Gå til innhold

Dere som har god peiling på NAV og foreldrepenger - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man kan starte permisjonen før 3 uker før hvis man vil det? Eller har jeg misforstått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

permisjon starter 3 uker før termin, sånn jeg har sjønt det i allefall.

Skrevet

du kan starte den før, men husker ikke hvor lenge?

men da mister du tiden til babyen?

Har akkurat snakket med Nav i dag, utrolige hjelpsomme og meget kort ventetid :)

tlf. 5555 3333

Skrevet

Har akkurat snakket med Nav i dag, utrolige hjelpsomme og meget kort ventetid :)

tlf. 5555 3333

Mister ikke tiden med babyen, for jeg tar ut ulønnet uansett. Men mister foreldrepenger generelt + retten til ferie (tror jeg) fordi jeg kun får jobbet inn 5 mnd av 6 som er påkrevd for å få foreldrepenger. Det vil jeg tape enormt økonomisk på, og vil da ikke ha mulighet til å ta ut ulønnet. Var så uheldig at arbeidsplassen gikk konkurs og jeg måtte gå på dagen, og må melde meg av som student hvis jeg vil ha dagpenger, og jeg vil ikke avslutte studiene når jeg har mindre enn et år igjen...

Men kanskje jeg skal ringe Nav selv:) Takk for svar.

Skrevet

tlf. 5555 3333

Mister ikke tiden med babyen, for jeg tar ut ulønnet uansett. Men mister foreldrepenger generelt + retten til ferie (tror jeg) fordi jeg kun får jobbet inn 5 mnd av 6 som er påkrevd for å få foreldrepenger. Det vil jeg tape enormt økonomisk på, og vil da ikke ha mulighet til å ta ut ulønnet. Var så uheldig at arbeidsplassen gikk konkurs og jeg måtte gå på dagen, og må melde meg av som student hvis jeg vil ha dagpenger, og jeg vil ikke avslutte studiene når jeg har mindre enn et år igjen...

har du nettopp mistet jobben ?
Skrevet

tlf. 5555 3333

Ja...

Skrevet

Kan du melde deg som vikar på en skole/barnehage eller noe sånn? Slik at du får jobbe i alle fall litt i en måned eller to - sånn at du får sikret at du får permisjonspenger? Snakk med NAV - jeg var i en lignende situasjon for noen år siden, og NAV hadde da en "vikarformidling" til skoler og barnehager - jeg fikk jobbe så mye jeg ville....

Skrevet

tlf. 5555 3333

Ja...

Min far mistet jobben p.g.a de gikk konkurs, han gikk til legen og legen fikset med en sykmelding. Han hadde gode grunner for og få den og da.

En dame på nav kontoret anbefalte også dette siden han da slapp og gå ned i lønn mens han lette etter ny jobb.

arbeidsgiver må betale kun 16 første dagene etter d er det nav som betaler.

Kan være at de var litt greie med faren min.

Men du kan snakke med legen din og høre litt om dette kan være et alternativ slik at du får opparbeidet deg retten til foreldre penger.

Skrevet

Har ikke din situasjon klart for meg men kan si noe generelt.

Du må starte permisjonen 3 uker før termin. Du kan velge å starte så tidlig som 12 uker før termin, men mister da tilsvarende etter termin. Det gode med denne løsningen er at hvis du har mistet jobben kan du fortsatt få 6 av de siste 10 mnd tellende da dette gjelder fra tidspunktet du går ut i permisjon, ikke fra termin eller fødsel.

Dagpenger teller som jobb i forhold til å oppnå 6 av de siste 10 mnd. Det samme gjør sykepenger og noen andre ytelser.

Hvis du får støtte fra lånekassa tror jeg du kan få engangsstønaden i tillegg. Det kunne du i hvertfall før.

Du har i utgangspunktet ikke lov til å være student på foreldrepenger, men hvis du tidligere gjorde det samtidig med jobb eller det er et veldig lite og hobbypreget studium kan NAV godta det. Søk i tillfelle først. å oppdage iu ettertid at man må betale tilbake store summer er ikke morsomt.

Skrevet

Har vært hos to leger allerede, og begge sa blankt nei fordi det er svindel å sykemelde noen som ikke er syk (noe jeg forsåvidt er enig i). NAV sa det var bare å melde meg av studiene og få dagpenger, men jeg kjenner at da vil jeg heller gå uten foreldrepenger. Har snakket med skolen, og jeg får ta permisjon fra januar hvis jeg vil, men jeg tenkte å ta siste halvåret med det samme, for da er jeg ferdig med skolen.

Har alt vært vikar på en pu-institusjon, men på en hel måned nå, fikk jeg utbetalt hele 4000 kr, og da vil foreldrepengene synke for hver måned som går. Jeg har regnet ut at om jeg starter permisjonen tidligst mulig, vil jeg få mer utbetalt per måned enn om jeg går i så liten stilling og får opptjent rett. Derfor vurderer jeg det alternativet. Da vil jeg ha råd til å legge til side penger for å ta ulønnet perm før kontantstøtte, som vi skal ha til 18 mnd iallefall. Kanskje lenger.

Er nok et luksusproblem, for det finnes jo flere aktuelle løsninger på dette, men jeg prøver å tenke hva som er lurest økonomisk sett. Så liksom for meg at jeg skulle jobbe til siste dag, men så fikk jeg ikke det.

Skrevet

Du må starte permisjonen 3 uker før termin. Du kan velge å starte så tidlig som 12 uker før termin, men mister da tilsvarende etter termin. Det gode med denne løsningen er at hvis du har mistet jobben kan du fortsatt få 6 av de siste 10 mnd tellende da dette gjelder fra tidspunktet du går ut i permisjon, ikke fra termin eller fødsel.

Dagpenger teller som jobb i forhold til å oppnå 6 av de siste 10 mnd. Det samme gjør sykepenger og noen andre ytelser.

Hvis du får støtte fra lånekassa tror jeg du kan få engangsstønaden i tillegg. Det kunne du i hvertfall før.

Du har i utgangspunktet ikke lov til å være student på foreldrepenger, men hvis du tidligere gjorde det samtidig med jobb eller det er et veldig lite og hobbypreget studium kan NAV godta det. Søk i tillfelle først. å oppdage iu ettertid at man må betale tilbake store summer er ikke morsomt.

Jeg var student og mottok foreldrepenger da jeg fikk mitt forrige barn. Jobbet også fullt og studerte samtidig i svangerskapet. Var da ingen problem det...

Skrevet

Problemet med planen din slik jeg oppfatter det er at du uansett ikke får foreldrepenger hvis du velger å fortsette studiene. Da er du jo like langt.

Jeg tror heller ikke det er mulig å få en ulønnet permisjon tellende som starttidspunktet for foreldrepengene.

Skrevet

Problemet med planen din slik jeg oppfatter det er at du uansett ikke får foreldrepenger hvis du velger å fortsette studiene. Da er du jo like langt.

Jeg tror heller ikke det er mulig å få en ulønnet permisjon tellende som starttidspunktet for foreldrepengene.

Ulønnet permisjon kommer jo etter vanlig foreldrepermisjon. Saken her et at utbetalingen vil bli større om jeg tar ut permisjon så snart som mulig, pluss at jeg slipper å utsette studiene i et år. Derfor lurte jeg på om det stemte at jeg kan starte permisjonen før de tre ukene, for jo tidligere den starter, jo mer får jeg utbetalt (med mindre jeg finner en arbeidsgiver som lar meg jobbe i full tid i en hel måned).

Skrevet

Jeg var student og mottok foreldrepenger da jeg fikk mitt forrige barn. Jobbet også fullt og studerte samtidig i svangerskapet. Var da ingen problem det...

Det var ikke det svaret jeg fikk for noen år siden, men sjekk det med NAV.

Skrevet

Er ikke noe iveien for å motta foreldrepenger og studere samtidig. Jeg var ikke student før ungen ble født, men da jeg fikk en sånn snill baby, bestemte jeg meg for å ta ett studium jeg har hatt lyst å ta lenge. Før jeg meldte meg opp snakket jeg med nav om hvordan dette kunne påvirke mine foreldrepenger, og fikk beskjed både fra dama på kontoret og foreldrepengetelefonen deres at dette var ikke noe problem. Kunne også søke lån/stipend fra lånekassa om jeg skulle ønske det uten at det har noe å si.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Er ikke noe iveien for å motta foreldrepenger og studere samtidig. Jeg var ikke student før ungen ble født, men da jeg fikk en sånn snill baby, bestemte jeg meg for å ta ett studium jeg har hatt lyst å ta lenge. Før jeg meldte meg opp snakket jeg med nav om hvordan dette kunne påvirke mine foreldrepenger, og fikk beskjed både fra dama på kontoret og foreldrepengetelefonen deres at dette var ikke noe problem. Kunne også søke lån/stipend fra lånekassa om jeg skulle ønske det uten at det har noe å si.

Huh? Så man kan altså studere i permisjonstiden??

Skrevet

Jeg ville ikke vært helt trygg på det. For NAV sin del er det ikke sikkert det betyr noe, men hvis du har permisjon fra jobben for å ta deg av barn er det ingen selvfølge at du får lov til å gjøre noe annet.

Jeg ser ikke bort fra at du får lov til å gjøre det etter tillatelse fra arbeidsgiver og muligens NAV, men ikke ta det som noen selvfølge at det er noe du har rett på. Jeg har selv en venninne som mistet jobben etter å ha gjort noe annet i permisjonstiden enn det hunn hadde fått permisjon for å gjøre. Det var helt lovlig.

Skrevet

Jeg ville ikke vært helt trygg på det. For NAV sin del er det ikke sikkert det betyr noe, men hvis du har permisjon fra jobben for å ta deg av barn er det ingen selvfølge at du får lov til å gjøre noe annet.

Jeg ser ikke bort fra at du får lov til å gjøre det etter tillatelse fra arbeidsgiver og muligens NAV, men ikke ta det som noen selvfølge at det er noe du har rett på. Jeg har selv en venninne som mistet jobben etter å ha gjort noe annet i permisjonstiden enn det hunn hadde fått permisjon for å gjøre. Det var helt lovlig.

Ringte nav og spurte, jeg. Ingen problem å studere mens man mottar foreldrepenger. Det er derimot ikke tillatt å jobb og motta lønn et annet sted mens man mottar foreldrepenger

Skrevet

Huh? Så man kan altså studere i permisjonstiden??

Ser man at man har tid og overskudd, er det ingen ting i veien for det nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...