Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Det var greit at dere ikke kjøpte julegavet til hverandre i år, samt begrenset prisen på gaver til barna. Hadde du tatt det ille opp? Mannen min mistet jobben sin for noen uker siden, og vi må begrense pengebruken vår. Har sparepenger, men i tilfelle arbeidsledigheten er langvarig tenker vi det er best å være så måteholdne som mulig.. Bekymrer meg for jula, og tenkte å komme med dette forslaget til familie og venner. Altså at vi bare kjøper til barn, og at de også bare kjøper til barna (altså ikke meg og mannen) Ville du tatt det ille opp?
Nullstress;) Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ville ikke tatt det ille opp i det hele tatt. Julen handler tross alt ikke om gavene, men å være sammen med familie og venner
Februargullet2013 Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Aboslutt ikke, hadde blitt fornøyd med en gave til 20-50 kr . Julen handler mye mer om venner,familie, kjærlighet og ha det kos sammen
Jaffs Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Nei jeg hadde ikke tatt det ille opp ivertfall, de fleste har nok mange nok og kjøpe julegave til at de sikkert bare blir glade for og spare noen kroner og slippe stresset med og løpe rundt og finne passende gaver I min krets så kjøper ikke vi venninner julegaver til hverandre, vi gjorde det før men etter at vi fikk famillie så fikk vi nok med og kjøpe gaver til unger og famillie.
Cat_Woman Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Hadde ikke tatt det ille opp i det hele tatt.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Veldig fornuftig. Hvorfor skal voksne folk kjøpe gaver til hverandre egentlig? Blir jo bare å bytte penger:-P
LivHeidi Skrevet 29. oktober 2012 #7 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, det ville jeg ikke. De vet jo også (vil jeg tro) hva som har skjedd.
nawi Skrevet 29. oktober 2012 #8 Skrevet 29. oktober 2012 Nei. Det skulle bare mangle om noen ville tatt det ille opp;-) Hadde hatt full forståelse for din situasjon. Selvfølgelig støtter venner og familie opp om hverandre i slike situasjoner. Håper det snur for dere snart, og at mannen finner ny jobb;-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #9 Skrevet 29. oktober 2012 Nei hadde ikke tatt det ille opp, men hadde ønsket at de sa i fra i god tid siden jeg begynner å kjøpe julegavene allerede i september.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #10 Skrevet 29. oktober 2012 Nei. Når du informerer om dette så lenge på forhånd er det ingen grunn til at noen skulle bli fornærmet for dette. Har gjort det samme selv i år, her skal jeg bare kjøpe til barna til søskene mine, ikke dem grunnet dårlig økonomi for øyeblikket. Dette ga jeg beskjed om nå for ikke så lenge siden for å unngå at de allerede hadde kjøpt noe til meg. Vi har ikke avtalt noe pris på gaver til ungene men det har vi heller aldri pleid å gjøre
humlesurr Skrevet 29. oktober 2012 #12 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, det hadde jeg ikke tatt ille opp. Snarer tvert imot! Har forsøkt å foreslå det samme her noen år, men ikke møtt så mye gehør der. Ikke fordi vi har knapp økonomi, men fordi jeg rett og slett synes det hele er blitt et gavefesjå uten sidestykke
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #13 Skrevet 29. oktober 2012 Hadde ikke tatt det ille opp, men hatt full forståelse for situasjonen.
Gjest sug lut Skrevet 29. oktober 2012 #14 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, men jeg hadde ikke latt det begrense mine gaver, nødvendigvis. Jeg gir det jeg vil og kan til de jeg vil, og så får jeg tilbake fra de som vil og kan. Det er ikke et 1:1-bytte, det er ønsket om å gi en oppmerksomhet. I trange tider kan det være nok med et hyggelig kort, vi vet jo hvor hverandre står økonomisk så ingen trenger rettferdiggjøre noe og ingen måler eller teller gaver.
valkyrien Skrevet 29. oktober 2012 #15 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, men jeg hadde ikke latt det begrense mine gaver, nødvendigvis. Jeg gir det jeg vil og kan til de jeg vil, og så får jeg tilbake fra de som vil og kan. Det er ikke et 1:1-bytte, det er ønsket om å gi en oppmerksomhet. I trange tider kan det være nok med et hyggelig kort, vi vet jo hvor hverandre står økonomisk så ingen trenger rettferdiggjøre noe og ingen måler eller teller gaver. Signerer Luten, her i huset har vi aldri gitt gaver for å få igjen noe. Blir mer glad for hjemmelagde brente mandler med et koselig kort enn noe grisedyrt man ikke trenger, som bare er revet med i forbifarten.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. oktober 2012 #16 Skrevet 29. oktober 2012 Nope, her har min side av familien sluttet å kjøpe gaver til andre enn ungene, eneste som får gave er min eldste søster, siden hun ikke har barn. På samboerens side får foreldrene og bestemora hans hjemmelaget fløtekarameller og innrammede bilder av ungene, også skal broren hans få en gave også, siden han ikke har barn... Men svigerfamilien ville tatt det ille opp om de ikke fikk gaver fra oss, noe som er håpløst for oss pga økonomien, men vi gjør det billigst mulig..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #17 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ville ikke tatt det ille opp at dere ikke ga meg noe og at dere begrenset verdien på gaver til ungene tror jeg, hvis dere virklig er forsiktige med pengene på alle andre måter også, men jeg hadde sansynlig vis kjøpt gaver til dere omtrent som vanlig. Sansynlig vis noe nyttig som dere ellers hadde måttet kjøpe selv. Om dere fortsatt hadde tatt dere råd til luksusting som reiser, nye klær (annet enn helt nødvendige innkjøp), resturantmiddager ol ville jeg nok tatt meg nær av det om dere ikke tok dere råd til en liten oppmerksomhet.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. oktober 2012 #18 Skrevet 29. oktober 2012 Ikke i det hele tatt. Her har vi det sånn at de voksne ikke kjøper til hverandre (med unntak av til/fra foreldrene våre), mens vi har et tak på 200 kr til ungene. Eller, de årene vi feirer med mannens familie (svigers pluss ene søstra med familie) gir vi til dem vi feirer med da. Og da kjøper vi gaver til max 500 kr.
magica fra tryll Skrevet 29. oktober 2012 #19 Skrevet 29. oktober 2012 Det hadde vært helt greit for meg, men jeg ville selv kjøpt gaver som vanlig...
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #20 Skrevet 29. oktober 2012 Vi har avtalt det med broren min og hans familie. Jeg har blitt alene og det er mer enn nok å kjøpe til bare barna. De forsto det veldig godt og syntes det var helt greit og naturlig Det er dessuten veldig vanskelig å kjøpe til voksne folk som har alt.
Ladybird2014 Skrevet 29. oktober 2012 #21 Skrevet 29. oktober 2012 Ikke i det hele tatt! Hadde derimot blitt lei meg dersom familiemedlemmer kjøpte gaver til meg som de egentlig ikke hadde råd til! Kjøp en god julekaffe, noe konfekt, servietter og lys, en god håndsåpe... Det er tanken som teller.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #22 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, og hadde jeg visst om deres situasjon, så hadde jeg heller ikke tatt det ille opp om dere bare hadde begrenset gavene uten å nevne det på forhånd heller. Har skjedd flere ganger (med flere forskjellige) i min familie. Ble derimot litt fornærmet en gang jeg fikk noe giverne visste godt at jeg absolutt ikke trengte, når jeg hadde nevnt noe jeg ønsket meg (på forespørsel) som kostet mindre enn det jeg fikk, fordi jeg visste de hadde dårlig råd. Da var det ikke bare penger som manglet, men tanken bak også.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. oktober 2012 #24 Skrevet 29. oktober 2012 Meget fornuftig, og et forslag jeg hadde kjøpt uten å tenke meg om en halv gang engang! Blir noen sure og snurt for et sånt forslag, så sier det mest om dem.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 29. oktober 2012 #25 Skrevet 29. oktober 2012 I familien vår kjøper vi kun julegaver til barna, synes det er mye bedre slik:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå