Gå til innhold

Inspirert av en annen tråd: Brukte ting til babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av "Hvor mye bruke dere på innkjøpt til babyen"

Er det greit å kjøpe brukte ting til førstemann eller skal alt være nytt til førstemann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte nesten alt nytt til min og syntes jo det var veldig gøy å handle inn til min første baby. I ettertid ser jeg at mye av det ble lite brukt og noe ikke brukt i det hele tatt. Jeg tror at hvis jeg skal ha en til noen gang så vil jeg nok prioritere annerledes og kjøpe mye brukt. Veldig mye som er unødvendig å kjøpe nytt når man får tak i like bra til under halve prisen.

Skrevet

Jeg kjøpte nesten alt nytt til min og syntes jo det var veldig gøy å handle inn til min første baby. I ettertid ser jeg at mye av det ble lite brukt og noe ikke brukt i det hele tatt. Jeg tror at hvis jeg skal ha en til noen gang så vil jeg nok prioritere annerledes og kjøpe mye brukt. Veldig mye som er unødvendig å kjøpe nytt når man får tak i like bra til under halve prisen.

Som hva ville du ha kjøpt brukt? :)

Kjekt å høre om andre sine erfaringer før vi får egen neste sommer :)

Skrevet

Vi har kjøpt brukt eller arvet nesten alt, inkludert barnevogn, klær, stol, seng, lekegrind... Ja, nesten alt! Særlig klær syns jeg det er veldig deilig å få arve, det blir jo så fort for smått uansett, og brukte klær er like fine som nye. Vi har kjøpt veldig lite nytt, men gutten vår har alt han trenger og mer til.

Skrevet

Vi kjøpte så og si alt brukt, men fra svigerinna mi da :) ho hadde fått barn året før, så var ikke så gammelt. Eneste vi kjøpte nytt var barnevogn :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Eneste jeg kjøpte nytt, bortsett fra litt klær, var seng, madrass, dyne, sengetøy og noen småleker.

Resten kjøpte jeg brukt, arvet jeg, fikk låne eller fikk i gave. Stellebord snekret jeg selv.

Skrevet

Inspirert av "Hvor mye bruke dere på innkjøpt til babyen"

Er det greit å kjøpe brukte ting til førstemann eller skal alt være nytt til førstemann?

Det eneste jeg hadde insistert på å kjøpe nytt til babyen (både første, andre og tredje) er madrass. Tror ikke det er noe annet jeg ikke ville synes det var greit å arve/kjøpe brukt hvis det var i fin stand.

Skrevet

Kan ikkje skryte på meg mange bruktkjøp, men ser ikkje noko feil med det. Kjøpte brukt stellebord, er nok det einaste. Men lisja arva vogge, lammeskinnspose og litt klede etter far sin, og min babybunad og tripptrappstol. Ho skal snart over i arva sprinkelseng (ny madrass til vogge og seng sjølvsagt).

Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det det.

Kjøpe brukt har blitt mye mer populært de siste årene, her i hvert fall. Det finnes jo så mye fint der ute som ser helt nytt ut.

Men jeg skjønner jo hvorfor folk vil og velger å kjøpe alt nytt. Jeg "oppdaget ikke" bruktmarkedet før mini var over året.

Men nei til brukte madrasser og sesongbrukte sko.

Endret av shoppemamma
Skrevet

Vi kjøpte vogn og stelleveske brukt, og så har vi arvet en del strikkeklær og vognpose. Resten er kjøpt nytt.

Skrevet

Jeg kjøpte alt nytt til førstemann. Egentlig helt unødvendig, men der og da synes jeg det skulle være sånn.

Nr to her arver det meste etter storebror, men kjøpte igjen ny vogn og bilsete fordi jeg fant ut at jeg ikke var helt fornøyd med det vi hadde til første.

Kjøpte nytt nå også, men det var fordi det var like billig å kjøpe nytt fra Kiddies24 som å kjøpe brukt.

Skrevet

Jeg kunne godt å ha kjøpt en brukt vogn, så sant den var hel og pen. Kunne også godt kjøpt vippestol og stellebord brukt. Og bæresele. Babyleker (det er jo bare å vaske dem).

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her kjøpte vi ny vogn, og madrass til senga + dyna..

Alt annet ble kjøpt brukt, arvet eller fikk vi fra andre som ikke trengte det lenger..

Skrevet

vi kjøpte bare nytt til førstemann, og vi kjøpte så mye unødvendig. nå vet jeg bedre ;) har både vaskemaskin, tørketrommel og rensemaskin. de fleste babyting blir pent behandlet og sjelden slitt.

Skrevet

Vi kjøpte også nytt, men angrer no egentlig! Jeg var ikke klar over hvor lett det hadde vært å få tak i brukte ting. Vi har ikke IKEA her, så f eks. sprinkelseng og stellebord kostet flesk uten å være noe særlig kvalitet engang! Så i allefall dem to hadde jeg no kjøpt brukt, og antagelig fått tak i mye bedre kvalitet til under halve prisen.

Vogna var jeg bevisst om at jeg ville ha ny :) og vi fikk den i julegave fra mine foreldre :) ja, også voksi-posen ville jeg ha ny, selvom den var veldig dyr.

No som gutten er blitt 1,5-år, kjøper vi det meste brukt (leker, sykkelsete, vinterdress osv.), bort sett fra vanlige inneklær. Det har jeg ikke orket.

Skrevet (endret)

Det er to ting jeg ville ha kjøpt nytt uansett, og det er madrasser som babyen skal ligge på og så hentesettet (evt strikket et/fått et, eller brukt et som var til dette bruket innenfor familien). Resten kunne jeg godt arvet/kjøpt brukt.

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet

Til nr 1 kjøpte jeg nytt, men nesten alt på salg. Brukte vel en 7-8000 på d, uten at jeg fikk så mye for pengene (ny seng, madrass, sengetøy, dyner, kant til seng, vogn, bilstol og balje). Det er lenge siden så jeg husker ikke alt.

Jeg hadde ikke plass til å lagre tingene fra nr 1 og trodde vel ikke at jeg skulle ha flere så jeg gå bort alt barneutstyr.

Så da nr 2 kom kjøpte vi brukt og var stor fornøyd med det: vogn, stellekommode, stellemadrass, bilstol, bæresjal, balje, seng, bæremeis, potte mm. Alt dette for 2000 kr og alt var rent, pent og av god kvalitet. Fikk i tillegg vognpose, vippestol, madrass og ullskinn av familie. Vi hadde det vi trengte med andre ord og kom svært billig ut av det.

Skrevet

Til første så fikk vi en del av ivrige førstegangs besteforeldre :D Vi fikk bla barnevogn og bilstol med base masse klær ol. Vi hadde så lite bad at vi ikke hadde stellebord men en stellematte over vaskemasinen og en badebalje i dusjen, funka fint det :D Seng og madrass kjøpte vi på ikea, senga kostet vel 249 eller noe sånt så like billig som brukt.

Til nr 2 så hadde vi bedre plass, da kjøpte vi stellebord på ikea billig og bra, men kunne også fint kjøpt bruk, er jo bare til og kjøpe ny stellematte :)

Klær hadde vi hauger av fra førstemann, fikk samme kjønn så dermed slapp vi og kjøpe så mye nytt.

Lekegrind kjøpte vi når vi fikk brukt for det og den kjøpte vi brukt.

Nå skal vi ha nr 3 og tror ikke vi kjøper så mye nytt med mindre vi får jente da må vi handle en del klær og bilstol men kan godt kjøpe det brukt. Bilstolen solgte vi da vi egentlig ikke skulle ha flere barn :D

Jeg liker kjøp og salg sidene på fb er mye nytting en kan få tak i der til en svært billig penge. Vuderer sterkt og kjøpe en vugge denne gangen, de er jo så søte men kjøper den gjerne brukt :D

Skrevet

Dere som kjøper vogn brukt:

Jeg har sett på brukte som koster 2-3000kr mindre enn i butikk men de har jo rust på korgen etc.

Så jeg sliter med å finne brukte barnevogner(ønsker helst Emmaljunga) som er i god stand og er ok pris.

Brukte dere lang tid med å tråle eks. nettsider som finn.no? Eller fikset dere bare rusten osv?

Skrevet

Jeg ser at det kommer litt ann på hvor du bor om du får en billig emmaljunga eller ikke... Her hvor jeg bor må en reise 1 time til nærmeste butikk som selger disse vognene. Så her er det langt mellom kuppene på disse vognene...Dessuten er disse vognen kjempe popis så de holder seg velig godt i pris. Det er nesten så det ikke lønner seg og kjøpe den brukt når du neste får det samme for den når du selger den 2-3 år seinere.

Har du sett på kjøp/slag siden på fb ?

Skrevet

Jeg har sett på lokale salg/bytte sider på fb, men er det egen side for barnevogn etc? :)

Skrevet

Vi kjøpte nesten alt brukt, selv om det var førstemann :) Eneste nytt som jeg kommer på nå er seng, madrass, og sengesett, og småting som ammeinnlegg, gravidklær osv. Ellers kjøpte vi jo også litt klær nytt, om vi kom over noe vi bare MåTTE ha ;)

Kjøpte forresten også vogna (emmaljunga) brukt, og den fant vi på finn:) Brukte faktisk noen mndr på det da, og var innom jevnlig for å finne noe som var i god stand, og til ok pris.. De er som sagt over her, ganske populære, og holder seg nok godt i pris brukte. Så kan være det er bedre å investere i en ny en om dere ikke finner noe.

Skrevet

Jeg har sett på lokale salg/bytte sider på fb, men er det egen side for barnevogn etc? :)

I min by (og omeng) så har de en egen kjøp og salgs side for barneutstyr. Veldig praktisk men vet ikke om det er sånn overalt da :D

Skrevet (endret)

Det eneste jeg MÅ ha nytt til hvert barn er madrass mtp risiko for krybbedød:

http://www.lub.no/ma...-til-spedbarnet

og utesko som skal brukes mye (f eks støvler og vintersko i bhg).

Kjøpte barnevogn ny men syns faktisk det var veldig greit i og med at planen hele tiden har vært at vogna skulle brukes av 2 barn.

Ellers har vi vel arvet 90 % av alle klær og leker; mye fra hans søskenbarn og ellers mye fra loppemarked. Han vokste 20 cm de første 6 mnd sÅ jeg er glad for at vi ikke brukte noe særlig penger pÅ klær før han var over Året og trengte skikkelig utedress/utesko.

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...