Gå til innhold

Jeg er litt redd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt redd for økonomien.

Jeg går på skole, så har dårlig økonomi. Faren har dårlig økonomi.

Omtrent som meg selv.

Noen som har opplevd det samme og som det har ordnet seg for?

Tenker å gå ferdig dette året på skole, men vet ikke helt hva jeg må til høsten da.

Har ingen arbeidserfaring eller ferdig utdanning, så er vel vanskelig å få seg en jobb. Men da må jeg vel bare prøve da..

Blir litt skremt av å tenke på det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener jeg...

De fleste av oss har jo gått på skole og levd av studielån pluss det man kan få på en ekstrahjelpstilling i butikk e.l. ved siden av.

Når utdanningen er ferdig er man arbeidsledig frem til man får jobb, men det ordner seg jo for de fleste av oss det også, man finner en jobb.

Er du gravid midt i studiene, er det derfor du er engstelig? Da tar du jo bare et års permisjon fra studiene og får stipend fra lånekassen.

Skrevet

Du er alene med barn eller?

Nei, er heldigvis ikke det, men faren til barnet har veldig dårlig råd han også! Ikke akkurat drømmesituasjon økonomisk.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener jeg...

De fleste av oss har jo gått på skole og levd av studielån pluss det man kan få på en ekstrahjelpstilling i butikk e.l. ved siden av.

Når utdanningen er ferdig er man arbeidsledig frem til man får jobb, men det ordner seg jo for de fleste av oss det også, man finner en jobb.

Er du gravid midt i studiene, er det derfor du er engstelig? Da tar du jo bare et års permisjon fra studiene og får stipend fra lånekassen.

Ja, nettopp, er gravid midt i studiene, og da jeg søkte jobb for noen år siden, fikk jeg aldri jobb. Søkte på kjempemange, er da redd for å bli arbeidsledig siden jeg ikke har noen arbeidserfaring bortsett fra sommerjobb i 2 uker hver sommer.. :(

Har ikke studielån, men får utbetalt penger fra NAV (aap) imens jeg nå går på skole. Pga tidligere sykdom og at jeg falt ut av skole pga sykdom.

Jeg skal nok klare å gå ferdig dette året, er ikke så langt på vei i svangerskapet, men allikevel er vel en baby ganske dyrt?

Skrevet

Om du er student og lever på lånekassen vil du jo få forsørgertillegg når du blir mamma. Du vil også kunne ta et års permisjon og få fullt stipend fra lånekassen.

Jobber pappaen da? De fleste er jo nødt til å ta en deltidsjobb ved siden av studiene for å overleve, så du får piske han på jobb for å tjene noen ekstra kroner til dere.

Alle jeg kjenner som har fått barn i studietiden har klart det utmerket, kan jo ikke leve i sus og dus, men har absolutt til det viktigste.

Skrevet

Ok, da skjønner jeg kanskje mer. faren til barnet ditt vil si samboeren din?men hva gjør han da? Hvordan lever dere og prioriterer dere? Bekymrer han seg for økonomien?

Skrevet

De jeg kjenner som fikk barn i studietiden klarte seg fint. Hvor mange år har du igjen? Du burde absolutt ta ferdig studiene.

Skrevet

Aap er opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger, så du kan ta svangerskapspermisjon fra aap-pengene og få foreldrepenger i permisjonen. Når permisjonen nærmer seg slutten må du søke om å få gjenoppta aap-pengene og gjøre ferdig utdannelsen. Det burde ordne seg greit.

Det er ikke dyrt med baby, de trenger bare pupp, kjærlighet og tørre bleier egentlig.

Handle babytøy på salg, vogn finner du brukt på Finn også kan du ønske deg litt myke håndklær, kluter, tøy og annet utstyr i barselgaver. Skulle ikke bli noe problem for dere å klare dette.

Skrevet

Ok, da skjønner jeg kanskje mer. faren til barnet ditt vil si samboeren din?men hva gjør han da? Hvordan lever dere og prioriterer dere? Bekymrer han seg for økonomien?

Han arbeider ikke for øyeblikket, men han har sagt at han skal få seg en jobb nå. Det er jo litt betryggende, men ikke helt før det er i boks!

Hva mener du med lever og prioriterer?

Akkurat nå klarer vi oss veldig fint, ting går rundt, må heldigvis ikke snu helt på krona, er flinke økonomisk til å rutte med det vi har synes jeg egentlig, men en ekstra person er jo mer mat, klær o.l. :)

Skrevet

De jeg kjenner som fikk barn i studietiden klarte seg fint. Hvor mange år har du igjen? Du burde absolutt ta ferdig studiene.

Har igjen 2 år, dvs jeg tar 3 fag i år og har igjen 1 fag til høsten. Det kan jo etterhvert kombineres med 1 jobb med siden av, bare jeg får en.. føler det er litt press om å ha ferdig en utdanning for å få en jobb, til og med i kassa på rema 1000 :) Men kanskje de er mer positive om man sier man er student.

Skrevet

Aap er opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger, så du kan ta svangerskapspermisjon fra aap-pengene og få foreldrepenger i permisjonen. Når permisjonen nærmer seg slutten må du søke om å få gjenoppta aap-pengene og gjøre ferdig utdannelsen. Det burde ordne seg greit.

Det er ikke dyrt med baby, de trenger bare pupp, kjærlighet og tørre bleier egentlig.

Handle babytøy på salg, vogn finner du brukt på Finn også kan du ønske deg litt myke håndklær, kluter, tøy og annet utstyr i barselgaver. Skulle ikke bli noe problem for dere å klare dette.

Tusen takk for tips! Føler meg litt bedre nå.

Da kan jeg være hjemme med babyen i 10 mnd eller noe, og så fortsette på skole, da. Da er den vel stor nok til å gå i barnehage også?

Skrevet

Er du student ved høyskole eller universitet? I så fall kommer det til å gå helt fint økonomisk, om dere prioriterer riktig.

Du får ca 35 000 kr i engangsstøtnad (søker hos NAV). Disse pengen skal gå til å dekke utstyr til baby. Om du er heldig og arver utstyr og klær til barnet kan du sette denne summen rett inn på bufferkonto. Det kan også lønne seg å kjøpe brukt utstyr - ofte blir det også gitt bort barneutstyr på finn.no.

Du får ca 8000 kr i månden i stipend når barnet er førdt, du kan søke om bostøtte hos kommunen. Vi hadde 8000 kr i husleie, fikk 4000 kr i bostøtte. Barnetrygt får du også, på ca 1000 kr. Mannen min var også student da vi valgte å få barn. Til sammen fikk vi 20 000 kr i månden ca, og klarte oss fint på det uten ekstrajobb. Satte også av penger til sparing hver mnd. Vi fikk to planlagte barn under studietiden og har klart oss fint hele veien. Nå har vi også kjøpt oss bolig (jeg er fortsatt student, mannen er ferdig med skole og jobber).

Det er veldig fint og være studentmamma - veldig fleksibel hverdag. Gled deg til tiden fremover og lykke til ! :)

Skrevet

Tusen takk for tips! Føler meg litt bedre nå.

Da kan jeg være hjemme med babyen i 10 mnd eller noe, og så fortsette på skole, da. Da er den vel stor nok til å gå i barnehage også?

Ja, det kan du :)

Ta en telefon til saksbehandleren din hos nav så får du skikkelig informasjon om dette og kan senke skuldrene og konsentrere deg om skolen.

Men det er faktisk bare så enkelt av du søker om foreldrepenger og tar da en pause fra aap mens du har svangerskapspermisjon.

Du har også rett i at det ikke er noe problem å få jobb i f.eks butikk når du er student. Jeg er butikksjef selv og ansetter ofte studenter som deltidsansatt eller ekstrahjelp.

Skrevet

Er du student ved høyskole eller universitet? I så fall kommer det til å gå helt fint økonomisk, om dere prioriterer riktig.

Du får ca 35 000 kr i engangsstøtnad (søker hos NAV). Disse pengen skal gå til å dekke utstyr til baby. Om du er heldig og arver utstyr og klær til barnet kan du sette denne summen rett inn på bufferkonto. Det kan også lønne seg å kjøpe brukt utstyr - ofte blir det også gitt bort barneutstyr på finn.no.

Du får ca 8000 kr i månden i stipend når barnet er førdt, du kan søke om bostøtte hos kommunen. Vi hadde 8000 kr i husleie, fikk 4000 kr i bostøtte. Barnetrygt får du også, på ca 1000 kr. Mannen min var også student da vi valgte å få barn. Til sammen fikk vi 20 000 kr i månden ca, og klarte oss fint på det uten ekstrajobb. Satte også av penger til sparing hver mnd. Vi fikk to planlagte barn under studietiden og har klart oss fint hele veien. Nå har vi også kjøpt oss bolig (jeg er fortsatt student, mannen er ferdig med skole og jobber).

Det er veldig fint og være studentmamma - veldig fleksibel hverdag. Gled deg til tiden fremover og lykke til ! :)

Jenta har ikke støtte fra lånekassen, hun går på skole som tiltak gjennom nav. Da har hun krav på foreldrepenger da får man ikke engangsstønaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...