Gå til innhold

Litt hjelp ang bidrag fra bf..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ca 40/60 % deling på barnet vårt. hvor mye betaler bf i bidrag da?

Her får eg 1700 kr i mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ca 40/60 % deling på barnet vårt. hvor mye betaler bf i bidrag da?

Her får eg 1700 kr i mnd.

Dette er et spørsmål det ikke finnes svar til slik du legger det fram.. Bidrag et avhengig av alderen til barnet, samvær og mors og fars inntekt.. Dermed er det umulig å sammenligne seg med andre all den tid parameterne ikke vil være de samme....

Skrevet

Vi har ca det samme og har 2 barn. Jeg får 3100.

Det avhenger av inntekten til dere begge samt alder på barnet. Er vel fanske vanskelig å sammenligne.

Skrevet

Hun er 5 år og ifølge sifo sin kalkulator er det ca 4000 kr i mnd for å ha ei jente på 5.

å da har eg tatt bort off transport.

mi inntekt er under 300 000 og hans er godt over det.

dumt å kreve litt mer av han?

da kjøper jeg alt av kler og betaler barnehagen.

HI

Skrevet

det kommer helt an på dette. Her har far null samvær og jeg skal liksom få 990 i bidrag. Får 710,- i forskudd. Han har bedt om ny beregning, og jeg antar at det da vil ende på 0,-. Det er ikke logisk og det er ikke rettferdig slik jeg ser det. Han sitter faktisk bedre i det enn meg og har mer å leve for- selv om han har lite.

Skrevet

Regn deg frem på NAV sin bidrags kalkulator.

Eller du kan gjøre det enkelt (hvis muligheten er der) gi faren 20% til så slipper du å tenke på det.

Skrevet

Hun er 5 år og ifølge sifo sin kalkulator er det ca 4000 kr i mnd for å ha ei jente på 5.

HI

Men du har vel dobbelt barnetrygd utbetalt?

Om far skal betale 2000,- og du får 2000,- i barnetrygd, da betaler du strengt tatt ingenting av de 4000,- sifo oppgir...

Skrevet

HI

Hvorfor skal det være dummere at han er med på å betale kostnadene etter evne, enn at du som tjener mindre, skal betale alt? Hvorfor skal en mor måtte forsørge seg selv og et barn for at hun skal være økonomisk uavhengig, men en far kan klappe seg selv på skulderen og være fornøyd bare han klarer å stappe mat nok i munnen på seg selv?

Det er ikke en skam å motta bidrag. Så lenge du forsørger deg selv, er du uavhengig, men det er for mye å forvente at et barn skal klare det samme. Dette er hans7hennes penger.

Skrevet

Men bruk bidragskalkulatoren på nav, der legger du inn hans inntekt, din inntekt og alder på barnet, da skal du få riktig sum.

http://tjenester.nav...er/steg1.action

Takk! det viser at han skal betale 2740 kr i mnd

Skrevet

Eller du kan gjøre det enkelt (hvis muligheten er der) gi faren 20% til så slipper du å tenke på det.

Faren kan ikke ha hun mer pga jobb. Har prøvd men da må han ha en del barnevakt på kveldstid.

HI

Skrevet

Faren kan ikke ha hun mer pga jobb. Har prøvd men da må han ha en del barnevakt på kveldstid.

HI

Dette er grunnen til at bidrag skal regnes etter inntekt. Det er som hovedregel sånn at den som ikke har hovedomsorgen, har større inntjeningsmuligheter, mens den som har hovedomsorgen, er nødt til å gi denne rollen forprioritet. Det er ikke urettferdig at han tar en større andel av den økonomiske forsørgerbyrden.

Skrevet

husk bare at ALL samvær skal regnes med, sommerfeire, jul påske.

Skrevet

HI

Du må bruke bidragsveilederen på nav for å regne ut bidraget... Du får jo billigere barnehage pga du er alene, og pappaen skal ha fravær for samværet så regnestykket er litt mer komplisert enn som så.. Det kan nok godt hende far skal betale mer, men da må du snakke med ham om det evt fremsette krav via nav..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...