Gå til innhold

Han er smart og jeg er dum...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker hvertfall som om mannen min tenker sånn iblant. Mine forslag er sjeldent gode nok, om jeg ikke liker hans forslag er jeg bare teit. Særlig irriterer dette meg når det gjelder datteren vår. F.eks. ville jeg kjøpe vintersko til henne på tilbud forrige uke, dette mente mannen var unødvendig. Hun har jo Dock Boots som holder helt ned i 10 kuldegrader så det er lenge til hun trenger vintersko ennå. I går kom han hjem og hadde kjøpt vintersko til henne. De var jo på tilbud og det er jo snart vinter så da kan hun jo ikke bare ha støvler.

En annen ting er at han blir kjempesur når hun får smake litt brus av glasset mitt når vi er på besøk. Men selv kan han fint gi henne kakao midt i uka. Han bryr seg fint lite om at jeg ikke syns noe om det, men forventer at jeg skal respektere hans meninger

Så har vi det at han absolutt ikke tror at jeg har peiling på yrket mitt. Jeg er sykepleier, og han kan komme med påstander og sykdom/menneskekroppen som absolutt ikke stemmer. Han kan også be om råd og spørre om ting, men om svaret mitt ikka passer til forestillingene hans så tror han ikke på meg før han får googlet seg fram til at jeg faktisk har rett.

Det er så barnslig og det er så irriterende at han alltid skal ha rett, koste hva det koste vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker hvertfall som om mannen min tenker sånn iblant. Mine forslag er sjeldent gode nok, om jeg ikke liker hans forslag er jeg bare teit. Særlig irriterer dette meg når det gjelder datteren vår. F.eks. ville jeg kjøpe vintersko til henne på tilbud forrige uke, dette mente mannen var unødvendig. Hun har jo Dock Boots som holder helt ned i 10 kuldegrader så det er lenge til hun trenger vintersko ennå. I går kom han hjem og hadde kjøpt vintersko til henne. De var jo på tilbud og det er jo snart vinter så da kan hun jo ikke bare ha støvler.

En annen ting er at han blir kjempesur når hun får smake litt brus av glasset mitt når vi er på besøk. Men selv kan han fint gi henne kakao midt i uka. Han bryr seg fint lite om at jeg ikke syns noe om det, men forventer at jeg skal respektere hans meninger

Så har vi det at han absolutt ikke tror at jeg har peiling på yrket mitt. Jeg er sykepleier, og han kan komme med påstander og sykdom/menneskekroppen som absolutt ikke stemmer. Han kan også be om råd og spørre om ting, men om svaret mitt ikka passer til forestillingene hans så tror han ikke på meg før han får googlet seg fram til at jeg faktisk har rett.

Det er så barnslig og det er så irriterende at han alltid skal ha rett, koste hva det koste vil.

Huff, det virker som han ikke har respekt for deg! Trist..

Skrevet

Er han født i vektens tegn??

Skrevet

Den mannen eier ikke respekt for deg. Det burde du ta opp med han.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Og dette holder du ut? Er det noe som har startet i det senere, eller har det vært der hele tiden? Forværret seg?

Skrevet

Sjarmerende mann du har funnet deg da..

Skrevet

Det er ikke sånn hele tiden, men han har igrunn alltid vært sånn. Prøvde jo å spørre hvorfor han var så imot skokjøp forrige uke når han kjøpte selv nå. For det første kom snøen nå, greit nok, men man kan jo være føre var. For det andre påsto han at det var støvler jeg ville kjøpe til henne. Sier litt om hukommelsen hans, han husker akkurat det han selv vil huske: jeg kikket etter støvler til meg selv...

Det virker bare som om hans første reaksjon til mine forslag er negative, så bearbeider han det litt og "kommer på det" selv senere og da er det kjempesmart.

HI

Skrevet

Det er ikke sånn hele tiden, men han har igrunn alltid vært sånn. Prøvde jo å spørre hvorfor han var så imot skokjøp forrige uke når han kjøpte selv nå. For det første kom snøen nå, greit nok, men man kan jo være føre var. For det andre påsto han at det var støvler jeg ville kjøpe til henne. Sier litt om hukommelsen hans, han husker akkurat det han selv vil huske: jeg kikket etter støvler til meg selv...

Det virker bare som om hans første reaksjon til mine forslag er negative, så bearbeider han det litt og "kommer på det" selv senere og da er det kjempesmart.

HI

Men er han født i vektens tegn?

Skrevet

Er han født i vektens tegn??

Ehm, nei, det er han ikke....

HI

Skrevet

Hører du på han hver gang han ytrer sin mening da og gjør som han sier? Det hadde ikke jeg gjort, og det burde ikke du gjøre heller. Han kunne sagt hva han ville, skoene hadde nok jeg kjøpt uansett...

Skrevet

Høres ut som dere har havnet i et mønster du ikke klarer bryte ut av.

Hvorfor i alle dager spør du han om du skal kjøpe vintersko (han spør jo tydeligvis ikke deg før han gjør det). Hadde jeg kommet over et tilbud og ungen trengte sko hadde jeg kjøpt det uten å spørre mannen først. Du må vel ikke ha mannens tillatelse for å gjøre nødvendige innkjøp?

Mannen din høres veldig selvsentrert ut og som en typisk jeg-vet-best type, men du lar han jo holde på. Du må jo stå litt opp for deg selv du også, ikke bli en push-over.

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det høres ut som at du er smart og han er dum, men at han skjuler det ved å "knabbe" dine gode ideer fordi han ikke klarer å tenke så langt sjøl...

Vet du hva, det der er en klassisk hersketeknikk: å latterliggjøre andre, eller å la et forslag falle til jorden for seinere å fremme det sjøl. Eneste måten å "bekjempe" det på, er å si "Så flott å høre at du endelig er enig med meg, for det forslaget er jo AKKURAT det samme som det jeg kom med i forrige uke."

Mht at han ikke ser på deg som noen autoritet på f eks yrket ditt, der ville jeg bare ha sagt: "Tro hva du vil. Vi lærte nå noe heeeeeelt annet i anatomitimene /patologitimene (el hva det nå gjelder) på studiet mitt. Men det er klart, du vet nok bedre enn høyskolen".

Skrevet

Høres ut som en sjarmør.

La han ta seg av avgjørelsene på mannetingene så tar du dametingene. Da bevarer han verdigheten sin, og det er mer effektivt.

Skrevet

Psykisk mishandling.

Han respekterer deg ikke, han overkjører deg, har tror at du lyver, han sier at du er dum, han vet alltid bedre enn deg and the list goes on....

Vil du at datteren din skal vokse opp med en mann som liker å tråkke på kvinner?

Skrevet

Nja, herseteknikk tror jeg ikke det er, jeg er egentlig den som skriker høyest i forholdet. Kan jo hende dette er hans måte å jevne ut forholdet litt? Jeg spør som oftest ikke, men vi har og handlet sammen da vi gikk forbi skobutikken med tilbud. Han er ikke klar over at han gjør dette selv, ser på meg som om jeg snakker gresk når jeg tar det opp med han...

HI

Skrevet

Her må du vise han kor skapet skal stå, du kan ikkje finne deg i slik behandling..

Gjest Antarctica
Skrevet

Jo, det er en hersketeknikk, men den er gjerne så innøvd at den som bruker den ikke en gang merker det sjøl. å være den som skriker høyest i et forhold betyr ikke at man er den som har makt. Men om det stemmer, og det er du som har makt av dere to, så vil ha i alle fall bruke hersketeknikker for å få ha noe å skilte med...

Gjest peacock
Skrevet

Hersketeknikk er et middel til å hevde seg, og det er vel akkurat det han gjør? Dere må finne inn til hvorfor han gjør som han gjør; er det din skyld fordi du egentlig har makten, eller er det en vane han har lært seg i barndommen? Tror dere må ned til roten for å få has på problemet... Om dere ikke klarer å bryte denne vonde sirkelen selv gjennom å prate og endre oppførsel synes jeg dere bør søke hjelp. Går ut fra at planen er å holde sammen "for evig" og da kan du ikke ha det slik - bare et tidsspørsmål før enten du eller han får nok.

Skrevet

Det er nok mye som henger igjen fra barndommen, og ikke minst fra et tidligere forhold. Hans mor er en meget spesiell dame som alltid har slitt litt psykisk. Hun har alltid hatt litt spesielle meninger og de har ikke vært til å rokke uansett. Pga dette har de i dag et svært anstrengt forhold. Jeg har også fått høre at x'en hans trykket han ned i søla, der var det hvertfall snakk om hersketeknikk. Så det kan jo hende at dette er hans måte å hevde seg på når han har hatt mange dominerende kvinner i livet sitt.

Det høres jo ut som om vi ikke har det bra sammen, men det har vi. Det er bare disse episodene som irriterer meg.

Skrevet

Slutt å skrike høyti forholdet. Definer oppgaver bedre slik at ikke begge må uttale seg om alt. Skal han prøve å være den dominante part må det jo henge på greip. Jeg ser ikke hvorfor han f.eks skal blande seg inn i hvilke sko barnet trenger, det burde være din oppgave.

Jeg syns forresten du skal respektere at han ikke ønsker barnet skal ha brus.

Gjest peacock
Skrevet

Slutt å skrike høyti forholdet. Definer oppgaver bedre slik at ikke begge må uttale seg om alt. Skal han prøve å være den dominante part må det jo henge på greip. Jeg ser ikke hvorfor han f.eks skal blande seg inn i hvilke sko barnet trenger, det burde være din oppgave.

HI skal slutte å gjøre motstand, altså? Og jenta skal ikke ha brus, men faren kan godt gi henne det når han ønsker? Og barna er mammas oppgave alene?

Kan du fortelle meg hvilken dato og år det er? Mistenker at en dement gammel dame har forvillet seg inn på forumet...

HAHA! Dette var dagens!

Skrevet

HI skal slutte å gjøre motstand, altså? Og jenta skal ikke ha brus, men faren kan godt gi henne det når han ønsker? Og barna er mammas oppgave alene?

Kan du fortelle meg hvilken dato og år det er? Mistenker at en dement gammel dame har forvillet seg inn på forumet...

HAHA! Dette var dagens!

Jeg er ikke dement, og jeg er 30 år, kanskje gammelt? Nei, hun skal selvsagt si fra hvor skapet skal stå. Han får ta seg av manneoppgavene om han vil være mannen, men da må han ikke blande seg inn i hennes felt så lenge de ikke er helt far out. Skal jenta ikke brus, så skal hun ikke ha brus. Han må være helt konsekvent ellers er han ikke verdig oppgaven som den dominante part i forholdet. Han gir henne kakao, det er ikke det samme.

Skrevet

Er dette gjennomgående HI?

Er enig i at brus og kakao ikke er det samme, men poenget er vel at dere som foreldre skal være partnere i oppdragelsen, og være enige i hva som er greit og hva som ikke er det.

Når det gjelder sko, så må du jo si til ham i klartekst at det var det du snakket om, som han nå gjør. Ellers er det jo ikke uvanlig at mange kvinner lurer mannen til å kjøpe/ gjøre det de ønsker, ved å få mannen til å tro at det var hans ide ;).

Ellers hadde det vært interessant å hørt din manns versjon her...

Hvis du er trygg på fagkunnskapene dine, så ville jeg ikke ha tatt meg nær av at din mann motsier deg. Mye utvikling skjer innen forskning, og det som sto i pensum for 10 år siden, stemmer kanskje ikke helt lengre.

Men en skulle jo tro at din mann etterhvert fikk større tiltro til det du kom med, dersom det du sier stemmer gang på gang...

Når det er sagt så kjenner jeg flere som mener at deres yrkeserfaring eller studier, gjør at de skal ha seg frabedt å bli korrigert av andre uten samme bakgrunn- uansett hvor relevant det som sies kanskje er. Dette er en vanlig og effektiv hersketeknikk for å hevde seg selv, men kan i noen sammenhenger gi store konsekvenser for andre...

Selv liker jeg en god diskusjon med saklige argumenter, og hvis noen viser meg at jeg faktisk tar feil, så har jeg lært noe nytt innen optikerfaget den dagen :).

Skrevet

Han høres akkurat ut som min svigermor. Skrekk! Jeg banner og steiker hele veien hjem hver gang vi har vært hos henne og priser meg lykkelig over at jeg slipper å leve med det daglig.

Skrevet

han høres ut som min eks. Vi kunne diskutere ting og da han gikk tom for argumenter kom han heller med personangrep..det var hans måte å hevde seg på og si at han har rett og jeg er jo bare dum.

Så glad jeg ikke er sammen med han lenger...han brøyt meg så ned. Godt å være på topp igjen.

Skjønner ikke at du orker å leve slik jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...