Gå til innhold

Til dere som har ukastrerte hannkatter som går ute.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke noe klageinnlegg egentlig, men jeg vil bare at dere skal vite at ukastrerte hannkatter slåss mye og lett skader andre katter. Jeg tror det er mange som ikke er klar over det..

Jeg jobber på dyreklinikk og får inn ganske mange kastrerte katter som får store skader fra villkatter og ukastrerte hanner.

Dette ligger i deres natur desverre, men det koster mange eiere mye penger og mange katter lidelser.

Så hvis dere har hannkatter som går ute og ikke brukes til ordentlig oppdrett så burde de kastreres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ikke å snakke om hvor mye katteunger det blir !!!! Fullstendig uansvarlig !!!

Skrevet

Det skal han ;) Er bare 4 mnd foreløpig. Når kastrerer dere guttepuser egentlig?

Skrevet

For ikke å snakke om hvor mye katteunger det blir !!!! Fullstendig uansvarlig !!!

Der har vel katte eiere med hunnkatter like stort eller faktisk større ansvar. Men er enig i at hannkatter bør kastreres også.

Skrevet

Så hvis dere har hannkatter som går ute og ikke brukes til ordentlig oppdrett så burde de kastreres.

Nåvel, hannkatter som er fertile og skal brukes i avl skal uansett ikke slippes ut løse så de kan plage andre katter..

Så det er ingen unntak der..

Skrevet

Det skal han wink.png Er bare 4 mnd foreløpig. Når kastrerer dere guttepuser egentlig?

Skrevet

AB ovenfor:

Har du en 4 mnd gammel katt gående utendørs?

De skal ikke slippes ut før de har utviklet retningssans, det er også farlig for en kattunge å gå rundt løs.

Skrevet

Der har vel katte eiere med hunnkatter like stort eller faktisk større ansvar. Men er enig i at hannkatter bør kastreres også.

Ansvaret ligger ikke mer på de som har hunnkatter.

Både hunnkatt- og hannkatteiere har akkurat like mye ansvar når det kommer til kastrering.

Ukastrerte katter kan også nedpisse alt som er av utemøbler o.l. også.

Skrevet

Både hunnkatt- og hannkatteiere har akkurat like mye ansvar når det kommer til kastrering.

Jo det vil jeg si, det er jo hunnkattene som blir drektige. Og det kan de bli av løskatter også, dermed større ansvar dersom du har en hunnkatt.

Skrevet

Jo det vil jeg si, det er jo hunnkattene som blir drektige. Og det kan de bli av løskatter også, dermed større ansvar dersom du har en hunnkatt.

Nei. For hvem gjør hunnkattene drektige?

Og ukastrerte hannkatter kan gjøre ekstremt stor skade på andre katter, de er store og sterke og fertile.

Ansvaret er 50-50.

Skrevet

AB ovenfor:

De skal ikke slippes ut før de har utviklet retningssans, det er også farlig for en kattunge å gå rundt løs.

Herregud, slapp av... Den klarer seg fint. Hysteriske kvinnemenneske.

Skrevet

Enig HI!!!

Aner ikke hvor mange tusen vi har brukt på katter som har blitt stygt skadet av en hannkatt som går her og uler :(

Brukte nettopp 2000 kr på vår steriliserte hunnkatt som hadde blitt bitt nesten helt inn på hodet.

Skrevet

AB ovenfor:

Men i alle dager da?! Hvor i alle dager bor du som mener dette er farlig? I tjukkeste oslo? Du har seriøst ikke peiling på katter hvert fall!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er nesten så det burde vært pålagt at alle hankatter blir kastrert.

Når det gjelder retningssans så er det delte meninger om dette. Noen mener at når katten er kjent i huset og klarer å lukte seg frem så er det greit å slippe den ut. Andre mener at det er retningssansen, som kan ta opptil 1 år å ferdigutvikle, som sier noe om hvorvidt katten finner veien hjem eller ikke.

Skrevet

AB ovenfor:

Men i alle dager da?! Hvor i alle dager bor du som mener dette er farlig? I tjukkeste oslo? Du har seriøst ikke peiling på katter hvert fall!

Nå bor jeg svært landlig til, men mener også at kattungen skal passes godt på til den blir litt større og har utviklet god nok retningssans til å finne veien hjem selv. Bildet av katten som selvbergende og med 9 liv er noe som henger igjen hos mange, og det er urettferdig mot den stakkars katten. Jeg lurer litt på hvem det er som "seriøst ikke har peilig på katter hver fall" egentlig.

Skrevet

AB ovenfor:

Nå bor jeg svært landlig til, men mener også at kattungen skal passes godt på til den blir litt større og har utviklet god nok retningssans til å finne veien hjem selv. Bildet av katten som selvbergende og med 9 liv er noe som henger igjen hos mange, og det er urettferdig mot den stakkars katten. Jeg lurer litt på hvem det er som "seriøst ikke har peilig på katter hver fall" egentlig.

Vel, jeg har hatt katt hele mitt liv, så jeg vil påstå at jeg har litt peiling. Da vi hadde hunkatt som fikk unger, så fikk mora og ungene gå inn og ut som de ville, var kattemor som styrte det. De gangene vi har fått kattunge av andre, har vi tatt med kattungen ut (med døra oppe så de selv kan springe inn igjen når de vil) så fort som mulig, for at kattungene skal venne seg til omgivelsene. De har aldri gått langt unna. Vi bor svært landlig forresten, med stor tomt. Vår erfaring er at de kattungene som har fått gå inn og ut som de selv vil fra de har vært helt små, har vært svært lykkelige katter. Og selv om de springer rundt ute, så finner de alltid veien tilbake. At dette kan være litt vanskeligere for kattene i mer tettbygde strøk, kan jeg derimot forstå. Mener at kattungene uansett bør få lov til å ut, under oppsyn viss nødvendig.

Skrevet

Katter har ikke stedsans før de er minst 7 mnd og bør ikke være alene ute før dette. Det er en grunn til at storparten av savnede og funnet katte annonser er små katter under halvåret. De finner rett og slett ikke hjem igjen hvis de får litt for langt. Det finnes selvfølgelig unntak hvor det går bra.. Men ville ikke satset på det. Ha alltid halsbånd og/eller chip.

Skrevet

AB ovenfor:

Jeg har også min 4-5 mnd kattunge gående ute. Vel han er ute å vandrer et par ganger i løpet av dagen.

For et par uker siden gikk han rett og slett spinnvill av å vandre rundt i det lillehuset, så da ble han sluppet ut. Bor på gård og han vandrer mellom stall og hage og huset her.

Hadde rett og slett vært dyreplaging å tvinge han til å være inne på liten plass når han tydelig trengte mer plass.

Det er nok de færreste som holder katten inne til 6 mnd og allikevel går det i de fleste tilfeller helt bra.Livet har farer for oss alle og katter har instinkter til å unngå.

Jeg har heller ikke kastrert katta, 6 mnd fikk jeg beskjed om så vi tar det da.

Ho katta mi derimot er sterilisert så kattunger slipper mann. Jeg syntes det blir litt dumt forsåvidt å skylde kattungene på de ukastrerte hankattene, En ho katte som ikke er fiksa vil lete etter og oppsøke hankatter som kan brukes vill eller tam spiller liten rolle, så har man ho katte og ikke vil ha unger på den får an ta turen til dyrelegen. Man får ta ansvar selv og ikke forvente at alle andre har tatt det.

Skrevet

AB ovenfor:

Katter skal ikke slippes ut før de er tidligst 6 måneder. De har ikke utviklet retningssans før da og kan lett tulle seg bort.

Nå er ikke jeg den som svarte dette istad. Jeg jobber i Dyrebeskyttelsen og størstedelen av pusene vi får inn er ukastrerte, u-chippede ungkatter som har gått seg bort.

Skrevet

enig... pluss att dei markera seg OVERALT og de stinka kattepiss overalt.. eg har hatt mange katta i mitt liv og eg ha alltid sterilisert dei uansett kjønn.. kosta en slikk og ingenting i forhold til de som kan bli ungått :) vi har en pus på 1år no den e selfølgli kastrert, men her går em hannkatt som ikkje er de rundt huset og luska, og han markera seg overalt utafor huset vårt :( pluss att han alltid skal ta pusen vår....

Skrevet

Vi har illsinte hannkatter som tar hunnkattene våre kraftig ganske så ofte :-(

Skrevet

AB ovenfor:

Eller er det deg som ikke har så peil ???

http://www.dyrenes-velferd.no/content/view/18/32/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...