Gå til innhold

Jeg skal bli dagmamma. Trenger innspill!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bli dagmamma til et barn på 1 år. Skal treffe moren i neste uke. Hva bør jeg huske på å ta opp, spørre om, nevne? Hva bør jeg selv tenke på? hvilke justeringer må jeg gjøre her hjemme? Hvordan gjøre et godt inntrykk? Hva bør jeg huske på av alt?

Jeg har sett fram til dette men nå er jeg redd jeg har tatt vann over hodet og blir litt nervøs. Forslag til hvordan en dag hos meg bør se ut?

Hva er viktig å bli enige om? Skal man ha kontrakt? Hvordan er det med ferier osv? Er jeg bundet til å jobbe hver dag foreldrene jobber?

Jeg ønsker å skape et trygt og godt hjem for barnet jeg skal være dagmamma til men er usikker på hvordan jeg går fram og hva jeg bør huske på. Har et barn fra før av som skal være hjemme sammen med meg.

Setter stor pris på alle innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er barnet ditt på samme alder? I såfall har du jo det med sikkerhet på plass fra før regner jeg med, som jo er det viktigste i allefall i mine øyne. Også bør dere vel snakke om hvilke rutiner barna har, se om de er noenlunde like eller om det er mulig å samkjøre dem. Det ville være greiest både for deg og barna.

Når det gjelder det med å gjøre godt inntrykk... om det hadde handlet om mitt barn, så ville jeg satt pris på om du viste at du ville gjøre en innsats for at barnet skulle ha det best mulig hos deg, at du er interessert i å se barnets behov og gi trøst og trygghet når det trengs osv.

Når det gjelder hva du bør spørre om, så må man vel nesten regne med at moren forteller det hvis barnet har noen spesielle utfordringer eller vaner, for du kan jo ikke tenke ut spørsmål om hver minste detalj. Men jeg vet en dagmamma som opplevde at et barn spiste seg altfor mett til lunsj fordi barnet var opplært til å spise opp det som var på tallerkenen, mens dagmammaen hele tiden fylte opp med mer for hun trodde barnet var mer sultent... så spisevaner er kanskje greit å snakke om. :)

Skrevet

Og ja, kontrakt er lurt. Ferie er greit å bli enig om på forhånd. Du må selvfølgelig kunne styre dette litt selv, men det er veldig greit for foreldrene å vite det i god tid så de kan ordne seg på andre måter. Dagmammaen jeg kjenner pleide å dele ut en ferieliste til foreldrene samt henge den opp i gangen, for å være sikker på at det ikke ble noen misforståelser.

Også bør dere bli enige om hvordan dere skal gjøre det i forhold til evt. trekk i betaling når du er syk, når barnet er sykt, andre ting som kan oppstå. Og om det skal være fast månedspris uavhengig av ferie, evt. en betalingsfri måned om sommeren sånn som i barnehagene. Alt dette er opp til deg og foreldrene, men bør avklares på forhånd.

Skrevet

Tja...snakk med foreldrene og spør litt hva de ønsker og forventer. Vis at du er interessert i barnet deres, spør om hvordan barnet er, hva det liker å gjøre, spise, leke osv.

Fortell litt om hva du har tenkt å gjøre (jeg tok utgangspunkt i barnehage-dagsrytmen da jeg var dagmamma og det er nok ganske greit).

Ang sikring i hjemmet så regner jeg med at det er sikret da du da allerede har en liten krabat. Men hvis ikke så er vel det aller viktigste at trappen, vaskemidler, medisiner, komfyren og skarpe kniver er sikret. Det trenger ikke være myke kanter på alle hjørner og beskyttelse på alle skuffer så lenge de farlige tingene er sikret.

Avtal litt med foreldrene rundt hvordan dere skal gjøre det med måltider og soving. Skal barnet ha med vogn eller sove inne? Spiser barnet brød og pålegg som du kjøper eller skal det ha med seg mat? Hva dere gjør hvis du eller barnet ditt er sykt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...