Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #1 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg trodde at MA stod for medisinsk abort? Men når jeg leser innlegg der dette uttrykket blir brukt, menes det som spontan abort. Jeg har kanskje misforstått. Kan noen forklare meg hva MA står for?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. oktober 2012 #2 Skrevet 28. oktober 2012 Missed abortion. Altså, hvor embryo/foster slutter å utvikle seg, og kroppen ikke registrerer det, og fortsetter svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #3 Skrevet 28. oktober 2012 Så ta er det egentlig det samme som en spontan abort? Bare at det er det engelske ordet som blir brukt?
NoraLill82 Skrevet 28. oktober 2012 #4 Skrevet 28. oktober 2012 missed abortion betyr at fosteret dør uten at kroppen støter det ut. Mens spontanabort betyr at fosteret dør og blir utstøtt, altså at man får en abortblødning. De fleste MA vil omsider bli utstøtt, men siden vi har bedre metoder for testing og ultralyd nå som flere benytter seg av, oppdager vi flere svangerskap i intervallet mellom der fosteret har dødd, men før kroppen har støtt det ut. Da kalles det missed abortion.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. oktober 2012 #5 Skrevet 28. oktober 2012 Som NoraLill sier, så betyr det at fosteret ikke har kommet ut av seg selv. Noen ganger kan det gå lang tid før man finner utav at babyen er død. Jeg har hatt 2 SA- der det har blødd ut av seg selv, og en MA, der fosteret hadde vært dødt i en uke før jeg fant utav det, og da måtte jeg ha medisinsk behandling for å få det ut.
Gjest ________ Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har hatt flere MA og gått så langt til ordinær ultralyd for å finne ut at fosteret døde i uke 10 eller 14, har hatt symptomer på å være gravid enda fosteret har dødd og ingen blødninger. Har blitt satt igang med tabeletter og drypp for at kroppen skal "starte å føde" og da får jeg rier, vannet går og noe kommer ut og man kan se mini baby med hender, fingre, tær nese, øre dog veldig rødt pga gjennomsiktig hud. Men det er veldig trist, for man har jo gledet seg i mange uker uviten om at man har hatt en MA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå