Gå til innhold

Ukespenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn på 7 år og 10 år, gi like mye til begge, eller mer til største?

Største er hjemme annenhver uke.

Hvor mye i uka?

Hva slags arbeidsoppgaver for å få "lønn"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, jeg logget akkurat på her for å legge inn akkurat det samme spm!! Bortsett fra at min eldste er 12 :) Lurer veldig på arb.oppgaver og sum, ja!

Skrevet

Hos oss får de betalt for oppgavene de utfører, så den som gjør mest får mest penger. Feks 5 kr for å gå ut med søpla, 10 kr for å skjære grønnsaker/salat til middag o.l. Nå er minste bare 3 år, så hun "tjener" jo ikke så mye enda, men er superfornøyd med et par kronestykker på sparebøssa :)

Skrevet

Men - noe skal de vel gjøre uten betalt også...? Det handler jo om det i voksenlivet, man får ikke betalt for å bære ut søpla da... De må jo lære dette også.

Jeg tenkte litt på å gi 12-åringen månedslønn isteden, slik at han llærer seg å fordele penger over en måned (han er veldig fornuftig). Lurte på 200 i måneden, men han har ikke store krav, sparer gjerne til datadeler etc, så regner ikke med de blir brukt engang. Rydde rommet, holde det strøkent til enhver tid er kanskje en jobb. Rydde etter seg ellers i huset. Holde koll på skolesekk og gymbag. Tømme skittentøy fra rommet/gymbag.

Min 7-åring tenkte jeg å få 30 kr uka for å holde rommet strøkent og bære ut skittentøy fra rommet.

Skrevet

Jeg syns det er viktigere for hvor mye de skal ha betalt hva ukepengene skal dekke enn hvor gamle barna er eller hvor mye de skal jobbe for å få det.

Skrevet

hei :) jeg har ei på 11 og ei på 5. de får ikke like mye i ukelønn! syns den lille bør ha noe å strekke seg etter :) så her kan den lille tjene opp til 50 kr og har da arbeidsoppgaver som:

rydde rommet

gå med søpla

dekke bordet

mens

den største kan tjene opp til 140 kr og har oppg. som:

tømme oppvaskmaskinen

rydde opp etter middag og stable inn kopper og fat

vaske badet

støvsuge

gå med søpla

da velger de hvor mye de vil tjene ettersom hvor mye de orker å gjøre :) Fungerer helt fint her :)

vet også at andre har det slik at den eldtse kan tjene litt mer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...