Gå til innhold

tilvenning i barnehage. blir det dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål, men. Gutten vår på 21 mnd skal begynne i barnehagen neste uke. Og vi blir ikke enige om hvem som skal være med på tilvenningen. Vi har begge lyst til å se hvordan han reagerer, og hvordan barnehagen ser ut, og hilse på de som skal ha ansvaret for han.

Blir det veldig teit/dumt om begge foreldre og lillebror er med på tilvenning? Syntes jeg har lest før at barnehagene syntes det var best at far gjorde tilvenningen. Tingen er at ungene blir hentet med buss av barnehagen og levert tilbake, så dette er på en måte eneste sjansen for meg å få se hvor han skal tilbringe MYE av tiden sin fremover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var hele familien med første dagen (lillesøster med når storesøster begynte og motsatt) pluss at far var med. Resten av dagene tok jeg og ungene alene. Vet ikke hva bhg anbefaler men ingen sa noe på det iallefall.

Skrevet

Hvis dere har lyst og mulighet til å være med begge to- så kjør på :-) kan ikke se noe negativt med det:-) har aldri hørt at Bhg foretrekker at Far følger, jobber selv i Bhg! Lykke til med tilvenning!

Skrevet

Vi har fulgt begge to første dag. Men så har mine begynt til oppstart i august, og da er det alltid veldig koselig å hilse på ansatte, se barnehagen og møte andre foreldre:)

Her er det ganske vanlig at begge foreldrene er med første dag. Men har aldri opplevd at noen har søsken med. Skjønner det kanskje hvis man har et spedbarn i vogn, men ellers har ikke søsken noe på tilvenning å gjøre!

Skrevet

Jeg og mannen var med på alle tilvenningsdagene når sønnen vår begynte i bhg. Var flere par som gjorde det så det er ikke dumt :)

Skrevet

At begge foreldre er med er vel ok, men jeg ville latt lillebror bli hjemme eller hos barnevakt. Fokus skal være på han som begynner i barnehagen og det kan fort ta bort fokus dersom mindre søsken / babyer er med.

Skrevet

Synes det virker litt voldsomt. Er lillebror baby og ligger i vogn, er det ok at han er med. Kan ikke far og mor ta hver sin dag med tilvenning?

Skrevet

Tror det er viktig at begge er med de første timene slik at de får samme informasjon om hvordan ting fungerer, får hilst på primærkontakt osv. Når den tiden er overstått (intensiv info osv), kan den ene foreldren godt gå.

Skrevet

Dere kan helt fint gå begge to den første dagen.

Det er mange som gjør dette og om dere ikke henter og leverer i bhg normalt sett så er det vel ekstra viktig at dere begge får se hvor barnet deres skal oppholde seg.

Jeg er alene med mine så når største begynte i bhg som 2 åring måtte jeg ha med meg 1 åringen også. Det var heller ikke noe problem. Den ansatte som tar seg av tilvenningen er (bør ihvertfall være) så profesjonell at den konsentrer seg om barnet som skal begynne og ikke mindre søsken som er med.

Men det kan være lurt å avtale på forhånd hvem som skal ha hovedansvar for å følge med største og få informasjon og hvem som skal ta lillebror om han begynner å klage/gråte og forstyrre og derfor bør tas med ut i gangen eller noe.

Skrevet

jobber selv i barnehage,og er bare koselig når vi kan få hilse på begge foreldre og evt søsken på inkjøringsdagene.

Men av ren nyskjerrighet hvordan barnehage er det,og hvor ligger den med tanke på at barne blir bringt og hentet i buss av barnehagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...