Gå til innhold

Vandelsattest i helsevesenet - pedofil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget her om dagen at en pedofil, nå er ansatt i helsevesenet som hjelpepleier. Ble litt satt ut, kreves det ikke vandelsattest? Min venninne påstår at siden han vedtok bøtene begge ganger, så står det ingenting på rullebladet hans. Er det riktig? Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bøter? For pedofile handlinger? Virkelig? Hva hadde han gjort?

Endret av T82
Skrevet

Hvis du er 100% sikker på at han er pedofil ville jeg tipset arbeidsgiver anonymt.

Skrevet

er faktisk lov pålagt det. Nei det står,hvis han har gjort noe seksuelt mot barn. Hadde nok sagt det vidre,eller i alle fall krevd en vandelsattest, synes det er rart de ikke er nøye med det

Skrevet

Ville selvsagt varslet arbeidsgiver.

Skrevet

Det kreves ikke vandelsattest i helsevesenet, nei. Tror det bare kreves når man arbeider med barn (lærer, barnehage, ol.). Hvor jobber han, da?

Skrevet (endret)

Men hvor er han ansatt da? På ett sykehjem er det kanskje ikke så relevant? På sykehus møter han vell ikke barn om han ikke jobber på ett sykehus med barneavdeling?

Jeg sier det fordi jeg tenker det er værre med en pedofil som ikke har jobb og satt på spissen vandrer gatelangs, enn en som HAR en jobb (der han ikke har kontakt med barn).

Endret av T82
Skrevet

Rehabiliteringstjenesten. Ser at det også er habilitetstjeneste for barn mellom 0-18 år der.

Skrevet

Har man begått seksuelle overgrep på barn så får man ikke bare en bot og så er den saken ut av verden. Og gjør man det en gang til så får man ikke bare en ny bot og så skjer det samme.

Hva er han egentlig dømt for? Ikke overgrep mot barn i hvert fall. Det må være rykter.

Skrevet

Politiet som anmeldte han, ble kun bøter begge gangene. Kan vel ikke kontakte arbeidsgiver, så lenge det ikke står noe på rullebladet. Kommer vel ingen vei da? Han har giftet seg etter dette, kona skulle bare visst for et "kupp" hun har gjort. Og når jeg sier pedofil, mener jeg ikke tenåringsjenter rett under den seksuelle lavalderen, men små barn!

Skrevet

du kan varsle arbeidsgiver, ikke alle er like nøye... men det skal kreves av alle i slike jobber. En bot kan vedtas, men dømmes man til bot (ikke forenklet forelegg som man gjerne får om man kjører for fort), så vil dette komme fram på en politiattest.

Skrevet

Har man begått seksuelle overgrep på barn så får man ikke bare en bot og så er den saken ut av verden. Og gjør man det en gang til så får man ikke bare en ny bot og så skjer det samme.

Hva er han egentlig dømt for? Ikke overgrep mot barn i hvert fall. Det må være rykter.

Rykter??? Er jo mitt barn. Han ville ta på henne, og at hun skulle ta på han. Hun klarte heldigvis å løpe inn i et hus.

Skrevet

Og så gir politiet bare bøter? Det gjentar seg og så gir politiet nok en gang bare bøter? Hvor i landet er dette?

Skrevet

Hvis man skal jobbe med barn og ungdom, må det innhentes politiattest som synliggjør at det ikke foreligger relevante straffbare forhold. Selv som fotballtrener skal det innhentes forenklet attest. Man er ikke forhindret fra å jobbe i alle deler av helse-, sosial- eller utdanningssektoren selv om man e pedofil, altså kun der man forholder seg til barn og unge under 18.

Skrevet

Egentlig er både barnet og vi foreldre kommet over dette, så har ikke lyst til å rippe opp i dette, spesielt siden vi nok ikke kommer noen vei. Men samtidig så vil man jo beskytte andre barn. Tenker også at dette kanskje er en avdeling hvor barn er syke, og kanskje ikke kan fortelle...

Skrevet

Jeg har jobbet både på sykehus og sykehjem. Har blitt krevd vandelattest begge steder. Og da har jeg "bare" jobbet med godt voksne mennesker...

Skrevet

For å svare på spm ditt. Siden det er ditt barn det gjelder og kilden da er sikker, så hadde jeg for det første ringt media for å fortelle at pedofile i Norge som blir dømt for seksuelle handlinger bare får bot, selv etter at det gjentar seg. Det hadde heller ikke kostet meg en kalori og ringt til arbeidsgiver.

Skrevet

Er dessverre sånn lovverket er. Det er først når den pedofile rekker å gjøre noe fysisk at han kan straffes, og tydeligvis først da han får noe på rullebladet sitt. Altså han kan gå rundt som en tikkende bombe.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg først prøvd politiet og forklart at han jobber ett sted hvor barn med forskjellige diagnoser ol er.

Enkelte av disse barna har jo gjerne ikke noe språk, er utviklingshemmet osv. Og det er faktisk større sjangsen for at disse barna blir utsatt for seksuelle overgrep enn "normale" barn.

I tillegg ville eg ringt arbeidsgiver, hadde ikke kostet meg 1 kalori.

Med din datter rakk han heldigvis ikke så langt, men hva med de andre barna.

Væs så snill å ring!

Vil du si hva by dette er i? Min datter er ofte på habiliteringen her i Bergen..

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg først prøvd politiet og forklart at han jobber ett sted hvor barn med forskjellige diagnoser ol er.

Enkelte av disse barna har jo gjerne ikke noe språk, er utviklingshemmet osv. Og det er faktisk større sjangsen for at disse barna blir utsatt for seksuelle overgrep enn "normale" barn.

I tillegg ville eg ringt arbeidsgiver, hadde ikke kostet meg 1 kalori.

Med din datter rakk han heldigvis ikke så langt, men hva med de andre barna.

Væs så snill å ring!

Vil du si hva by dette er i? Min datter er ofte på habiliteringen her i Bergen..

Er ikke Bergen

Skrevet

Kan du ikke skrive et anonymt brev som du sender til både politiet og arbeidsgiver. Da må du få med at brevet blir sendt til begge parter, slik at kanskje begge partene føler de må ta kontakt med hverandre for å sjekke/oppklare?

Du forblir anonym, men har satt søkelyset på denne mannen. Regner med det er nødt til å sjekke det da!

Skrevet

Det kreves vandelsattest dersom man skal jobbe med barn og psykisk utviklingshemmede.

Skrevet

Problemet er jo at han har plettfri vandel pga. at han vedtok bøtene. Og da har jo politiet taushetsplikt.

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet både på sykehus og sykehjem. Har blitt krevd vandelattest begge steder. Og da har jeg "bare" jobbet med godt voksne mennesker...

Man må ha vandelsattest om man jobber med psykisk utviklingshemmede også - kanskje derfor?

vandelsattest

Er dessverre sånn lovverket er. Det er først når den pedofile rekker å gjøre noe fysisk at han kan straffes, og tydeligvis først da han får noe på rullebladet sitt. Altså han kan gå rundt som en tikkende bombe.

Feil. Har har fått bot etter denne paragrafen står det på rullebladet. Det er ikke ett forenklet forelegg, men definert som straff.

strl. § 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd a) på offentlig sted, B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.

Endret av T82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...