Gå til innhold

Hvor mye lekser har deres andreklassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vært en ganske vanlig dag. Jenta har jobbet brukbart konsentrert. Da har vi sittet litt over en time. Alle leksene er lakt opp til at foreldre og barn skal sitte sammen hele tiden. Vi har ikke mer enn to barn, men dette beynner å ta mye tidb åde for voksne og barn. Bare for å ramse opp dagens lekser:

-Liten bok skal leses 5 ganger.

-Svare skriftlig på 6 spørsmål fra boka med fulle setninger.

-øve på regning, 25 oppgaver skriftlig,der de voksne skal ta tiden. To repetisjoner (5-6 min pr repetisjon + rettetid fra foreldrene)

-øve til diktat på eget ark.

-Lese minst 15 minutter i selvvalgt bok.

Er det vanlig med så mye lekser? Hender det eventuelt at dere dropper noe om dere skal noe spessielt eller barnet er slitent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med kontaktlærer dersom det blir mye. Ikke dropp noe uten å snakke med lærer først. Skjønner at dette blir mye!

Skrevet

Ukesleksa er:

Tre sider i matteboka

To sider i norskboka

Leselekse, ei side, tre repetisjoner (hver dag)

Ukas ord, begrep og rim/regle (øve litt på)

Veldig variert hvor lang tid det tar, avhengig av om ungen er fokusert og interessert i å gjøre leksene. Er som regel ferdig med leksa på mandag, innimellom tirsdag!

Skrevet

Ukesleksa er:

Tre sider i matteboka

To sider i norskboka

Leselekse, ei side, tre repetisjoner (hver dag)

Ukas ord, begrep og rim/regle (øve litt på)

Veldig variert hvor lang tid det tar, avhengig av om ungen er fokusert og interessert i å gjøre leksene. Er som regel ferdig med leksa på mandag, innimellom tirsdag!

Oi!

Det er jo ikke mer i ukelekse enn vi har hver dag omtrent. Skulle ønske jeg hadde litt bedre kjemi med læreren enn jeg har. Da hadde det vært enklere å ta opp sånne ting.

Skrevet

I dag har vært en ganske vanlig dag. Jenta har jobbet brukbart konsentrert. Da har vi sittet litt over en time. Alle leksene er lakt opp til at foreldre og barn skal sitte sammen hele tiden. Vi har ikke mer enn to barn, men dette beynner å ta mye tidb åde for voksne og barn. Bare for å ramse opp dagens lekser:

-Liten bok skal leses 5 ganger.

-Svare skriftlig på 6 spørsmål fra boka med fulle setninger.

-øve på regning, 25 oppgaver skriftlig,der de voksne skal ta tiden. To repetisjoner (5-6 min pr repetisjon + rettetid fra foreldrene)

-øve til diktat på eget ark.

-Lese minst 15 minutter i selvvalgt bok.

Er det vanlig med så mye lekser? Hender det eventuelt at dere dropper noe om dere skal noe spessielt eller barnet er slitent?

Glemte foresten en lekse.

Hver dag skal hun lese på 30 utvalgte ord fra en liste. Det tar noen minutter det også.

Skrevet

Så mye lekser har ikke min andreklassing. Igår hadde hun å skrive noen setninger fra helga. Idag var det 1 side i formskrift boka, de har leselekse hver dag. Syns det hørtes utrolig mye ut det du ramset opp HI, ta kontakt med kontakt læreren.

Skrevet

Det var mye lekser!!!

Idag har min hatt: Gjøre matteoppgaver på Fronter, lagt opp som spill. TOk ham ca 15-20 min.

Lese liten bok 3 ganger (hver kveld)

øve på kunneord (4 enkle ord han skal klare å skrive)

I denne klassen har alle elevene individuelle lekseplaner, men tror denne er ganske mye brukt i klassen. Er han sliten mener lærer at vi foreldre kan sile ut lekse som vi føler for, hun vil ikke drepe motivasjon med for mye lekser.

Du bør snakke med lærer, dette er altfor tidlig med så mye lekser. Tenk alle årene h*n har foran seg på skolebenken... Og jeg skjønner godt at det er krevende når ting er lagt opp til at foreldrene Må delta hver dag. Skulle være unødvendig!!

Skrevet

Min tredjeklassing sitter ca en time, det gjorde hun i fjor også (2klasse). Det funker greit.

Min førsteklassing sitter 10 minutt og klager over at det er alt for lite, noe jeg er enig i.

Skrevet

Dette hørtes i mine ører ut som veldig mye lekser.

Her i huset ser uka omtrentlig slik ut for andreklassingen leksemessig:

* lese 1 side hver dag i felles lesebok (leses 5 ganger, eller etter behov. Her står vi foreldre fritt til å velge antall ganger, etter leseferdighet)

* lese en liten bok hver dag (differensierte bøker, en liten bok på ca. 6-8 sider, kanskje 2-3 setninger på hver side)

* en mattelekse til EN av dagene i uka (oftest regne en side i boka, et matteark, etc. Ikke spesielt mye)

* av og til en penskrift-lekse i løpet av uka (sjeldent)

* en oppgave som hører til den lille leseboka, blir utlevert på mandag, skal gjøres til fredag

Så alt i alt jobbes det vel gjennomsnittlig ca. 1/2 time med lekser hver dag her i huset, av og til mindre.

At leksene er lagt opp til at foreldre i hovedsak skal sitte sammen med barna er greit nok, synes jeg - men med den mengden lekser såpass tidlig i skoleløpet får man raskt skoletrøtte barn, og det er jo IKKE gunstig for noen. Så jeg ville tatt kontakt med enten kontaktlærer direkte, eller en av klassekontaktene som kan ta det videre.

Skrevet

hjelpes, min 3. klassing skal i løpet av en uke lese ca 4 sider i lesebok, gjøre 2 sider i oppgaveboka som følger med leseboka, pugge 4 gloser, og skrive 4 setninger om noe læreren har bestemt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...