Gå til innhold

Permisjon: 80% eller 100%...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere gjort/ hva skal dere gjøre?

Vi er uenige. Jeg vil ha 80%, selv om man på papiret får mer penger utbetalt om man tar 100% (for meg og sambo utgjør det ca 10.000 kr i forskjell i løpet av permisjonstiden).

Erfaringer??

Vi planlegger at jeg skal ta så mye av permisjonen som mulig, og at jeg uansett skal gå hjemme til barnet er 14 mnd og begynner i barnehage.. Det som går utover permisjonstiden blir da ulønnet perm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% permisjon (80% lønn)

da får vi strekt permisjonen slik at barnet begynner i barnehage i august 2014 (venter nedkomst i februar)

Skrevet

Vi har valgt 100% lønn =47 uker perm. Jeg kommer til å ta ulønnet perm uansett rett etter min perm er gått ut, men da har vi iallefall de ekstra kronene å gå på ;)

Skrevet

Vi har 80%. Vi visste ikke om far kunne ta permisjonen sin rett etter meg og da risikerte vi å ikke få barnehageplass. Vi hadde tapt mye mer om jeg skulle tatt ulønnet permisjon i de ukene mellom 80 og 100%...

Skrevet

Jeg har tatt 80 % permisjon, med 100 % lønn. Vet ikke om jeg har gjort en "tabbe" med å ta 47 ukers perm, siden jeg på en måte er alenemamma, men det får tiden vise. Skal i arbeid igjen august 2013, og da er gutten min 10 mnd. Syns det er litt i tidligste laget å begynne i barnehage, men har dessverre ikke noe valg. Har også bare fått innvilget foreldrepenger/perm t.o.m mai, siden de har minusert med fedrekvota, som er 12 uker. Pappaen er inni bildet, men har ikke rett til fedrekvota. Nav i ett nøtteskall, de skal ha ørten hundre bekreftelser på ditten og datten FøR jeg evt. får de 12 ukene overført til meg.

Skrevet

Her blir det 80% for å unngå ulønnet permisjon for noen av oss. Ved ulønnet permisjon mister man en del rettigheter ifht f.eks sykefravær, forsikringer, bonuspotensiale, dekket telefon osv. slik at det vil jeg unngå både av økonomiske årsaker og av praktiske årsaker (eks blir man syk etter permisjon vil jeg ha mulighet til å ta egenmelding). Det er ikke bare de ekstra kronene som har noe å si, men en del andre ting også som man kanskje ikke tenker på med en gang.

Her ser det ut til å klaffe fullstendig med 80% løsning og ferie siden babyen skal komme i juni og barnehageplass sannsyligvis i august.

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Husk at pappan også får 80% lønn når det blir hans tur til å ha perm. Hvis hans lønn er veldig høy blir tapet stort de mnd han har perm.

Hvis ikke penger spiller noen rolle, hadde jeg valgt 80% perm.

Skrevet

Her blir det 80% for å unngå ulønnet permisjon for noen av oss. Ved ulønnet permisjon mister man en del rettigheter ifht f.eks sykefravær, forsikringer, bonuspotensiale, dekket telefon osv. slik at det vil jeg unngå både av økonomiske årsaker og av praktiske årsaker (eks blir man syk etter permisjon vil jeg ha mulighet til å ta egenmelding). Det er ikke bare de ekstra kronene som har noe å si, men en del andre ting også som man kanskje ikke tenker på med en gang.

Her ser det ut til å klaffe fullstendig med 80% løsning og ferie siden babyen skal komme i juni og barnehageplass sannsyligvis i august.

Her er det også junibaby. Samboer mener alliekvel det vil lønne seg med 100% lønn over 47 uker, for så å ta ulønnet permisjon frem til barnehagestart i august. Forutsatt at vi legger tilside litt penger, selvfølgelig... Vet ikke helt om jeg tør.?

Skrevet

Vi har valgt 100% lønn =47 uker perm. Jeg kommer til å ta ulønnet perm uansett rett etter min perm er gått ut, men da har vi iallefall de ekstra kronene å gå på ;)

Det er det vi har tenkt også... når kommer babyen, hvor lenge skal du gå ulønnet?

Skrevet

Sist gang jeg ble gravid valgte vi 80% permisjon. "Tapte" ca 8000kr i måned, men siden vi var flinke å spare før permisjonstida trådde i kraft, så gikk det helt knirkefritt. Jeg har ALDRI turt å ta 100% permisjon og så permisjon uten lønn i etter tid. For som ei nevnte lenger opp så mister man en del rettigheter som sykepenger, forsikringer osv. Da er det faktisk bedre å ta 100% permisjon og 10 uker med feriedager som man har opparbeidet seg i over 2 år (det året man tar permisjon og året etter man er ferdig med permisjonen)

Skrevet

Sist gang jeg ble gravid valgte vi 80% permisjon. "Tapte" ca 8000kr i måned, men siden vi var flinke å spare før permisjonstida trådde i kraft, så gikk det helt knirkefritt. Jeg har ALDRI turt å ta 100% permisjon og så permisjon uten lønn i etter tid. For som ei nevnte lenger opp så mister man en del rettigheter som sykepenger, forsikringer osv. Da er det faktisk bedre å ta 100% permisjon og 10 uker med feriedager som man har opparbeidet seg i over 2 år (det året man tar permisjon og året etter man er ferdig med permisjonen)

Ja, vi har ikke tenkt på den delen... et godt argument, jeg skal ta det med sambo. Takk :)

Skrevet
Ja, vi har ikke tenkt på den delen... et godt argument, jeg skal ta det med sambo. Takk :)

Bare hyggelig du :) Håper dere finner det ut i lag. Og kos deg svangerskapstida og lykke til :) :)

Skrevet

Her er det også junibaby. Samboer mener alliekvel det vil lønne seg med 100% lønn over 47 uker, for så å ta ulønnet permisjon frem til barnehagestart i august. Forutsatt at vi legger tilside litt penger, selvfølgelig... Vet ikke helt om jeg tør.?

Er du redd for at du ikke klarer å legge til side pengene som trengs de månedene du da ikke får lønn? Du kjenner jo egen økonomi og viljestyrke best, men er du usikker på om det går er det kanskje det tryggeste å "safe" ved å ta 80% lønn? Fordelen er da også at du venner deg til å ha litt mindre, for etter permisjon skal du betale 2,5-3000 i mnd. for en barnehageplass. Ellers vil dere også få kontantstøtte fra barnet er 1 år til barnehagestart. Såvidt jeg vet vil det utgjøre ca 5000 kr per måned

Skrevet

Kommer litt an på hvilken jobb du har, hva som lønner seg. Vi skal ha 100% lønn for 3.gang, uten ulønnet permisjon, fordi jeg bare har jobbet 50% den første tiden etter endt permisjon begge de to gangene før, og slik blir det også nå.

Skrevet

Vi måtte ta ulønnet permisjon etter at betalt permisjon var over pga manglende barnehageplass. Helt uventet ble jeg syk og kunne ikke ta meg av barnet og da hadde ikke far rett til betalt fri. Det ble veldig problematisk...det endte med at han også tok ulønnet permisjon en periode. Hadde jeg vært i lønnet permisjon kunne jeg ha blitt sykemeldt og han ovetatt permisjonen min. Det er den store fordelen med lønnet permisjon versus ulønnet!

Ergo ville jeg så langt det er mulig unngått ulønnet permisjon i lang tid da man aldri vet hva som kan skje.

Skrevet

Jeg har tatt 100 % lønn og 2 mnd ulønnet. Spart penger til ulønnet permisjon mens jeg var i betalt permisjon. Gått strålende det, og har jo faktisk tjent penger på det :) Man trenger ikke søke om ulønnet permisjon før det nærmer seg (husker ikke hvor mange uker før).. Sånn i tilfelle man ønsker to tette eller blir sykmeldt av andre grunner er det jo kjekt å vente så lenge man kan med å søke permisjon fra jobben.

Skrevet

Jeg skal og skjøte på 100% perm med noen mnd ulønnet. Sikkert psykotisk uansvarlig av meg, men den sjansen er jeg villig til å ta for noen måneder ekstra hjemme med den lille fram til sommerferien (jobber som lærer). Når vi gjør det på denne måten, kan pappaen ta gradert perm fra høsten, slik at lillebror ikke trenger å starte fullt i bhg med en gang.

Skrevet

Det er økonomisk lurest å velge 100% lønn i 47 uker og så ta ulønnet permisjon i 10 uker for å få 57 uker permisjon totalt. Man mister retten til å bli sykemeldt eller ta egenmelding etter 4 uker, men så bruker man også bare 4 uker på å opparbeide seg disse rettighetene når man har begynt å jobbe igjen (IA-bedrifter).

Men selv om det økonomisk er mest å hente på 100%, så er det jo mange andre hensyn man må ta.

Skrevet

Takk for mange svar, det diskuteres i heimen...

Noen som vet om man kan ha ulønnet permisjon i oppsigelsestiden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...