Gå til innhold

Ta betalt for logo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne skal starte opp en liten bedrift, og spurte meg om jeg vil lage logoen.

Har fått noen kriterier, og det virker som det ville blitt en morsom utfordring.

Men jeg vet ikke om det er vanlig å ta betalt for slikt?

Jeg er ikke en profesjonell "logolager", men jeg har bedre kunnskaper enn de fleste med f.eks. photoshop, og tegnekunnskapene mine er heller ikke til å klage på.

Samtidig er jeg redd et ville vært frekt å be om betaling...

Logoen skal brukes på bilen deres, jakker, nettside og så videre.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Hvis hun er seriøs har hun regnet med å betale. Du kan jo si at du har endel ideer og et prisanslag, og høre hva reaksjonen blir.

Gjest ________
Skrevet

Jobbet som grafisk designer og du skal beregne 450 kr pr time du legger ned i logoen, ta med tiden du brukte på å lese brief, skisse prosess, utførelse og korrekturer. Er det du som skal legge inn bestillingene på trykkeriet?

Husk at du må drive ditt eget foredrag og fakturere bedriften til venninnen din, for er hun seriøs og skal drive bedrift må hun føre regnskap og da trenger hun et bilag på hvor mye hun har brukt på logo. Husk å ta med MVA på 25%

....eller du kan være venninne å gjøre det gratis, kan ikke ta betalt svart fra venninna din sin egen lomme for da leker dere butikk

Gjest ________
Skrevet

Og ikke finn på å lage logo i Photoshop !! Du må bruke illustrator å lagre som TIFF. Eller ai fil når du er ferdig, grunnen er at Photoshop oppererer i pixler og da blir logoen uklar når man skal forstørre den opp over en bil. Illustrator er ubegrenselig for der bruker du pentool og outliner tekst/skriften om compuomdpath = ferdig funksjonell logo

Skrevet

Det kommer litt an på hvor mye tid du bruker, synes jeg. Om dette er noe du smeller i hop på en kveld, så ville jeg ikke tatt betalt. Om du må jobbe med dette hver kveld i ei uke, så er det noe annet. Om du synes det er ekkelt å be om betaling, så kan du jo heller foreslå at dere bytter tjenester. Du lager logo for henne - hun sitter barnevakt/ strikker ullbukser/ ordner blomsterbed for deg.

Skrevet

Oi, takk for svar! Jeg skal lufte det for henne. Betaling i penger, eller tjenestebytte, som Himmel og Hav foreslo ((:

Skribla så vidt på den i går kveld, og perfektsjonist som jeg er, så er ikke dette noe jeg gjør på en kveld, nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...