Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Har en gutt som sliter med konsentrasjonen og språket. I bhg. fikk han oppfølging av PPT. Går nå i 1. klasse, og de har en støttelærer i timene. Føler han trenger mer hjelp. Kommer hjem fra leksehjelpen (seneste i dag) og er som regel de som har gjor skriveleksene hans. Er det læreren, PPT eller foreldre som skal søke om mer hjelp?
Blåttkryss Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Snakk med læreren. Vanligst at skolen ber PPT om sakkyndig vurdering, men du har kanskje en PPT- kontakt hvis han fikk oppfølging av PPT i bh? Har han enkeltvedtak? På hvor mange timer i så fall? Hvis de på leksehjelp gjør skriveleksene for ham er noe riv ruskende galt. Han lærer jo ingenting av det. Jobber i skolen selv.
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Hos oss må ppt komme å observere barnet for deretter å skrive en sakkyndig rapport med anbefaling på antall timer med assistent eller ped.lærer. Men jeg tror det er ekstremt liten sjanse for at noen hadde fått stort med hjelp i 1.klasse. Vi måtte rett og slett bytte til privatskole i 4.klasse og nå endelig får sønnen hjelpen han trenger. Den kommunale skolen hang seg hele tiden på at det enda ikke var "under kritisk".
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Også vil jeg legge til at jeg personlig syns leksehjelp er feil for barna som sliter og trenger ekstra støtte. De får mye mer ut av å sitte 1-1 med foreldrene. På leksehjelpen er det én assistent på mange barn. H*n kan umulig gi alle barna den hjelp de trenger. Leksehjelp passer for selvgående barn.
Teline Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Det gis selvfølgelig spesialtilpasset undervisning av spes ped til førsteklassinger. Be om utredning av PPT
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Kommer til å gi beskjed om at han ikke skal ha leksehjelp fremover. Det lærer han fint lite av. Skal snakke med læreren i morgen...
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #7 Skrevet 29. oktober 2012 Teline: ja, i teorien. Jeg sier bare at min erfaring (samt mange andre jeg har pratet med) opplever at det i praksis gis altfor sjeldent i forhold til behovet. men selvsagt skal hi gi det et forsøk.
Teline Skrevet 29. oktober 2012 #8 Skrevet 29. oktober 2012 Teline: ja, i teorien. Jeg sier bare at min erfaring (samt mange andre jeg har pratet med) opplever at det i praksis gis altfor sjeldent i forhold til behovet. men selvsagt skal hi gi det et forsøk. Min erfaring er stikk motsatt. Hjelpen gis tidlig og særlig i førsteklasse settes det av ressurser. Småskolen proriteres i stor grad. Heldigvis er det opplevelsen til majoriteten av foreldrene her jeg holder til.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #9 Skrevet 29. oktober 2012 Litt utenom tema, men vi har fått beskjed om at leksehjelp egentlig ikke er for 1. klassingene da det er viktig at foreldrene får en innsikt i hva barnet lærer og hvordan det gjør det. Også viktig at barna lærer seg gode lekserutiner hjemme og blir sett og hørt hjemme.
Mandalas Skrevet 29. oktober 2012 #10 Skrevet 29. oktober 2012 Teline: så bra! Kanskje bare vi som er tilknyttet en dårlig skole/ kommune. Håper det da, at de fleste får mer hjelp enn oss
Iiiiik Skrevet 29. oktober 2012 #11 Skrevet 29. oktober 2012 Det er skolen i samarbeid med foreldrene som søker om ekstra ressurser til spesialundervisning. Hvis han hadde spesialundervisning i barnehagen, har vel PPT allerede gjort en vurdering? Hvis du mener at han får for lite hjelp nå, ville jeg først og fremst hørt med skolen hvordan de oppfatter det. Han blir ikke tildelt mere ressurser dersom skolen mener han ikke trenger det. I min tid i PPT ble ungene tildelt noen timer i førsteklasse og gradvis mer etter hvert som ungene ble større. Når kravene øker blir gjerne forskjellen mellom de sterkeste og de svakeste større. Ellers tenker jeg at du kanskje venter litt mye. Det er ikke uvanlig at førsteklassinger trenger en del hjelp til lekser, særlig frem til jul. Jeg har i hvert fall hjulpet mine en del. Leksehjelp i førsteklasse er vanskelig, der er det egentlig ikke hjelp i det hele tatt, mer en ramme der det er mulig å gjøre lekser hvis man er selvstendig.
BettyBoob Skrevet 29. oktober 2012 #12 Skrevet 29. oktober 2012 Sønnen min har språkvansker og sliter med konsentrasjonen han og. Han har blitt fulgt opp av PPT siden han var 3 år, går nå i 1 klasse. Han har oppfølging av assistent hele dagen som hjelper ham med å holde fokus. Han har heldigvis ikke store problemer med å følge undervisningen, men han skal ha en individuell opplæringsplan (IOP). Han har vedtak på ekstra støtte etter sakkyndig rapport fra PPT. Han har selvsagt blitt testet i forhold til dette før skolestart. Vi gjør alltid leksene sammen meg gutten hjemme. Siden han hadde oppf. av PPT i bhg, ble det ikke gjort en vurdering før skolestart??
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. oktober 2012 #13 Skrevet 29. oktober 2012 Akkurat når det gjelder lekser blir dette egentlig foreldrene sitt ansvar synes jeg. å ha barn med lærevanske er ekstra krevende for foreldre (har en sønn med dysleksi, så vi må jobbe mye med norsk og engelsk), men det er jo da vi bare er helt nødt til å stille opp også! Våre barn er også vårt ansvar, og ikke bare skolen sitt. Jeg er også lærer og ser helt klart at elever som har foreldre som er flinke til å følge opp hjemme som oftest klarer seg veldig bra i forhold til hva en skulle forvente, mens de som har foreldre som ikke følger opp detter helt av. Foreldre har mye mer å si for sine barns læring enn jeg tror mange er klar over.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #14 Skrevet 29. oktober 2012 Akkurat når det gjelder lekser blir dette egentlig foreldrene sitt ansvar synes jeg. å ha barn med lærevanske er ekstra krevende for foreldre (har en sønn med dysleksi, så vi må jobbe mye med norsk og engelsk), men det er jo da vi bare er helt nødt til å stille opp også! Våre barn er også vårt ansvar, og ikke bare skolen sitt. Jeg er også lærer og ser helt klart at elever som har foreldre som er flinke til å følge opp hjemme som oftest klarer seg veldig bra i forhold til hva en skulle forvente, mens de som har foreldre som ikke følger opp detter helt av. Foreldre har mye mer å si for sine barns læring enn jeg tror mange er klar over. Fullstendig klar over at det er viktig at vi foreldre følger opp. Har to barn på ungdomsskolen, så rutiner og oppfølging er innført for lengst. PPT var inne i bilde allerede i bhg. og de tok selvsagt en vurdering før skolestart. Dessverre kom denne vurderingen litt for sent til å være med i søknaden om ekstra hjelp. (noe vi ikke var klar over) Han sliter både med språket og skrivingen+konsentrasjonen. Tenkte leksehjelp kunne være et fint "ekstratiltak" slik at han kunne få hjelp av en lærer. Vi ser jo uansett over og snakker om leksene. Har skjønt at det ikke er så lurt. Har snakket med flere foreldre med barn med konsentrasjon/lærevansker, og de har slitt med å få hjelp av skole og PPT. For oss er det viktig at han får den hjelpen han trenger med engang, slik at han ikke blir hengende etter. HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #15 Skrevet 29. oktober 2012 Dersom du har en sakkyndig vurdering fra PPT med anbefaling om spesialundervisning, skal det fattes et vedtakt om dette i løpet av "rimelig tid". hva som defineres som rimelig tid er nok ikke helt klart, men i løpet av 2 måneder bør det foreligge et vedtak. Det er ikke tillatt å ha frister for når slike vedtak kan fattes, og hjelp skal settes inn. i de fleste kommuner er det skolen selv som fatter slike vedtak, i noen få kommuner fattes det sentralt .Dersom PPT vurderer at eleven trenger hjelp i 1.klasse, så skal hjelpen gis da. Hvor mange timer anbefaler PPT og når ble den skrevet? regner med at du vet at du kan klage på et enkeltvedtak dersom det ikke er i tråd med hva PPT har anbefalt. Det er til fylkesmannen du klager dersom skolen ikke følger opp mer et enkeltvedtak og spesialundervisning i tråd med sakkyndig vurdering.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #16 Skrevet 29. oktober 2012 Akkurat når det gjelder lekser blir dette egentlig foreldrene sitt ansvar synes jeg. å ha barn med lærevanske er ekstra krevende for foreldre (har en sønn med dysleksi, så vi må jobbe mye med norsk og engelsk), men det er jo da vi bare er helt nødt til å stille opp også! Våre barn er også vårt ansvar, og ikke bare skolen sitt. Jeg er også lærer og ser helt klart at elever som har foreldre som er flinke til å følge opp hjemme som oftest klarer seg veldig bra i forhold til hva en skulle forvente, mens de som har foreldre som ikke følger opp detter helt av. Foreldre har mye mer å si for sine barns læring enn jeg tror mange er klar over. Fullstendig klar over at det er viktig at vi foreldre følger opp. Har to barn på ungdomsskolen, så rutiner og oppfølging er innført for lengst. PPT var inne i bilde allerede i bhg. og de tok selvsagt en vurdering før skolestart. Dessverre kom denne vurderingen litt for sent til å være med i søknaden om ekstra hjelp. (noe vi ikke var klar over) Han sliter både med språket og skrivingen+konsentrasjonen. Tenkte leksehjelp kunne være et fint "ekstratiltak" slik at han kunne få hjelp av en lærer. Vi ser jo uansett over og snakker om leksene. Har skjønt at det ikke er så lurt. Har snakket med flere foreldre med barn med konsentrasjon/lærevansker, og de har slitt med å få hjelp av skole og PPT. For oss er det viktig at han får den hjelpen han trenger med engang, slik at han ikke blir hengende etter. HI Dersom barnet ditt har lærevansker vil han med all sannynlighet streve gjennom hele skoletiden. I opplæringslovens heter det at: " barn har rett på å få et forsvarlig og likeverdig tilbud" .Med likeverdig menes at eleven skal ha lik mulighet til å nå de målene som settes for eleven. For enkelte elever vil dette innebære at eleven når målene i Kunnskapsløftet, men med lav måloppnåelse eller med senere progresjon. For foreldren vil dette oppleves som at "barnet henger etter". Med likeverdig og forsvarlig menes det ikke at enkelte barn skal nå mål som de i utgangspunktet ikke har forutsetninger for å nå på det gitte tidspunktet (men som de kanskje på et senere tidspunkt når de har modnen vil kunne nå). Det er også viktig at foreldre aksepterer at barnet lærer senere, og at de ikke forstrekker barnet.Nå vet ikke jeg hva slags hjelp ditt barn er anbefalt, men det er jo slik i norsk skole at dersom mye ressurser gis til enkelt barn vil færre ressurser gis til flertallet. Dette er en balansegang som ikke er lett. Det er jo ikke sikkert at skolen opplever at barnet ditt trenger det samme som du mener det trenger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå