Gå til innhold

Hvordan løse samværet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til nå har pappan vært hjemme hos meg to ettermiddager i uken og ca annenhver lørdag eller søndag noen timer sammen med eldste. Eldste har overnattet to ganger hos han iløpet av 2,5 år.

Dette fordi han ikke har et ordentlig sted å bo(hybel) som er full av studenter, fordi han er borte minst 6 mnd i året og det blir aldri noe kontinuitet og forutsigbarhet og fordi jeg generelt ikke stoler på han etter noen episoder et par år tilbake i tid der han røyka hasj mens han passet ungene.

Nå har vi flyttet ca 40 minutter unna han pga jobben min, har ikke praktisert noe samvær enda fordi han er borte(som vanlig) men skal til familievernkontoret før jul å lage ny avtale.

Han har ikke bil og heller ikke noe særlig inntekt, det går ingen busser bortsett fra skolebussen til/fra der jeg bor nå, ikke like kjekt å ha han på samvær hjemme hos meg lengre siden kjæresten min også bor sammen med oss. Jeg er innstilt på å kjøre ungene til han men kan han kreve at jeg gjør det flere ganger i uken? Vet ikke om det blir noe overnatting, men isåfall går det ikke i ukedagene og i helgene så blir det jo jeg som må hente/bringe hver gang. Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tenker at en 70/30 løsning kan være lurt for dere. Da kan far ha gutten annenhver helg, du bringer og henter mot at dere deler på bensinutgiftene etter evne (slik det skal være). Dersom du tenker at fredag - søndag kan være greit. Kanskje lørdag til søndag til å begynne med?

Dersom du er engstelig for om far fortsatt røyker hasj så kan du kontakte barnevernet for råd og veiledning ang. dette med rustesting og eve. samvær med tilsyn.

Ett spørsmål: Har far råd til å ha gutten på samvær? Siden han ikke har noe særlig inntekt.

Skrevet

Jeg aner faktisk ikke hvordan hans økonomiske situasjon er, han tar bare noen ekstravakter i de periodene han er her og ellers tjener han nok endel svart utenlands. Betaler 1000 kr/mnd i bidrag for 2 unger. Men han bor på et rom på ca 12 kvm og har eget bad da, en seng..som de i såfall blir 3 stk i.. Den eldste overnattet der engang for ikke så lenge siden, da hadde hun ikke sovnet før i 22 tiden siden pappan og nykjæresten hans også var inne på det ene rommet han disponerer.

Minstemann har aldri overnattet og ærlig talt vet jeg ikke om jeg tørr å la han passe han over lengre tid alene..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det høres ikke ut som om overnatting er aktuelt før far har fått bolig som kan huse barn over flere dager, inkl. overnatting, og når kanskje far innser at han kan ikke huse både barna OG den nye kjæresten på et såpass lite areale.

Hva tenker du selv som kunne vært en god løsning for barna?

Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å finne en løsning som er god for ungene samtidlig som vi voksne også skal kunne leve med det over tid. Så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal foreslå når vi kommer til mekling men regner med han har noen ønsker.

Hadde han vært her mer kunna han sikkert fått seg en jobb der han tjener nok til å bo ordentilg(han er straks 40 og burde vel klare det nå snart..). Han er borte nå og i julen reiser han bort for et par mnd igjen, så selv om vi begynner med overnattinger så blir det mange og lange opphold iløpet av året. Vet ikke hvordan ungene tar dette. Sånn i bunn og grunn synes jeg adet hadde vært best å utelukke overnattingssamvær før han bestemmer seg for at det er her han vil være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...