Gå til innhold

GU når jeg er gravid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 22 år. nyrlig funnet ut at jeg er gravid.

Har ALDRI vært på GU før... har vært hos helsesøster når jeg var 18 . å ble da behandlet for klamydia. både jeg og samboer..

Er dette noe jeg burde bestille nå når jeg er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke til GU, men jeg bestilte time da jeg fant ut at jeg var gravid. Greit å vite at alt er ok der nede og at man er frisk og rask i systemet

Skrevet

Jeg var pga jeg var til tidlig ul å da tok han ein sjekk i samme slengen :)

Er vell anbefalt å gjøre det.

Skrevet

Forrige svangerskap fjorde jeg ikke det. Denne gangen ville legen jeg skulle ta en celleprøve siden det er så mange år siden. Så da gjorde jeg det + at hun slengte på en ul i samme slengen.

Man må ikke på gu hvertfall, det har de sluttet med. Men det er ingen fare forbundet med Gu i svangerskap. Så om du føler du trenger å få sjekket noe, skader det nok ikke :)

Skrevet

Om du aldri har gjort det er det virkelig på tide. Og du bør absolutt gjøre det nå i tilfelle du har ting som kan være uheldig eller farlig for en baby.

Gjest ________
Skrevet

For å si det slik: er du gravid er det bare å venne seg til å bli sjekka for både på tidlig ul og når du nærmer deg slutten sjekker lege, jordmor der og flere ganger under fødsel og etter

Men du trenger ikke bestille egen time til det

Skrevet

takk for serriøse svar;-)

Jeg har sjekket meg for sopp,klamydia å andre ting. trenger ikke gå til GU for å sjekke dette. da det ser det på urinprøvene. så bare slapp av du anonym..

Skrevet

takk for serriØse svar;-)

Jeg har sjekket meg for sopp,klamydia å andre ting. trenger ikke gå til GU for å sjekke dette. da det ser det på urinprØvene. så bare slapp av du anonym..

Men du vet ikke om du har herpes, celleforandringer osv osv så du bØr sjekke deg nå og hvert 3 år.
Skrevet

Jeg var aldri til gu, annet enn når dem sjekket ting under fødsel. Var heller aldri på 6ukers kontrollen. 2 år etter fødsel bestilte jeg meg en gu. Når jeg kom til legen mente hun at så lenge alt føltes normalt og ingen forandringer, så var det ikke noe vits da heller. Var da 23. Med svangerskap nr 2 var det heller ikke noe gu, annet enn ved fødsel igjen. Pratet med legen min ang 6 ukers kontroll når det var tid for det (ny lege), og hun var helt enig på at den kontrollen var oppskrytt og bare gjorde vondt verre. Da var jeg 24. Så jeg har ikke tatt en gu siden jeg var 15 (i forb med voldtekt). Så såfremt du ikke føler stort behov for det så trenger du nok ingen gu:-)

Skrevet

takk for svar bananen;-)

godt å høre.

jeg får spørre legen når jeg skal inn. men alt skal nokk være normalt;-) ikke noe ubehaglig eller noe.

Skrevet

Du bør absolutt ta celleprøve! Kreft er ikke noe å kødde med!

Skrevet

takk for svar bananen;-)

godt å hØre.

jeg får spØrre legen når jeg skal inn. men alt skal nokk være normalt;-) ikke noe ubehaglig eller noe.

Bare hyggelig;) Lykke til, og gratulerer med spira ;)
Skrevet

Celleforandringer er ingenting du merker noe av, du bare kan ha det uten det gir noen symptomer på noe. Jeg har unormale prøvesvar, men merker ingenting til det selv...

Jeg bestilte GU når jeg oppdaget jeg var gravid. Snakket med gynekologen, så fikk tatt både celleprøve og sett fosteret på innvendig UL samtidig (så fikk jeg samtidig vite at h*n hadde det bra og hvor langt jeg var på vei ca) ;)

Skrevet

Jeg var aldri til gu, annet enn når dem sjekket ting under fødsel. Var heller aldri på 6ukers kontrollen. 2 år etter fødsel bestilte jeg meg en gu. Når jeg kom til legen mente hun at så lenge alt føltes normalt og ingen forandringer, så var det ikke noe vits da heller. Var da 23. Med svangerskap nr 2 var det heller ikke noe gu, annet enn ved fødsel igjen. Pratet med legen min ang 6 ukers kontroll når det var tid for det (ny lege), og hun var helt enig på at den kontrollen var oppskrytt og bare gjorde vondt verre. Da var jeg 24. Så jeg har ikke tatt en gu siden jeg var 15 (i forb med voldtekt). Så såfremt du ikke føler stort behov for det så trenger du nok ingen gu:-)

Klart man gjør det!

Livmorhalskreft er en av de mest utbredte og dødelige kreftformer hos kvinner, og eneste måten å oppdage og kanskje forebygge dette på før det er for sent, er å ta celleprøver!

Ærlig talt, dere gambler med livet deres, og som mor bør man absolutt ikke gjøre det!

Skrevet

Det er først ved fyllte 25 år man får tilbud om celleprøver hvert år for å avdekke livmorhalskreft. Tenker at det er en grunn til at man først får det da, og ikke ved for eksempel 20 års alderen. Så sålenge livmorhalskreft ikke er utbredt i familien tror ikke JEG det er nødvendig å løpe til gu annet enn ved forandringer i underlivet. Men folk er forskjellige, istedenfor å prøve å skremme hi til en gu forteller jeg min mening/erfaring etter mine samtaler med leger.

Skrevet

Det er først ved fyllte 25 år man får tilbud om celleprøver hvert år for å avdekke livmorhalskreft. Tenker at det er en grunn til at man først får det da, og ikke ved for eksempel 20 års alderen. Så sålenge livmorhalskreft ikke er utbredt i familien tror ikke JEG det er nødvendig å løpe til gu annet enn ved forandringer i underlivet. Men folk er forskjellige, istedenfor å prøve å skremme hi til en gu forteller jeg min mening/erfaring etter mine samtaler med leger.

Det er hvert 3 år. Ikke hvert år. Kun oftere etter at man har oppdager celleforandring.

Da måtte jeg ha undersøkelse hver 3 mnd.

Skrevet

Det er hvert 3 år. Ikke hvert år. Kun oftere etter at man har oppdager celleforandring.

Da måtte jeg ha undersøkelse hver 3 mnd.

beklager at jeg glemte 3 tallet;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...