Gå til innhold

Syns dere dette var lite hensynsfullt av kollegaene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er absolutt for at folk skal få si sin mening. Samtidig så pleier jeg å trå litt varsomt i forhold til hvilke temaer jeg sier meningen min om på jobben.

Da jeg kom tilbake på jobb etter permisjonen med minstemann, så begynte sjefen min og en kollega i lunsjen å snakke om at barnehager er så forferdelig og diverse negativt om foreldre som velger å sende små barn i barnehage. Samtidig så visste de at min ettåring snart skulle begynne i barnehage, og jeg hadde akkurat kommet tilbake på jobb.

Dette er kanskje ikke en stor sak, men jeg syns det var litt lite hensynsfullt og lurer på om de tok det opp for å være "slemme". Den ene damen som snakket skal adoptere et barn fra et annet land, og barnet vil være over 2 år når det blir hentet hit fra fosterforeldrene i hjemlandet til barnet. Jeg tenker at det må være traumatisk for barnet, men det kunne aldri falle meg inn å ta opp adotivbarns psyke som tema når jeg vet at hun skal adoptere. (Bare for å ta et eksempel på hva jeg mener er å vise hensyn når man er kollegaer og ikke venner man kjenner godt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at de sa det for å være slemme. Sannsynligvis er det bare noe de mener, og det er en oppfatning de deler med flere. De vet også sannsynligvis at også de som begynner tidlig i barnehage klarer seg fint, de også. Kanskje du legger litt for mye i det? Snakker om mye rart med kollegene mine, og glemmer kanskje av og til å tenke på om noen rundt vil ta det personlig. For jeg er en som ikke er redd for å si hva jeg mener. Så hadde jeg vært deg i den situasjonen, hadde nok jeg forsvart barnehagene. Men skjønner at ikke alle liker å "motsi gruppen" på en måte. Tror uansett at de ikke mente å såre deg iallefall. De tenkte nok ikke over det.

Nå det gjelder dette med adopsjon: Er vel ingenting i veien for at du nevner noe om traumatiserte adoptivbarn. Vedder på at hun vet om det allerede, og at hun tenker på det selv.

Skrevet

De glemte seg nok bare ang at du skal ha barn "tidlig" i bhg.

Jeg for min kunne ikke brydd meg mindre om noen mente barnet mitt begynte tidlig i bhg. Norge er et av de landene med aller best permisjonsordning, og når barna begynner i bhg så er Norge et av de landene med størst personaltetthet. Jeg syns hele debatten om små barn i bhg i Norge er idiotisk. Hadde det vært snakk om tre mnd gamle barn i en bhg med to voksne pr ti barn så hadde jeg skjønt debatten. Men her? Nei! Hvis et barn ikke klarer seg bra her, så er det ikke pga bhg!

Skrevet

Du har kanskje rett, # 2, at jeg tok det for personlig. Jeg er ikke redd for å si imot, og jeg gikk inn i en diskusjon med sjefen som mener at alle har et reellt valg om å være hjemmeværende etter at barnet har blitt 1 år. Etterpå så tenkte jeg på hvorfor sjefen måtte utbasunere meningene sine så mye når hun visste hvordan det var med meg.

Jeg er ganske glad i å diskutere, men pleier å passe litt på hva jeg begynner å snakke om av personlige ting i nærvær av kollegaer jeg ikke kjenner så godt. Men igjen, kanskje jeg ikke trenger være så fintfølende.

hi

Skrevet

Hadde ikke tatt det sterkt negativt opp om de snakket om barn som begynner tidlig i barnehage, bare kommet med noen innspill for å nyansere bildet.

Ofte oppstår slike diskusjoner fordi det har stått noe om det i avisen samme dag, og i enhver bedrift vil det gjerne være flere som har latt barna begynne tidlig i barnehage.

Dersom noen hadde diskutert adoptivbarns psyke, når det var velkjent at noen på jobb skulle adoptere snart, så hadde jeg nok reagert derimot!

Om det sto om dette i avisen samme dag, så hadde det vært en ting. Men ellers hadde jeg syntes at det ikke var greit å ta opp noe slik i plenum om de var fulllt klar over adopsjonsplanene, da hører slikt hjemme i en samtale ansikt til ansikt.

Skrevet

Hadde ikke tatt det sterkt negativt opp om de snakket om barn som begynner tidlig i barnehage, bare kommet med noen innspill for å nyansere bildet.

Ofte oppstår slike diskusjoner fordi det har stått noe om det i avisen samme dag, og i enhver bedrift vil det gjerne være flere som har latt barna begynne tidlig i barnehage.

Dersom noen hadde diskutert adoptivbarns psyke, når det var velkjent at noen på jobb skulle adoptere snart, så hadde jeg nok reagert derimot!

Om det sto om dette i avisen samme dag, så hadde det vært en ting. Men ellers hadde jeg syntes at det ikke var greit å ta opp noe slik i plenum om de var fulllt klar over adopsjonsplanene, da hører slikt hjemme i en samtale ansikt til ansikt.

Men igjen; det hender folk rett og slett er litt ubetenksomme, og da er det ingenting i veien for å si det til dem :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...