Gå til innhold

Vaske ned huset?? Gjør dere virkelig det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig at hus skal vaskes ned til jul.

Da regner jeg med at alle vegger og tak også vaskes? I tillegg til skuffer og skap og alle kroker og kriker?

Her i huset vasker vi skuffer og skap ved behov. Blir det gris på veggen så vasker vi der. Men taket? Aldri!

Holder huset generelt rent året rundt med vanlig gulvvask en gang i uken.

Er det bare jeg som ikke går helt amok med vaskebøttene før jul?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hehe.. Jeg er unormal da... "Ser" støv og bakterier over alt, så jeg vasker ned huset (med tak og vegger osv) 2-3 ganger i året, og veldig grundig ellers også..Meeeeen, så har jeg som sagt unormalt forhold til det der...

Skrevet

Gjorde det ikke i fjor, men altså.. Hva kan man forvente av en gravid kjerring med bekkenløsning og diverse andre plager :P

Men tror jeg skal prøve å gjøre det i år. Er mange som har "vårvask" om våren og julevask til vinteren og noen har også en "ettersommer" rundvask av huset. Skjønner ikke hvordan de har tid og ork jeg..

Skrevet

Vasker ikke alle skuffer og skap til jul, men synes det bare er koselig å gjøre det skikkelig rent til jul jeg :D

Skrevet

Skulle gjerne ha gjort det,men har ikke tid og overskudd i år.

Skrevet

Det er vel mer en "Årlig opprydding" i skuffer og skap. SÆRLIG de skuffer og skap man samler "div" i....Bokhyller, skuffer med "faste" innhold osv,- vasker jeg ikke alltid over,- men der det blir rot og opphoping av etterhvert unødvendige saker...Der rydder jeg,- og vasker over samtidig....I År skal jeg ta skapDøRER og skuffer utvendig pÅ kjøkken,- ogsÅ fortsetter jeg med krydderhylla, hylla over vifta, brødskuff og et "roteskap" og en "roteskuff" vi har som vi passer ting vi ellers ikke vet vi skalplassere...Som KANSKJE skulle vÆrt kastet.

Disse skuffere og skap skal jeg vaske,- og rydde,- ogsÅ fÅr jeg se om jeg rekker/gidder resten. Der er det jo bare bestikk, kopper og kar som blir brukt ukentlig,-og hverken er spesielt skitten, go ikke det minste rotet. Har jo sine faste plasser der :)

Skrevet

Har vaskehjelp hver fjortende dag og hun tar ett rom ekstra godt hver gang hun er her, og rullerer på hvilket rom det er. Det rommet som blir tatt ekstra godt vaskes da ned. Så jeg trenger ikke vaske ned hele huset noen gang.

Skuffer og skap tas ved behov og gjerne i forbindelse med rydding.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Skjønner heller ikke vitsen, for når jula er over så ser ikke huset ut allikevel. Det jeg har begynt å gjøre for 5 - 6 år siden, er å ta vanlig husvask ei uke før jula ringer inn. Den dagen juletreet taes inn, tar vi å støvsuge hele huset, der det er flekker tar jeg en kjapt våtmokk over og ikke minst vaske dassene. Ordentlig rundvask i kriker og kroker tar jeg faktisk å utføre helga etter julaften er over. For da er julegjestene (sviger foreldrene mine og bonus ungen) reist hjem :) Men ingen tak vasking på oss!!!

Skrevet

Næ, vasker ikke vegger og tak, med mindre jeg ser at det har blitt skittent. Når jeg (dvs vi, han slipper ikke unna) vasker til jul, mener jeg at vi er nøye med støvtørking, tar der vi vanligvis ikke gidder å vaske (bak vaskemaskinen og bak fryseren f eks), vasker vinduer, lister, rydder i skap og skuffer osv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vasker ned huset hver gang det skal selges, jeg.

Skrevet

Vasker ned huset etter hver vinter. Med to peiser i huset og hyppig stearinlysbruk, blir det en del sot som er grei å få vekk.

Jeg gidder ikke vaske ned til jul, men på våren synes all møkka og da tar jeg rubbel og bit i hele huset. Vegger, tak, inne i skap og skuffer. Gardiner og tepper sendes på rens og persienner får en vask i dusjen.

Til jul blir det vanlig helgerengjøring og pussing av det lille vi har av sølv og messing.

Skrevet

Jeg gjør det. Ikke hvert år jeg vasker alle tak og inni alle skuffer, men det aller meste blir tatt en gang før jul, ja. Det er jo ikke bare gulvene og de overflatene man ser best som blir skittne. Uansett er det ikke vaskingen som tar lang tid, men det å rydde i skuffer og skap, kaste og resirkulere ting som ikke brukes og få orden på småting. Det er det som tar tid. å vaske et tak er gjort på en halvtime, toppen.

Skrevet

Bare når jeg flytter :P Mannen vasker ned av og til, men ikke jeg.

Skrevet

vasker og rydder der de trengst når de trengst eg:) vaske ned huset gidde eg ivertfall ikkje :P her i huset er de foresten gubben so vasker golvet, eg hata og vaske golv :P men liker godt og tørke støv og slike pussleting :)

Skrevet

Hehe.. Jeg er unormal da... "Ser" støv og bakterier over alt, så jeg vasker ned huset (med tak og vegger osv) 2-3 ganger i året, og veldig grundig ellers også..Meeeeen, så har jeg som sagt unormalt forhold til det der...

Synes ikke det er unormalt, er slik selv. Det er helt naturlig for mange å ha skikkelig storrengjøring, jeg har det en gang i uken som regel. Det er litt mer unormalt. :/

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Synes ikke det er unormalt, er slik selv. Det er helt naturlig for mange å ha skikkelig storrengjøring, jeg har det en gang i uken som regel. Det er litt mer unormalt. :/

Type vask av tak og vegger er kun 2-3 ganger i året nå, før hadde jeg det 2-3 ganger i uka, har vært i terapi pga det... Henger derimot fortsatt igjen på den med at do, bad og kjøkken må vaskes grundig hver dag ol, ikke sunt for ungene å vokse opp i hus hvor det nesten er sterilt, så jeg trener fortsatt på å få normalt syn på vasking og støv/bakterier.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

For meg er det en tradisjon rett og slett. Mor gjorde alltid det, og nå gjør jeg det og. Om det trengs så fælt spørs vel.

Skrevet

Ja, vi vasker huset (les: leilighet på ett plan) til jul. Særlig grundig de årene vi skal feire her. Men tak vaskes ikke, det får da være grenser ;)

Skrevet

Eg plar rundvaske kjøken og bad før jul, men resten får berre vanleg vask. Tak og veggar ellers i huset står til eg flyttar eller evt malar, om eg ikkje då ser tydelege flekkar som eg vaskar bort når eg ser dei.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet (endret)

Nope, ikke full rundvask overalt, inkl. skuffer og skap, nei.

Men i år skal stua og tilliggende "lekerom" få seg en grundig vask, fra topp til tå. Det trengs... Ellers: Jeg vasker "så lite som mulig", men det er likevel rent nok her til at det er hygienisk. ;-)

Ja, altså, resten av huset skal også vaskes, altså, men ikke så grundig som stua. Kjøkkenet tok vi her i høst, så der blir det ikke full rundvask. Badene blir uansett vasket nøye, ikke bare til jul, men ellers i året også, selvfølgelig.

Endret av Hercule Poirot
Skrevet

Type vask av tak og vegger er kun 2-3 ganger i året nå, før hadde jeg det 2-3 ganger i uka, har vært i terapi pga det... Henger derimot fortsatt igjen på den med at do, bad og kjøkken må vaskes grundig hver dag ol, ikke sunt for ungene å vokse opp i hus hvor det nesten er sterilt, så jeg trener fortsatt på å få normalt syn på vasking og støv/bakterier.

Bare ikke tren like mye som meg... etter 3 unger, og nå nr 4 på vei ser ikke huset ut... plutselig er det blitt så avslappa her at vi for første gang Må ta JULEnedvask;-)

Greit å ikke ha støv på hjernen men det fins grenser for grisehus også... hehe

Skrevet

Nei! Jeg kommer til å ta en litt ekstra nøye vask (altså flytte på alle møbler osv, noe jeg ikke gidder til vanlig) før jul, og kanskje gå kjapt over veggene (små barnehender har satt en del merker i det siste). Men takene har jeg ingen planer om å vaske før jeg flytter ut, og skuffene mine er ikke skitne! Skjønner ikke det der med å vaske skuffer og skap... Det eneste er kanskje vitrineskpet med glass o.l som er litt støvete, der får jeg vel gå over med en klut...

MEN: Vi skal ikke være hjemme i julen (er aldri det). Skulle vi hatt masse besøk som skal overnatte osv hadde jeg nok tatt det litt mer nøye.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Bare ikke tren like mye som meg... etter 3 unger, og nå nr 4 på vei ser ikke huset ut... plutselig er det blitt så avslappa her at vi for første gang Må ta JULEnedvask;-)

Greit å ikke ha støv på hjernen men det fins grenser for grisehus også... hehe

Nei, grisehus blir det nok aldri her gitt... Hadde ikke hodet mitt klart å få ro ;)

Skrevet

Såså damer,nå må dere ikke blande begrepene ;)

Man vasker ned huset til jul. Da vasker man (som det ligger i navnet) fra topp til bunn.Tak,vegger,dører (ikke minst)

Og det er antagelig mer grisete enn noen av dere aner :(

Når man skal flytte/selge da vasker man ut. Det er da man vasker inne i skuffer/skap ol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...