Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Ble litt fascinert av den tråden om svigers, tidspunkt for middag og 3-åring og alle svarene som kom der. Det later til at måten denne kvelden blir feiret på varierer veldig! Da tenker jeg ikke på de små detaljene og at man spiser ulike mat, men de større trekkene. Rekefølgen på ting, tidspunkt, tid avsatt til de ulike "aktivitetene" osv. Det er kanskje lett å slenge ut med "men hvorfor gjør dere ikke bare slik og slik da?" dersom man har en helt annen tradisjon enn de man henvender seg til. Så da lurer jeg litt. Hvordan ser selv juleKVELDEN (ikke hele dagen) ut hos dere akkurat nå med de barna dere har, ca hvor mange er dere normalt sett og når starter julekvelden for dere? Hos oss starter den rundt kl 16.30-17 med middagen, og vi er normalt set ca 10-15 peroner. Hele middagen der man gjerne forsyner seg to ganger, har dessert osv tar fort over en time. Barna får gå i fra bordet og leke når de er mette (de venter på hverandre da). Deretter rydder de/vi voksne av bordet, vasker av ol mens juletreet flyttes ut til midt på gulvet og barna får i oppdrag å legge alle pakkene under treet. Så er det tid for å gå rundt treet og synge. Totalt tar dette ca 30-40 minutter. Så setter alle seg ned og en utnevnes som gaveoppleser (gjerne det/de eldste barnet/barna med litt hjelp fra en voksen). En og en gave leses opp og deles ut. Først til minste barnet, så nest minste osv opp til den eldste voksne. Ingen får åpne noe før den som er før en i "køen" er ferdig med å åpne sin gave. Nå som vi har mange barn blir det gjerne en ekstra runde for dem innimellom siden de som regel har flere gaver også. Hele denne prosessen tar normalt 2-3 timer. Da tar vi gjerne fram litt julegodt innimellom. Ungene koser seg med å leke med sine gaver, og vi voksne prater og nyter synet av glade barn. Etter gaveåpningen går alle rundt og takker for gavene, noen ringer gjerne til andre slektninger og venner, det ryddes opp litt og settes fram kaffemat. Alle bare slapper av, spiser og bare koser seg sammen. Kanskje prøver ut ett nytt spill, blar litt i nye bøker osv. På dette tidspunktet er klokken normalt blitt ca 22 om kvelden og spesielt de minste barna begynner å bli klar for sengen. Er vi hos noen andre begynner vi gjerne å pakke ut i bilen og gjøre oss klar til å gå da. Er vi hjemme legges barna etterhvert. Vi andre er våken til vel midnatt. Dere da?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Vi spiser alltid middag klokken 17. Siste par årene har vi begynt å feire hjemme hos oss selv og det varierer hvem som kommer. 1 år hadde vi et vennepar på besøk og forrige gang var det foreldrene mine (svigermor var invitert, men hadde planer med noen andre). I år aner jeg ikke hvem som kommer ennå. Når vi er ferdig med middag tar vi en liten pause før vi rydder bort, setter fram kaffe og diverse godteri og så begynner vi så smått med gaver Tar oss gjerne god tid med dette, prater litt og spiser litt godteri. Nissen kommer også, sånn ca midt i gavene Etter gaver leker barna med det de har fått, gjestene drar gjerne hjem og så er det jo å ringe/sende litt takkemeldinger og rydde bort papir o.l. Og ja, vi pakker også opp en og en gave, går runden rundt. Har ikke noe bestemte klokkeslett for når ungene legger seg, vi tar det litt som det kommer den kvelden
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Hos min mor: Middag klokka 16:00 (var 17:00 før, men så fikk vi ungene unger) den drøyer lett 1- 1,5 time, så ungene får slippe når de ikke orker mer.. Så er det litt rolig tid med sofa slarv for de som vil sitte, mens resten rydder opp og ordner desert, når deserten serveres, så starter vi å åpne gaver (Da er klokka ca 18:00).. 19:00 er vi ferdig, siden min søster og sønnen må hjem å sove (sønnen må sove) vi overnatter hos mor. Hos svigers: Middag klokka 17:00, den varer 1-1,5 time, så er det prating i 1-2 timer, før det er desert, den varer lett 1-2 timer, før det åpnes gaver, så klokka blir fort 22 før gavene åpnes.. For å skåne ungene for det der, så inviterer vi hjem til oss i år, middag 16:00, også tar vi det der ifra, målet er å få ungene til sengs innen klokka 20:00.. Så kan vi voksene fortsette julekvelden som vi vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå