Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Har en sønn som går i 1. klasse. Han er stille og rolig, og skoleflink. To ganger allerede har de byttet plasser, og min sønn sitter da ved siden av to av de svakeste elevene i klassen. Han sier de hermer, bråker og han er frustrert over at de stadig spør ham om hjelp, slik at han ikke fåt gått videre med sine oppgaver. Han hadde i dag sagt til læreren at han blir forstyrret og ikke får konsentrert seg, eleven ble da flyttet for den timen. Jeg synes det blir litt feil at han ikke skal få ekstraoppgaver og nye utfordringer, men istedet hjelp de svake elevene... Er dette vanlig praksis?
Gjest sug lut Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Det ville jeg (og har jeg) protestert på. Ditt barns glede over å lære og over skolen skal ikke utnyttes og kveles. Det er lærerens jobb å ta seg av de som ikke fungerer.
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er enig i at dette høres feil ut. I en viss grad syns jeg sterke elever kan være en ressurs for de svakere, men ikke slik du beskriver. Ikke når barnet selv syns det er både slitsomt og plagsomt.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Vet ikke hva som er vanlig i dag, men det var sånn da jeg gikk på skolen. Jeg var best i klassen, men ble holdt tilbake og trykket ned, ingen skulle være bedre enn andre. Det endte med at jeg gikk ut av skolen med dårligst karakterer i klassen og jeg er arbeidsledig i dag. Det er selvfølgelig sammensatt av flere grunner, men jeg er overbevist om at dette er en av dem. Ikke godta det, vær så snill!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Kanskje det hadde vært en idè å ringe barnets lærer for å se om dine antakelser stemmer?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Takk for svar. Har snakket med læreren på konferansetimen. Hun sier han er en typisk mønsterelev, flink og god konsentrasjon. Jeg har ingen grunn til å betvile min sønn. Han er ordentlig frustrert.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. oktober 2012 #7 Skrevet 29. oktober 2012 Jenta vår har til en viss grad opplevd dette, og var nok en del brukt som "buffer" i 1. klasse, og på begynnelsen nå i 2. klasse. Men nå får bl.a. hun sitte på "alenepult" og stortrives med det. Hun får også en del flere utfordringer i år, bl.a. "matte-nøtter", noe hun opplever som veldig positivt. Hun blomstrer i skolehverdagen nå, og utfolder og utvikler seg positivt faglig. Hun får bl.a. større mulighet til å bruke det forholdsvis avansette språket hun har opparbeidet seg. Snakk med kontaktlærer. Igjen.
Cornelianelia Skrevet 29. oktober 2012 #8 Skrevet 29. oktober 2012 Synes ikke det er riktig at de flinke skal brukes for å dempe de bråkete. Men sitter de mye ved pultene da? Har og en førsteklassing og har inntrykk av at mye undervisning foregår på andre måter. Her bruker de TIEY, hvor de er i grupper og går fra stasjon til stasjon for å gjøre oppgaver. Datteren min snakker ikke mye om hvem hun sitter ved siden av,
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #9 Skrevet 29. oktober 2012 Det er variasjon ifht undervisningsmetodene, men har inntrykk av at de sitter en del ved pultene sine også. Læreren fortalte for to mnd siden at sønnen vår skal få ekstra undervisningsopplegg, da han regner mattematikk for 4. klasse. Har lest i over halvannet år, både små og store bokstaver. Nå føler jeg det er vi foreldrene som må gi ham utfordringer ved å finne adekvate oppgaver. Han ønsker jo utfordringer. Er skuffet over skolesystemet. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå