♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 28. oktober 2012 #26 Skrevet 28. oktober 2012 Isteden for å gi ett barn på 2 år feks en gave til 2000, synes jeg det er mye bedre å kjøpe noe til 200kr, og sette 1800kr inn på kontoen til barnet. Men, det er min mening da. Er ihvertfall ikke de dyreste gavene jeg husker fra jeg var liten
M.O.M Skrevet 28. oktober 2012 #27 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Første året ingenting - andre året ingenting - tredje året... mulig ingenting. Neste år blir nok det første mini forstår at gaven er i fra oss. Har tidligere kjøpt en ting og to som står på ønskelisten, men tatt det i brukt før julaften. Endret 28. oktober 2012 av M.O.M
optimist77 Skrevet 28. oktober 2012 #28 Skrevet 28. oktober 2012 Ca 500 pr barn.Vi har to barn.Er litt opptatt av å begrense kjøpefesten.Har penger til å gi dyrere gaver,men sånn samfunnet er i ferd med å utvikle seg, så prøver jeg holde igjen litt.Takknemlige og fornøyde barn er viktig for meg og når jeg ser 200 kroners gaven guttungen fikk sv oss til jul ifjor fortsatt er det gjeveste han har å leke med så trur jeg ikke gleden kan måles i kroner og øre
Gjest Mamma til 3 små Gull Skrevet 28. oktober 2012 #29 Skrevet 28. oktober 2012 Storesøster på 3 år har fått dyre gaver alle årene, men det har vært nødvendige ting. 1 året fikk hun akebrett og tripp trapp stol, 2 året fikk hun spark og i fjor fikk hun ski og ny seng. Gavene har vært på rundt 2.000 kr, og regner med at det kommer til å ligge på noe av det samme i år også. Nå har vi 2 små til, og vi er ganske sikker på hva vi skal kjøpe til dem (noe så kjedelig, men nødvedig som bilstoler). Til de to minste koster stolene 4.199 kr, mens den storesøster skal få koster 3.199 kr. Vi blir til å legge noe annet sammen med dette for at gavene ikke skal bli så kjedelige. Vet at dette er kjempedyre gaver, men synes faktisk det er bedre å kjøpe noe dyrt, men nødvendig, enn noe dill som dem faktisk ikke har like mye bruk for. Leker får dem evig nok av, så det bekymrer meg ikke De er enda så små at dem skjønner ikke noe av prisen uansett, men kommer til å redusere gavene kraftig etterhvert.
marsgutt 2013 Skrevet 28. oktober 2012 #30 Skrevet 28. oktober 2012 alt fra 500 til 3500. det er kun 1 gang vi har brukt 3500 og da var det en gave som varer og går i arv vidre. i år har vi ikke anning på hva vi skal kjøpe enda. men har nå satt en grense på 1000 kr siden hun også har bursdag rett etter jul.
Plutselig_gravid Skrevet 29. oktober 2012 #31 Skrevet 29. oktober 2012 Til vanlig mellom 100 og 1000 kr. Ikke fordi vi ikke har råd til mer, men fordi vi ønsker å begrense oss litt. Minsten på 1 år er fornøyd med en liten gave og da blir det med det. Mellomste og eldste får litt mer. Noen år smeller vi til med en veldig dyr gave hvis det er noe spesielt noen av dem trenger. I år kommer f.eks eldste til å få skiutstyr til noen 1000lapper. Neste år er det kanskje den mellomste som får den dyreste gaven. Til syvende og sist så jevner det seg ut. Jeg synes ikke det er urettferdig, det synes heldigvis ikke ungene våre heller.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #32 Skrevet 29. oktober 2012 Storesøster på 3 år har fått dyre gaver alle årene, men det har vært nødvendige ting. 1 året fikk hun akebrett og tripp trapp stol, 2 året fikk hun spark og i fjor fikk hun ski og ny seng. Gavene har vært på rundt 2.000 kr, og regner med at det kommer til å ligge på noe av det samme i år også. Nå har vi 2 små til, og vi er ganske sikker på hva vi skal kjøpe til dem (noe så kjedelig, men nødvedig som bilstoler). Til de to minste koster stolene 4.199 kr, mens den storesøster skal få koster 3.199 kr. Vi blir til å legge noe annet sammen med dette for at gavene ikke skal bli så kjedelige. Vet at dette er kjempedyre gaver, men synes faktisk det er bedre å kjøpe noe dyrt, men nødvendig, enn noe dill som dem faktisk ikke har like mye bruk for. Leker får dem evig nok av, så det bekymrer meg ikke De er enda så små at dem skjønner ikke noe av prisen uansett, men kommer til å redusere gavene kraftig etterhvert. Bilstoler hadde de da uansett fått (forhåpentligvis) synes det blir det samme som å gi klær. Men om de er så små at de ikke bryr seg så er det jo helt greit :-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #33 Skrevet 29. oktober 2012 ca 1000kr pr unge. Det kan variere litt etter hva de får, men er det leker og slikt så er det max1000kr. Får de ski og slike ting så kan det bli mer, men det er ting sim de uansett måtte hatt så det blir litt anderledes. Ønsker de seg ting som er dyre får de penger og må spare opp til resten.
LykkeligMamma2010 Skrevet 29. oktober 2012 #34 Skrevet 29. oktober 2012 Det viktigste for meg er å gi vesla (2år) noe hun ønsker seg/har interesse for, og leker hun trenger. Siden hun trenger akebrett så skal farmor kjøpe det, lekekjøkken fre ikea får hun fra bestemor og bestefar, fra oldemor og oldefar får hun en vugge til dokka si, og fra oss får hun en gyngehest, en dokke og en stor eske med lego duplo byggeklosser (samlet pris på gaven fra oss er ca 1200kr). I tillegg har vi kjøpt en bok, en dvd og en liten boks med lego duplo snøhvit som hun vil få fra julenissen når han kommer :) Jeg sender alltid ut detaljerte ønskelister til besteforeldre med hva hun ønsker seg, så slipper vi å få ting som hun ikke bruker/ har fra før osv....
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #35 Skrevet 29. oktober 2012 Litt forskjellig, men ligger på mellom 1500,- til 3000, pr. barn. De får alltid litt ekstra til jul. 5 barn.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2012 #36 Skrevet 29. oktober 2012 Her blir det ca 1300 til 1-åringen i år, mest fordi det vi hadde lyst til å gi han tilfeldigvis kostet så mye. Men det er noe vi hadde gitt han uansett om det fantes noe som het jul eller ikke, fordi vi gjerne vil at han skal ha det, så vi er vel kjipe i følge mange her. (Selv om det er en leke da. ) Kommer vel til å ha ca 1000-1500 som "mal" men går ikke slavisk etter en sum. Vil gjerne gi han det han ønsker seg innenfor rimelighetens grenser, når han blir stor nok til å ønske ting selv.
Ane Elise Skrevet 29. oktober 2012 #37 Skrevet 29. oktober 2012 Verken i 2010 og i fjor fikk nurket noka fra oss siden han ikke skjønner helt det med gaver og julefeiring. I år blir det en lite gave på ca 300kr på han. Mens sønnen til min kjære får en gave til maks 500kr siden han fikk en dyr sykkel på 16 årsdagen sin.
fikas Skrevet 29. oktober 2012 #38 Skrevet 29. oktober 2012 For oss er faktisk det vanskeligste å rettlede og begrense familien til samboeren min. De har ett vanvittig behov for å bruke mye penger! Og når det første og til nå eneste barnebarnet også har bursdag like før jul så føles det som vi bruker mest tid og energi på å 'skadebegrensing'. Vi er glade for at de vil gi gaver, altså! Men 15 gaver til hver person hvorav barnebarnet får minst ti leker - det er bare altfor mye og totalt unødvendig! Jeg er vokst opp med ett mer nykternt gavebudsjett og er også skeptisk til kjøpefesten. Så vi (jeg) er nøkterne med gaver også til barnet. Har ingen budsjetter men kjøper en ting vi vet han vil bruke i lengre tid enn en uke. Kan ikke skjønne utsagn som "nei, vi må nok finne på en ting til for det mangler jo xx kr på det vi skal gi".
Junifrue Skrevet 29. oktober 2012 #39 Skrevet 29. oktober 2012 I år får vesla lekekjøkken. Det kostet 1300. Litt dyrt, men ville ha et skikkelig i tre istedenfor alle disse plastic fantastic-greiene som fins der ute. Skal vi feire hos svigers kommer vi nok opp i 1500 siden kjøkkenet er for stort og tungt å ta med, så da kjøper vi nok noe kjøkkenytstyr til å legge under treet. I fjor kostet gaven hennes 600, en gyngehest. Vi ser nok mer på hva hun trenger/kunne ønske seg (er ikke stor nok til å ønske seg ting selv ennå) enn på prislappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå