Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Vi sitter her i rike norge og sier ikke vi vil kjøpe ditt og datt pga barn har laget det...men så tenker jeg litt sånn som at hva om vi ikke kjøpte disse klærne (la oss si), da ville ikke de fått penger til å forsørge seg selv. Hva er da alternativet? selge seg selv? små barn? det er ikke alle land som er så privilegerte som oss i vesten til å ha trygge hjem, gå på skole, slippe å jobbe... Disse barna gjør det for å overleve, ett av de få andre alternativene de har er kanskje å ty til prostitusjon...er det bedre? Syns selvfølgelig det er kjempesynd i dem og kunne ønske de fikk betalt mye bedre og alt det der, men vi kan ikke forestille oss å leve i de kåra de gjør. Syns og bedrifter skal ta hensyn og ikke drive med slavearbeid, men at barn jobber er jeg ikke imot hvis det er det eneste de kan gjøre for å overleve...
Gjest peacock Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Altså, det kommer litt an på opplegget.... IKEA oppdaget barnearbeid i forsyningskjeden sin, men alternativet for barna hadde vært gata og ingen penger til familien deres. IKEA valgte derfor å gi barna ordentlige arbeidsforhold og skolegang i arbeidstiden fremfor å lukke fabrikken. Kontroversielt, kanskje, men i denne form er jeg faktisk for - selv om man bør prøve å endre tingenes tilstand på lengre sikt.
Nullstress;) Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Er så mange ting som spiller inn... Jo, for mange er alternativer prositusjon o.l... Da er kanksje det å jobbe på en tekstilfabrikk "bedre" men kårene de jobber under er groteske! En annen ting er jo det som e rmye omtalt i media for tiden... At kinesiske barn blir kidnappet og solgt. Til blandt anne barnearbeid.... Tatt fra familien sin og direkte solgt. Så konklusjonen blir: jeg er i mot barnearbeid!
Kyllingbein Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Generelt imot. Dessverre er ikke det ikke så lett. Det verste synes jeg er arbeidsforhold, tider, lønn og behandling.
stearin Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Tror neppe barna velger dette selv, og tror heller ikke de har gode arbeidsforhold. Barn skal være barn, uansett om det er i India eller Norge. Jeg er i mot barnearbeid!
Plutselig_gravid Skrevet 29. oktober 2012 #7 Skrevet 29. oktober 2012 Er enig med HI og peacock. Alternativet er så mye verre! Men det er jo klart at det er mye vestens bedrifter kan gjøre for å bedre arbeidsforholdene og de sitter også med mye makt som de kan bruke til å endre ting på sikt. Men det er vi forbrukere som må presse bedriftene til å gjøre endringene!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #8 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er kraftig i mot griske mennesker i næringslivet som får ståkuk av å kutte kostnader ned på smertegrensen fordi de selv skal bo i et palass og leve fett. Hater slike griske mennesker intenst! Og det verste av alt er at de selv påstår de driver veldedighet. Ååh! Som om det er derfor de har lagt industrien der? Piss!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #9 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er kraftig i mot griske mennesker i næringslivet som får ståkuk av å kutte kostnader ned på smertegrensen fordi de selv skal bo i et palass og leve fett. Hater slike griske mennesker intenst! Og det verste av alt er at de selv påstår de driver veldedighet. Ååh! Som om det er derfor de har lagt industrien der? Piss!
PintSizedDictator Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er i mot, men ser jo problemstillingen Hi legger frem. I en ideell verden hadde de tilbudt foreldrene disse jobbene når de oppdaget at barn utførte dem. I mange tilfeller sender jo foreldrene barna ut for å tjene penger til familien. Noen ganger tenker jeg at sterilisering av en del av jordens befolkning kunne vært en god ide. Ikke fordi jeg mener at visse mennesker ikke burde få lov å formere seg. Men dess fler barn de setter til verden, dess vanskeligere gjør de situasjonen for seg selv. For ikke å snakke om barna. Men jeg lever trygt og godt i Norge så jeg har egentlig ikke noe som helst grunnlag å uttale meg på. Syns fryktelig synd i disse menneskene som må ty til slike ekstreme tiltak for å overleve Stakkars små barna
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 Alle er for gode arbeidsforhold, miljøvennlig produksjon og at barn ikke skal utnyttes hvis du spør dem, men de er også for økte lønninger til seg selv og muligheten til å kjøpe der det er billigst. Som regel vinner lommeboka.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er vel forsåvidt imot, med mindre det er som Peacock beskriver. Verden er ikke ideell. Det vi i vesten ser ut til å glemme er at vårt eget samfunn er tuftet på hardt barnearbeid, så kanskje ingen grunn til å sette oss på vår høye hest og være stolte.
ellen-propellen Skrevet 30. oktober 2012 #13 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er prinsippielt imot barnearbeid,men jeg ser at de må ha mat/klær og tak over hodet. Barnearbeid kan ikke bare avskaffes over natta før alternativer er på plass. Da helst i form av skole. Jeg er heldigvis blitt så "gammel" at jeg nå har råd til å velge å kjøpe produkter som er dyrere med da mer etisk riktig produsert. Det er ikke ett valg alle har
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2012 #14 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er for barnearbeid i små doser med gode arbeidsforhold. Etter min mening bør barn lære å hjelpe til og få føle at de er nyttige. Arbeid bør ikke gå på bekostning av skole og de bør godt med fritid, men totalforbud mot at barn gjør noe nyttig før de blir 14 synes jeg er bare dumt.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #15 Skrevet 15. november 2012 Enig med anonym over her. Jeg er faktisk for barnearbeid. I hyggelige kontrollerte former. i gamledager hjalp barna til på gården, ingen av dem døde vel av det. Å hjelpe mor og far på skomakeriet eller restauranten eller med å gjete sauene etc ser jeg absolutt ikke noe galt i. Noen steder i verden er ikke skole et alternativ, da er arbeid ekstra viktig. Eller skal man bare sitte på rumpa til man er 14? Men selvsagt må det være rom for lek, kos og hvile også. Å skulle jobbe på en fabrikk, med lange dager, elendige vilkår og farlig miljø, er jeg selvsagt helt i mot. Anonym poster: d50bb2f07080080430b570fca61a8083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå