Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 I klassen til barnet mitt går der en villstyringer som er ganske så voldsom, hissig og utagerende. Han trekker gjerne med seg andre også og kan fint starte slåsskamper eller ødelegge andres ting. Nå er det tid for bursdag og selvsagt skal alle guttene inviteres. Men hva gjør jeg med denne villstyringen? Det er jo mye som skal gjøres med servering, tilrettelegging osv så jeg har ikke mulighet til å være på denne gutten hele tiden. Hvordan løser dere andre slike situasjoner? Hvordan ønsker dere foreldre med litt voldsomme barn at man løser slike situasjoner? Barna er ca 8 år.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 I klassen til barnet mitt går der en villstyringer som er ganske så voldsom, hissig og utagerende. Han trekker gjerne med seg andre også og kan fint starte slåsskamper eller ødelegge andres ting. Nå er det tid for bursdag og selvsagt skal alle guttene inviteres. Men hva gjør jeg med denne villstyringen? Det er jo mye som skal gjøres med servering, tilrettelegging osv så jeg har ikke mulighet til å være på denne gutten hele tiden. Hvordan løser dere andre slike situasjoner? Hvordan ønsker dere foreldre med litt voldsomme barn at man løser slike situasjoner? Barna er ca 8 år. Be foreldrene være tilstede. Syns det er en uting at foreldre som har slike utagerende barn bare sender dem til andre uten å følge opp litt. Regner med de fleste her foreslår at du skal skaffe hjelp til bursdagen slik at barnet følges opp men jeg mener foreldrene må trå til. Ihvertfall når det er snakk om et barn som bruker vold.
JØBEN Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Vet foreldrene at alle andre vet hvordan denne gutten er? Isåfall, ville jeg bedt dem om å være med. Det er en slik gutt i klassen til gutten min. Han går på fotball som mannen min trener. Når vi hadde bursdag for gutten min for ikke lenge siden, ba vi mor eller far om å være med i bursdag. Mannen min la det frem på en fin måte. Jeg er på trening med .... to ganger i uka og ser hvordan han blir om ting ikke går akkurat slik han vil. Han tar ikke imot beskjeder fra voksne og lager en del kvalme for de andre på laget. Jeg ønsker ikke at Min gutt skal ha en dårlig opplevelse med .... i sin egen bursdag. Derfor ber vi deg eller din mann om å være med, slik at dere kan hjelpe oss dersom det skulle oppstå konflikter. Dette tok moren veldig fint, var med i bursdag og vi hadde en hyggelig feiring. De fleste foreldre har innsikt i sine egne barns oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Uff, hadde slitt med å invitert en slik villbass. Eller dvs, villbasser er ok, men ikke når de tyr til vold. Hadde også gitt beskjed til foreldrene om å følge med gutten, OG jeg hadde latt gutten få vite hva jeg mente om han begynte slik i bursdagen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Hadde hatt nulltoleranse om han skulle slå seg vrang. Hadde ringt foreldrene og bedt han vente utenfor!! Drita lei av at en bestandig skal ta hensyn til alt og alle. Klarer en ikke oppføre seg får en ta konsekvensene.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 Hadde hatt nulltoleranse om han skulle slå seg vrang. Hadde ringt foreldrene og bedt han vente utenfor!! Drita lei av at en bestandig skal ta hensyn til alt og alle. Klarer en ikke oppføre seg får en ta konsekvensene. Jeg forstår litt hva du mener, men ofte er det ikke barnets feil. Det er mange elementer med her, oppvekst og oppdragelse er også med på å forme barnet. Barnet er jo ikke født vanskelig. Stakkar! Liker egentlig ikke så godt barn selv, men synes det er dumt at du sier slik om vanskelige eller vrange barn som du sier.
lille sprelle Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 Enten allierer du deg med en av foreldrene som er med, eller så kan du be en annen voksenperson du kjenner være med og ha "ansvaret" for dette barnet. Det er veldig fint at dere ikke utelukker ham, det vil gjøre ham enda mer "utenfor"
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Hadde hatt nulltoleranse om han skulle slå seg vrang. Hadde ringt foreldrene og bedt han vente utenfor!! Drita lei av at en bestandig skal ta hensyn til alt og alle. Klarer en ikke oppføre seg får en ta konsekvensene. Jeg forstår litt hva du mener, men ofte er det ikke barnets feil. Det er mange elementer med her, oppvekst og oppdragelse er også med på å forme barnet. Barnet er jo ikke født vanskelig. Stakkar! Liker egentlig ikke så godt barn selv, men synes det er dumt at du sier slik om vanskelige eller vrange barn som du sier. Sier jeg slikt om vrange barn? Jeg sa vel dette om DETTE barnet. Hadde et barn i bursdag her begynt å sloss og vært voldelig mot andre hadde jeg såklart sendt han hjem. Eller mener du jeg skulle stoppet hele bursdagen for å finne ut at hva og hvorfor, og hvordan oppveksten hadde vært? Jeg snakker om eksemplet som HI skisserer om et barn som tyr til vold. Det kan godt være barnet har en tøff oppvekst eller mangler ting på andre området, men jeg syns det må være lov å ta hensyn til andre gjester også- som en tross alt har ansvar for. Det må også være lov å legge til rette for at bursdagsbarnet får en fest uten slosskamper.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Hadde hatt nulltoleranse om han skulle slå seg vrang. Hadde ringt foreldrene og bedt han vente utenfor!! Drita lei av at en bestandig skal ta hensyn til alt og alle. Klarer en ikke oppføre seg får en ta konsekvensene. Jeg forstår litt hva du mener, men ofte er det ikke barnets feil. Det er mange elementer med her, oppvekst og oppdragelse er også med på å forme barnet. Barnet er jo ikke født vanskelig. Stakkar! Liker egentlig ikke så godt barn selv, men synes det er dumt at du sier slik om vanskelige eller vrange barn som du sier. Sier jeg slikt om vrange barn? Jeg sa vel dette om DETTE barnet. Hadde et barn i bursdag her begynt å sloss og vært voldelig mot andre hadde jeg såklart sendt han hjem. Eller mener du jeg skulle stoppet hele bursdagen for å finne ut at hva og hvorfor, og hvordan oppveksten hadde vært? Jeg snakker om eksemplet som HI skisserer om et barn som tyr til vold. Det kan godt være barnet har en tøff oppvekst eller mangler ting på andre området, men jeg syns det må være lov å ta hensyn til andre gjester også- som en tross alt har ansvar for. Det må også være lov å legge til rette for at bursdagsbarnet får en fest uten slosskamper. Ok jeg legger meg flat. Beklager.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 Takk for svar hjelp Tror jeg skal prøve å alliere meg med en av foreldrene som jeg kjenner og høre om ikke en av de kan være igjen denne gangen. Håper alt går fint for seg, men det er jo ingen garantier og om ting skjærer seg er det bedre at vi er flere. Da kan f.eks en av oss ta han med ut på trappen til han har roet seg (pleier å rope og skrike veldig høy når han er misfornøyd med noe) slik at han ikke ødelegger bursdagen for de andre. Har aldri truffet foreldrene. Tror de er litt fraværende. Så har ikke lyst at første kontakt oss i mellom er kritikk av sønnen (selv om det er sagt på en fin måte). Satser på at det går fint, men det er greit å være litt ekstra forberedt HI
Gjest Antarctica Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Jeg hadde en sånn liten gjest i de årene da sønnen min hadde ham til klassekamerat. Han trengte enten veeeeldig fysisk lek eller tett oppfølging av en voksen. Vi hadde utebursdag med klatre- og hoppemuligheter to ganger, med bål i lavvoen, pølsegrilling og skumle historier i halvmørket. Innendørs hadde vi en gang brettspillturnering, da funka fint. Da kunne jeg sette meg ved det ene brettet og spille med denne gutten. Alle spill har jo regler, og de er definerte og lette å forholde seg til. Da roa han seg. Men jeg ble veldig glad i akkurat det barnet. Han var en stor håndfull for foreldrene, som IKKE var fraværende, men som sleit likevel. Jeg savner ham som kompis av sønnen min, for alle uroen han brakte med seg ga en del gevinster også! Endret 30. oktober 2012 av Pashla
TurboPrinsessen:-) Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 Min søster hadde en gutt på besøk i en bursdag. Han var også en skikkelig villstyring. Tror ikke han var voldelig, men han ødela mye for de andre i besøket. Etter å ha gitt ha flere beskjeder gikk de lei. Ringte foreldrene og ba de komme og hente han. Husker ikke hvordan foreldrene reagerte. Gutten måtte gå hjem fra besøket, men var ofte på besøk etterpå. Da var han en engel, også i senere bursdager. Det viste seg at han likte at det var klare regler i huset til min søster, for det var han ikke vant med hjemmefra. Der var han yngst av 3 brødre og var vant med å gjøre som han ville, og at han måtte rope høyt for å bli hørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå