Gå til innhold

De som har kresne barn er sikkert skyld i det selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det tenkte jeg før. Mitt første barn har alltid vært flink til å spise og har spist alle typer grønnsaker og fisk bestandig. Jeg var veldig fornøyd med at jeg hadde lykkes med å innføre et sunt kosthold fra starten.

Så fikk jeg mitt andre barn, men ville han ha all denne maten jeg laget? Nei, han vil helst ha brødskiver, han. Han vil verken ha brokkoli, laks eller blomkål. Det har heldigvis gradvis blitt bedre og han tør smake mer og mer. Han spiser spinat og revet gulrot når det er i en tomatsaus for eksempel, og bønner, og torsk når den er fritert, men han blir helt fra seg hvis det ligger en blomkål- eller laksebit på tallerkenen hans. Han er snart 2 år og maser om brød selv om han ikke får det før kveldsmaten. Og imens søstra spiser makrell i tomat som det skulle vært syltetøy og gafler i seg brokkoli, så blir han sur hvis han får det samme.

Er det ikke rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er rart, og det er veldig fint at du har moderert meningen din også :)

Vi opplever mye av det samme hos oss også. F.eks har vi tre barn som elsker tomater og spiser det som snop, og en som bare ikke får det ned enda han gjerne vil fordi han synes det ser så godt ut. Og tre som elsker egg, og en som bare ikke klarer det enda han prøver å smake innimellom.

Jeg tror at foreldrene kan påvirke litt hvordan barna blir, men at det meste er helt tilfeldig og ikke noe foreldrene kan gjøre så mye med.

Gjest Gullguttene
Skrevet

Sånn er det. Man må svelge noen kameler i ny og ne :)

Skrevet

Her spiste førstemann normalt helt til han ble syk like over året og utviklet spisevegring. Etter det ble han redd for mat, måtte inn på sykehuset og lære å spise på nytt og endte opp super-kresen. Det er han fremdeles, men smaker en og annen ny ting hvert år.

Andremann var kresen fra første munnfull.

Tredjemann var alt-spisende. Skriver VAR fordi han etterhvert så sånn opp til søsknene sine at han begynte pirke i maten. Nå er han nesten like kresen som de to eldre, sukk.

Dette er et skikkelig vrient tema. Men en ting er iallfall sikkert, hos oss har vi gjort så godt vi kunne, men vi kan ikke tvinge i ungene maten.

Skrevet (endret)

Gutten vår har alltid vært enkel å få i mat og jeg er veldig tydelig på at vi er heldige som har det slik. Det er guttens fortjeneste og ikke vår, og jeg har aldri ment noe annet. Selvfølgelig kan det hjelpe mye med tilrettelegging og kreativitet men til syvende og sist så er det barna selv det kommer an på.

Og slik er det også med soving. Ser det er mange mødre som mener det er deres egen fortjeneste at ungen er "oppdratt" til å sove 10-12 t i strekk i egen seng hver natt fra de er bittesmå. Det syns jeg er en utrolig naiv tankegang. Igjen, rutiner kan bety en del men til syvende og sist så er det barnet selv det kommer an på.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Jo, jeg tror nok enkelte foreldre har litt skyld i det selv. Jeg kjenner barn som får servert brød 3 ganger om dagen og da er det jo ikke så rart at det de liker er nettopp brød.

Jeg tror det er vanskelig å få altetende barn hvis man ikke gir de variasjon fra de er små.

Men når det er sagt; mine barn er sånn midt på treet kresne. Spiser det meste, unntatt en del grønnsaker, selv om jeg alltid har servert mye grønnsaker. Så jeg er helt enig i at det ikke er alt man rår over. Og mine to barn har også forskjellig smak, selv om de jo får servert den samme maten, så da må det jo være noe de er født med.

De er begge veldig glad i å smake på ny mat da, så da er det vel håp om at de liker flere smaker etter hvert.

Skrevet

Vi kan ikke hjelpe for at vår gutt ikke spiser noe mat omtrent. Han får være med å lage mat, han får være med å handle og ha ansvar for at noen ting blir med hjem, han blir tilbudt variert og sunn kost. Men han liker to forskjellige middager, ting han spiste for ett år siden har han sluttet å spise og han spiser tre forskjellige pålegg... Kan tenke jeg har tenkt på innlegget om de som skulle bli vurdert under middagssituasjon pga gutt som var veldig kresen ;)

Så, ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...