Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Min lillesøster er blitt utsatt for overgrep.. Hvordan reagere, støtte, hva si,gjøre??
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Bare vær der for henne, tilby å kunne prate sammen,eller om hun baretrenger en skulder å gråte på eller en klem å drukne i.. Det er godt å ha en storesøster som viser omsorg og bryr seg, når slikt hender. Opplevde selv voldtekt som 12åring, det kom frem i lyset når jeg var 15 år, og min ene søster som bodde hjemme var en reddene engel på den tiden.
marsgutt 2013 Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 La henne vite at du er der for henne, og hvis hun trenger noen og snakke med kan hun komme til deg. Viktig at hun forstår at dette ikke er hennes feil.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Ikke reager med sinne ihvertfall. Ei heller ti det ihjel dersom hun vil og har behov for å snakke om det. For min del hjalp det best at folk rundt meg spurte på tomannshånd om hvordan det egentlig gikk, og dersom jeg (som jeg ofte gjorde i starten) brøt sammen, så var de der til jeg fikk stablet meg selv på bena igjen og sluttet å gråte og trengte at noen holdt rundt meg. Dersom jeg sa at jeg hadde det greit (noe man faktisk kan ha) så var alt som normalt, de oppførte seg som normalt, jeg forsøkte å oppføre meg som normalt, og fikk dermed en pause fra det som hadde skjedd. De som jeg taklet dårligst var de som kom med "stakars deg, men vet du hva? Jeg ble engang utsatt for at en mann tok på meg på byen, så jeg vet hvordan du har det" ... særlig når de i neste sekund fortsatte å bable om sine fæle opplevelser med brukne negler og utsolgte varer på salg. Eller de som hele tiden gnagde på det, når jeg følte meg ferdig med det, eller hadde en pause fra tankene,så minte de meg på det som hadde skjedd hver gang. Så mitt beste råd er å være der, la henne vite at du er der om hun trenger noen å prate med, støtte, klem, eller om hun trenger at livet fortsetter som normalt.. Det fungerte ihvertfall best på meg, og jeg har erfart at det har fungert best på de rundt meg som og har opplevd tragedier.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Det er så vanskelig. Vi har et supert bånd, og jeg gråt i fler timer da jeg fikk vite det.. Bor 1 time unna henne, så reiser til henne straks for å bli noen dager... Spurte henne hva hun ville, om jeg skulle komme, og hvor lenge jeg skulle bli. Hun ville jeg skulle komme med engang, og bli lenge... Ga hun også ideen om at vi skal ha filmkveld ikveld... Men det er så vanskelig å holde tårene inne! Hun ville også at vi skulle ut og gå tur, og prate masse masse.. Jeg pratet ikke med henne da jeg fikk vite dette, og reaksjonen var stor, jeg tenker veldig mye på han som gjorde dette, jeg kjenner han... Og sitter med vonde tanker om han, dumt og si, men det er sant.. :/ Jeg aner heller ikke hva jeg skal tenke eller hva som helst om jeg treffer han som utsatte henne for dette! Jeg er så.... sur og lei meg! Tenker også at jeg som storesøster skulle passet på henne, men det går ikke alltid... åååh, tankene snurrer!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Hi her igjen... Jeg er så usikker på hva jeg burde si, og slike ting. Burde jeg heller holde munn og la henne komme å si ting til meg??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå