Gå til innhold

Alternativ adventskalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er motstander av sånn pakkekalender som det virker som om "alle" har nå for tiden. Det er likevel hyggelig å gjøre adventstiden til noe spesielt, synes jeg. Har dere noen forslag til en "alternativ adventskalender"? Aktiviteter, bok eller noe annet som ikke er en haug med pakker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Min eldste hadde en flott, brodert veggkalender da han var liten. Hver dag, når dagen var slutt, snakka vi om hva vi hadde gjort den dagen. Så tegna vi det, og hengte lappen opp på den aktuelle datoen.

Skrevet

Vi bruker fyrstikkeskekalender, hjemmelaget (finnes mange morsomme oppskrifter). Da blir det en liten overraskelse hver dag, men ikke en pakke. Vi pleier å ha seigmenn, moccabønner, smågodt og liknende oppi. Det går an å putte lego i også, hvis barnet ditt er interessert i det - det blir bare plass til et par klosser hver dag, også kan de få "resten" av settet på juleaften.

Skrevet

Det hørtes veldig koselig ut :)

Skrevet

Jeg lager små lapper hvor det står noe hyggelig som vi skal gjøre den dagen. I hverdagene er det helt enkle ting som vi kanskje hadde gjort uansett, men ungene syntes likevel det er veldig stas.

Eks. Lage pannekaker til kvelds, spise popcorn til barne tv, spise kvelds under kjøkkenbordet.

I helgene kan vi godt gjøre andre ting som kino, badeland ol. men det gjør vi kanskje bare en gang i løpet av adventstiden.

Ifjor avtalte jeg med en mor i klassen til 7 åringen at han skulle få overnatte hos de en fredag, uten at han visste det. Da stod det på lappen om morgenen at ikveld skal du få overnatte hos....

En dag var det så enkelt som at han fikk nugatti på skiven på skolen.

Ungene er strålende fornøyd, og det koster så lite...

Skrevet

Jostein Gaarder sin bok "julemysteriet" er jo lagt opp som en julekalender. Mamma leste den for oss når jeg var liten...

Gjest Antarctica
Skrevet

Den brukte vi også for noen år siden husker jeg! Flott bok.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vel, jeg har vokst opp med sjokolade kalenderen og boken julemysteriet av Jostein Gaarder som julekalendere, noe jeg følger opp med til mine små, men skal også ha "aktivitets julekalender", hvor vi finner på noe hver dag, om det så er å lage karameller eller kaker, eller har akedag eller snøhule bygging.. ønsket meg det selv som liten ;)

Skrevet

Dette er jo en pakkekalender, men forteller det likevel ;) Ifjor kjøpte vi en liten legobil som vi ikke monterte, men delte klossene opp i 24 små pakker. Så bygget vi litt hver dag. Veldig populært og ikke minst et rimelig alternativ.

Skrevet

Vi har en god blanding av alt vi da :) Noen ting, noen aktiviteteter osv. Men, har lest om noen som har "omvendt adventskalender", hvor barna må gi bort noe, isteden for å få. Feks. kan jo det være å tegne noe til en gammel oldemor o.l. Bare fantasien som setter grenser der! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...