller to i den aktuelle trÅden du nevner, det er rett og slett skammelig. Tror nok jeg hadde vært rimelig flau om jeg var den/dems mor.

Som min mor lærte meg:

Har du ikke noe pent Å si om andre mennesker, sÅ holder du kjeft, for ord du uttaler kan sÅre, og karma kan fort gi deg fingeren.

Hadde det handlet om en sak eller noe, greit nok, men Å oppføre seg slik i forhold til enkelt mennesker er rett og slett skammelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...