Gå til innhold

Hviken hund hadde du valgt om du var meg/oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ha en mellomstor/stor hund. Er hjemme heledagen da jeg ikke er stand til å jobbe enda, ny vurdering om jobb er i februar, noe som betyr at jeg inntil videre har tid til å vere mye med hunden.

Turgåing vil bli sett på som positivt. så 3 turer om dagen er ikke meg imot.

Pelsstell er også ok, men vil helst ikke sitte fler timer.

Bor i leilighet.

?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver litt lite om deg selv, egentlig...

Har du barn? Samboer/mann?

Hvor stor er leiligheten?

3 turer, men hvor lenge skal de vare? Er det i skog og mark, på offentlige turstier, eller asfalt?

Når du kommer i jobb, hvor mange turer blir det da, og hvor lenge varer den/de?

Hva med det psykiske, en hund trenger psykisk stimuli for å trives, like mye som fysisk aktivitet. Hvor mye tid og energi vil du ofre til slik stimuli?

Har du noen formål med hunden, noe du har lyst til å drive med innen hundeaktiviteter? Agility, spor... Det finnes så mye forskjellig man kan drive med!

Hva med sosialisering av hunden, hvor mye vil den være sammen med andre hunder, og andre mennesker? Da mener jeg ikke bare i starten, men hele livet dens.

Skrevet

Syns ikke du tenker spessielt langsiktig mtp hundekjør, halvt år er jo farken meg ingenting fram i tid..!

hvor er dere om 5-10 år?

Skrevet

Helt enig med anomym over meg.

En hund er ikke et leketøy man bruker til det er ødelagt og så kaster det. Det er faktisk urovekkende mange som likevel gjør nettop dette, så tenk grundig igjennom det før du skaffer familien bikkje.

Skal man velge valp, unghund eller eldre hund. Hvor mye tid vil du bruke på trening av hunden annet enn å gå tur. Hvilke muligheter har dere om dere skal på ferie. osv osv. Mye å tenke på.

Vi har to hunder og foreløpig styrer de livene våre ganske mye. Vi må betale mange tusen for kennel når vi skal bort, har hittil brukt ca 50 000kr på dyrlege bare på den ene bikkja som er 3 år! Har dere råa til slike utgifter? takler dere at bikkja kan være årsak til en og annen sykedag fra jobb?

Det er ikke alle som er så uheldige da, men jeg har hatt to sykedager pga hund i år:-P

Skrevet

Til dere som reagerte på at jeg skrev at jeg ble gående hjemme til februar: Jeg tenker så klart ikke bare til da. Men jeg tenker at om det så blir en valp i hus, så er jeg hjemme til det, Og det jeg har blitt fortalt av folk som driver med hund/kennel, er at valpen ikke skal vere alene så ofte i starten.

Jeg vet så klart at hunden kommer til å leve i mange mange år, og jeg har IKKE hjerte til å gi fra meg hunden! Så selvom jeg skriver her inne at jeg er hjemme til februar, betyr ikke det at jeg ikke har tenkt langsiktig.

Har samboer, og barn.

Leiligheten er helt grei str, men vi flytter til noe "mer", om få uker.

Jeg er slik at hunden skal få fler timer gåtur, dette på asfalt helt til vi kommer til mer skog og mark. (Vi må gå litt på asfalten for å komme til skogen.15min).

Jeg vil også drive med agility og lydighet. Men vil også ha en hund som kan vere villig til å kose inne til tider og.

Hi

Skrevet

Det er riktig at de 3 første mnd er viktige for valpen, og da spesielt med tanke på å være alene. Grunnen til at det er anbefalt å ha fri de første ukene/mnd, er ikke å være med hunden hele tida, det er å TRENE på å la den være alene hjemme. Dette kan være kjempetøft og vanskelig! Det kan også gå veldig lett. Det vet man ikke før hunden kommer i hus, og har vært der ei stund!

Hvis du får en hund som ikke tåler å være alene hjemme, hva gjør du da? Lar den bjeffe/pipe, spise seg vei ut av buret, være skikkelig destruktiv og stressa, eller hva enn annet den kan finne på...

Vi har en hund som er redd for å være alene. Vi har trent og trent og trent med han, vi har tatt babyskritt for å få han til å klare det. Han er nå 5 år gammel, og kan INNIMELLOM være alene hjemme i rundt to timer. Vi vet aldri på forhånd hvilken form han vil være i når vi kommer hjem. Noen ganger er han bare god og glad, andre ganger stressa. Før vi trente, prøvde han å spise seg vei ut av huset. Han spiste opp et helt hundebur i stål for å komme seg ut (Okey, han rev bare av sprinklene, så han fikk trøkka seg ut), han har spist opp persienner i stål! Dørkarmer og dørhåndtak er også blitt spist opp, og revet av. Jeg sier det bare, hunder kan være ekstremt destruktive, og det går ikke bare utover gjenstander, DINE gjenstander, det går utover hunden også. Den kan skade seg veldig. Vi har vært så heldige å ha en hund med mye, tykk pels, som elsker å være ute dagen lang, så om han må være alene hjemme, er han rett og slett i hagen, i all slags vær. Det liker han godt. Så vi er heldige sånn sett, til tross for at han er redd for å være alene hjemme/inne.

Agility er en fin sport, lydighet også. Skal dette være på et mer seriøst plan, eller bare for gøy? Dette er jo også aktiviteter barna kan drive med (så lenge de er store nok, selvsagt).

Vil du ha en ganske rolig hund, altså at den er rolig innendørs, og kan trives med å bare være hjemme en dag, eller vil du ha en med futt og sprell hele dagen?

å velge hunderase er skikkelig vanskelig. å finne akkurat den rasen som passer til sin familie. Det er så mange sider ved hver hund (hvis vi følger standarden, men alle hunder er jo egne individer uansett).

Skrevet

American Akita. Store pelsdotten min :)

Skrevet

Det er riktig at de 3 første mnd er viktige for valpen, og da spesielt med tanke på å være alene. Grunnen til at det er anbefalt å ha fri de første ukene/mnd, er ikke å være med hunden hele tida, det er å TRENE på å la den være alene hjemme. Dette kan være kjempetøft og vanskelig! Det kan også gå veldig lett. Det vet man ikke før hunden kommer i hus, og har vært der ei stund!

Hvis du får en hund som ikke tåler å være alene hjemme, hva gjør du da? Lar den bjeffe/pipe, spise seg vei ut av buret, være skikkelig destruktiv og stressa, eller hva enn annet den kan finne på...

Vi har en hund som er redd for å være alene. Vi har trent og trent og trent med han, vi har tatt babyskritt for å få han til å klare det. Han er nå 5 år gammel, og kan INNIMELLOM være alene hjemme i rundt to timer. Vi vet aldri på forhånd hvilken form han vil være i når vi kommer hjem. Noen ganger er han bare god og glad, andre ganger stressa. Før vi trente, prøvde han å spise seg vei ut av huset. Han spiste opp et helt hundebur i stål for å komme seg ut (Okey, han rev bare av sprinklene, så han fikk trøkka seg ut), han har spist opp persienner i stål! Dørkarmer og dørhåndtak er også blitt spist opp, og revet av. Jeg sier det bare, hunder kan være ekstremt destruktive, og det går ikke bare utover gjenstander, DINE gjenstander, det går utover hunden også. Den kan skade seg veldig. Vi har vært så heldige å ha en hund med mye, tykk pels, som elsker å være ute dagen lang, så om han må være alene hjemme, er han rett og slett i hagen, i all slags vær. Det liker han godt. Så vi er heldige sånn sett, til tross for at han er redd for å være alene hjemme/inne.

Agility er en fin sport, lydighet også. Skal dette være på et mer seriøst plan, eller bare for gøy? Dette er jo også aktiviteter barna kan drive med (så lenge de er store nok, selvsagt).

Vil du ha en ganske rolig hund, altså at den er rolig innendørs, og kan trives med å bare være hjemme en dag, eller vil du ha en med futt og sprell hele dagen?

å velge hunderase er skikkelig vanskelig. å finne akkurat den rasen som passer til sin familie. Det er så mange sider ved hver hund (hvis vi følger standarden, men alle hunder er jo egne individer uansett).

Hjelpes, ikke for å være frekk, men forstår ikke at folk frivillig får seg hunder,. All ære til deg som ikke har revet av deg håret :)

Skrevet

Rottweiler. Det er en undervurdert rase, som egentlig er en hengiven og fin familiehund. Eneste er at den er vanskelig å dressere og derfor ikke anbefales som førstegangshund. (hvis dere ikke har hatt hund før.)

Ellers er jo Nova scotia duck toller retriver (eller åssen det skrives), kalles bare toller, både lettdressert og familievennlig.

Jeg ville valgt en av de.

Skrevet

Bare husk å ikke være en av de som overstimulerer valpen med lange turer og pes. En valp skal faktisk ikke ha skikkelig tur før den er en god del måneder gammel. FARLIG for byggingen av skjelettet også.. Synd det er for få valpekjøpere som vet dette.

Skrevet

Det er mest med hensyn til store hunder man skal være påpasselig med lengre turer. Går man turer i skog og mark, har ikke dette mye å si uansett rase, med mindre det er snakk om løping, og trekking, evnt bæring (kløv).

Min tanke var også å anbefale en Toller. Fantastiske hunder, men litt pels har de jo... Men er en generelt frisk rase, noe som er veldig bra.

Anbefaler ikke Rottweiler, slik en over gjør... Fantastisk fine og flotte hunder, mange av dem, men en Rottweiler i agility og lydighet? Enkelte Rottweilere er selvfølgelig dugelige i disse tingene, men for å feie alle under en kost; Nei, det passer seg ikke. Rottweilere er litt egne hunder, og de er altfor store og klumpete. (vet det finnes individere som ikke er dette)

Til deg som ikke forstår hvorfor man får seg hund frivillig; Jeg har lurt på det samme selv under de verste stundene! Det var jeg som hadde den hunden med separasjonsangst som jeg skrev om, som spiste opp og ødela diverse... Men når han kommer tuslende bort til meg i sofaen for å få kos, når han logrer med hele rumpa, når han er såååå lykkelig for å se meg... Når han ser på meg med de mørkebrune øynene sine, så full av uendelig kjærlighet... Det er bare Så verdt det. Jeg elsker hunden min. Jeg vil aldri være uten han.

Skrevet

Nkk.no har forresten rasestandarder, så du kan lese om hundene som er godkjente raser i Norge.

Canis.no er et must for hundeeiere, akkurat slik BIM er et must for oss som ønsker/venter/har barn. Men ikke shop der, de er som oftest dyrere enn de fleste andre nettbutikker. Men forumet er flott, og infoen om diverse hunderaser er fin (har de fleste der, men de har også enkelte raser ikke NKK har på sine sider). De har også rasevelger, men denne tar du logisk nok med en klype salt, slik man bør med alle slike tester. Inne på informasjon om hunderasene, har de også linker til oppdrettere, og det kan jo være fint å sjekke ut.

å velge oppdretter er også noe du bør ta alvorlig. Velg gode linjer, og sjekk ut kennelen til oppdretteren. Kennelen bør være ren, og ikke lukte annet enn hund. Om huset ser ut som en dass, skal likevel ikke kennelen gjøre det, evnt stedet de har valpene, om de ikke har kennel. Det skal være rent, og lukte friskt av hund (du kjenner om det lukter "feil").

Skrevet

Syns ikke du tenker spessielt langsiktig mtp hundekjør, halvt år er jo farken meg ingenting fram i tid..!

hvor er dere om 5-10 år?

Svært få vet hvor de er om 5-10 år, med mindre de virkelig har bosatt seg, kjøpt hus osv.

Vi ANER ikke hvor vi vil være, og gjett hva! Vi har hund OG katt. Herremin, jeg har planlagt dårlig! :o

Ta Canis.no's rasevelger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...