Gå til innhold

en vannvittig situasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et nært familiemedlem som for en tid tilbake gikk bort etter lang tid med sykdom.

Han etterlatte seg en grei sum penger, og i testamentet har han skrevet alt til meg!

Denne "greie summen" er på 1 MILLION kroner!!

Jeg mistet omtrent pusten og måtte sette meg ned, forsto egentlig ikke hva som hadde skjedd overhodet.

Han hadde ingen barn eller familie, å jeg har hjulpet han med alt han har trengt (husarbid,handling, kjørt turer osv) de siste 6-7 årene.

Nå har det synket inn at jeg faktisk har arvet denne summen med penger,og jeg å samboer skal bruke dette på å betale ned lånet på huset vårt.

Vi er under 30 år begge to og har et stort hus på nesten 300 kvadrat med 2,5 måls tomt. Landlig men likevel sentralt, og vi har pusset opp for en god del penger.

Alt i alt har vi 1,5 mill i lån pr.dags dato. ( da vi også var heldige å få kjøpe dette huset av samboers familie for en MEGET billig penge.)

Når jeg legger i denne millionen så vil vi faktisk ikke ha mer en 1 mill igjen i lån!

Vannvittig å tenke på!!

Vi har snakket om å kjøpeoss en billig hytte, noe vi begge har drømt om i flere år, men ikke hatt muligheten til.

Vi ønsker hytte på fjellet,uten strøm og vann. Skikkelig hytte-hytte.

Ville dere brukt omlag 350.000 på en hytte,og puttet resten på lånet i huset,eller ville dere brukt alt på huset?

Phu, jeg kjenner jeg blir helt sjelven bare av å snakke om dette. Helt vannvittig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldiggriser! Jeg ville unnet meg hytta, fordi jeg vet jeg ikke ville hatt råd til det siden. Men det er min prioritering og økonomi. Kan hende det slettes ikke passer deres økonomi.

Kos dere med pengene, uansett om de betaler ned en stor del av lånet eller om dere unner dere hytte-hytta:-)

Skrevet

Definitivt kjøpt hytta. Dette er jo penger dere ikke regnet med, så dere må jo ikke bruke de på lån for å overleve. Dessuten er hytte en investering. Det er en god måte å spare penger på! Og hvis dere kun bruker 350 000 på hytta, har dere allikevel en god slump å betale ned lånet med!

Heldig du!! Men du fortjener det, så mye som du har hjulpet han! :)

Skrevet

WOW! Der ser man hva en får igjen for å være behjelpelig :D Ei venninne av meg var med og hjalp en gammel mann da hun var yngre (sammen med sin mor).. Denne mannen hadde arvinger, men ingen som han ville gi arven sin til. Så hun arvet hus til 2 mill og 4 millioner i tillegg som hun kunne bruke fritt (sperret frem til hun blir 25..).

Jeg ville gått for hytta, nedbetaling av gjeld og muligens en velfortjent ferie?

Skrevet

Ville også kjøpt hytte, uten tvil. Det er nå eller (muligens) aldri :)

Skrevet

I deres situasjon hadde jeg kjøpt hytte :)

Jeg ønsker meg ikke hytte derfor den måten å si det på :P Men hadde absolutt gått for det om det var en drøm for oss :D

Skrevet

Har du husket på at du må betale arveavgift av pengene?

Ellers: Flott at du har betydd såpass mye for denne mannen at han testamenterer penger til deg :)

Skrevet

Jeg har et nært familiemedlem som for en tid tilbake gikk bort etter lang tid med sykdom.

Han etterlatte seg en grei sum penger, og i testamentet har han skrevet alt til meg!

Denne "greie summen" er på 1 MILLION kroner!!

Jeg mistet omtrent pusten og måtte sette meg ned, forsto egentlig ikke hva som hadde skjedd overhodet.

Han hadde ingen barn eller familie, å jeg har hjulpet han med alt han har trengt (husarbid,handling, kjørt turer osv) de siste 6-7 årene.

Nå har det synket inn at jeg faktisk har arvet denne summen med penger,og jeg å samboer skal bruke dette på å betale ned lånet på huset vårt.

Vi er under 30 år begge to og har et stort hus på nesten 300 kvadrat med 2,5 måls tomt. Landlig men likevel sentralt, og vi har pusset opp for en god del penger.

Alt i alt har vi 1,5 mill i lån pr.dags dato. ( da vi også var heldige å få kjøpe dette huset av samboers familie for en MEGET billig penge.)

Når jeg legger i denne millionen så vil vi faktisk ikke ha mer en 1 mill igjen i lån!

Vannvittig å tenke på!!

Vi har snakket om å kjøpeoss en billig hytte, noe vi begge har drømt om i flere år, men ikke hatt muligheten til.

Vi ønsker hytte på fjellet,uten strøm og vann. Skikkelig hytte-hytte.

Ville dere brukt omlag 350.000 på en hytte,og puttet resten på lånet i huset,eller ville dere brukt alt på huset?

Phu, jeg kjenner jeg blir helt sjelven bare av å snakke om dette. Helt vannvittig!

Jeg ville kjøpt hytta av to åsaker. For det første fordi dere har råd til det nå og kan kjøpe uten å ta opp nytt lån.

Den andre grunnen er at å kjøpe hytt ville for meg være en form for "hyllest" til arvelater. Da sitter dere igjen med noe konkret og opplever ikke at arven bare går inn den store potten. For meg ville det betydd litt.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Gratulerer! ØØh.. om man kan si det :P Aldri noe koselig å miste noen nære, men iallefall er jo dette penger som kommer godt med når man er ung :)

Men som jeg så noen over her skrev, hvor mye av dette går bort i skatt og arveavgift?

Uansett, så er det jo mye penger! Trur jeg ville ha blitt litt satt ut selv :)

Men skulle jo selvsagt heller hatt vedkomne i live istede da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...