Svømmetur Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Lille trulte på 20 mnd er "forkjølet" igjen! Ved 8 mnd lurte vi på om hun hadde astma for hun lagde så mye hvine lyder, Det gav seg, og vi slo oss til ro med at det nok var eksperimentering med lyd. Ved nærmere ettertanke begynte dette i oktober. Ved et år hostet hun så mye på kveldsstid at hun kastet opp. For det meste slim. Hostingen gav seg etterhvert. Husker ikke hvor lenge vi holdt på... Nå er det her igjen, og hun er 20 mnd Vi har kuttet ut melkeprodukter, og åpner opp luftvei (nese) med salvann. Bruker og slimløsende hostesaft, men stakakr jenten hoster og hoster slim. Kastet opp 3 ganger allerede. Har vært hos legen 2 ganger siste 3 ukene pga. øyebetennelse som ikke vil gå over (selv med dråper). Kan det være fordi det er så tett i systemet? Kom nå til å tenke på astma igjen. Jeg hadde det hele barndommen, men vokste det av meg. Mannen har astma nå i voksen alder. Det er vist noe arvelig slik jeg har forstått. Er det mulig å teste så små barn for astma....? noen med erfaring som har gode råd?
Gjest meg mamma? Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Lille trulte på 20 mnd er "forkjølet" igjen! Ved 8 mnd lurte vi på om hun hadde astma for hun lagde så mye hvine lyder, Det gav seg, og vi slo oss til ro med at det nok var eksperimentering med lyd. Ved nærmere ettertanke begynte dette i oktober. Ved et år hostet hun så mye på kveldsstid at hun kastet opp. For det meste slim. Hostingen gav seg etterhvert. Husker ikke hvor lenge vi holdt på... Nå er det her igjen, og hun er 20 mnd Vi har kuttet ut melkeprodukter, og åpner opp luftvei (nese) med salvann. Bruker og slimløsende hostesaft, men stakakr jenten hoster og hoster slim. Kastet opp 3 ganger allerede. Har vært hos legen 2 ganger siste 3 ukene pga. øyebetennelse som ikke vil gå over (selv med dråper). Kan det være fordi det er så tett i systemet? Kom nå til å tenke på astma igjen. Jeg hadde det hele barndommen, men vokste det av meg. Mannen har astma nå i voksen alder. Det er vist noe arvelig slik jeg har forstått. Er det mulig å teste så små barn for astma....? noen med erfaring som har gode råd? Jeg jobber i barnehage med barn i alderen 8 mnd - 2 år og har flere astmabarn i min gruppe som vi medisinerer daglig. Hvordan de tester så små barn vet jeg ikke, men de får ihvertfall medisiner for det
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Så små barn kan ikke testes for astma, men får stilt diagnose etter symptomer. Slik som du beskriver datteren din så ville jeg tatt det opp med lege og eventuelt fått time hos barnelege. Hyppige luftveisinfeksjoner og forkjølelser som tar lang tid før de går over er også typiske tegn. Datteren min fikk astma som 2 åring og det begynte med hoste som bare ble værre og værre. Ingenting hjalp. Etterhvert ble hun hes når hun snakket også. Jeg tok henne med til legen, som mistenkte barneastma med en gang og vi fikk ventoline til å begynne med. To netter etter fikk hun et kraftig astmaanfall og gjett om jeg er glad for vi hadde ventoline i huset da! Etterhvert fikk hun flutide i tillegg og brukte bare ventoline ved behov. Nå er hun snart 6 år og nesten medisinfri
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Det er vanskelig å teste så små, men en erfaren lege kan høre mye bare ved å lytte på lungene. Astma lager ofte en spesiell lyd om jeg forsto spesialisten vi var hos rett. Men han sa mye gikk på hva vi foreldre kunne fortelle, om legen kjenner det igjen som typiske astmaplager eller ikke. Legen sa også at de ofte prøvde medisiner om de var usikre, om det ikke er astma hjelper ikke astmamedisiner noe særlig, men er det astma bli barnet betydelig bedre så fort det kommer på medisiner. Sønnen vår fikk medisiner og det ble omtrent som å få en annen unge i hus altså, en helt annen hverdag. Han fikk diagnosen infeksjonsutløst astmabronkitt. Da han fikk medisiner som 2-åring kunne det plutselig gå flere vintermåneder uten at han ble syk, og når han først ble forkjølet gikk det over på en liten uke, helt utrolig. Vi var jo vant til at han hostet så hele byggefeltet ble holdt våken i mange uker så fort han ble litt snørrete... Han var på medisiner til han begynte på skolen, brukte medisiner bare vinterhalvåret. Høsten han begynte på skolen trengte vi aldri begynne med medisiner igjen, han holdt seg frisk hele høsten og da han ble forkjølet på nyåret var det en helt vanlig forkjølelse uten hoste. Konklusjonen var at han hadde vokst det av seg
Svømmetur Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2012 hmm hun min og er hes når hun snakker, men det er neimen ikke enkelt å si om det er pga. forkjølelse eller hva. Har vært hos barnelege pga. øyet. Snakket da litt om hostingen og slimet, men hun nevnte aldri astma Trulte hoster og mye slim i forbindelse med aktivitet i barnehagen, og ved sovning i bhg. Har hentet hun en del ganger siste tiden pga. at hun hoster til hun kaster opp..... Virker tilsynelatende frisk på andre områder. Takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 2 av barna mine har astma. Startet med hosting, spesielt på natta eller så fort de la seg ned. Begynner også å hoste om de anstrenger seg eller spiser noe kaldt. Men her gikk det for det meste i tørrhoste, høres ut som de har kols når de hoster Men jeg syns å huske at det var slimhoste innimellom også. Jeg husker det startet med hosting på natta, men innen jeg fikk dem til legen så var hosten borte (ikke så rart med tanke på at hosten alltid startet etter de hadde lagt seg). De var mye forkjølet og det var spesielt ille på vinteren. De fikk stadig vekk diagnosen "bronkitt". Etter en stund tok jeg dem med til en barnespesialist. Han forklarte at hvis man fikk diagnosen bronkitt mer enn to ganger iløpet av et år, så er det store sjanser for at det heller er astma. Ungene fikk tabletter og en spray som skulle brukes hver dag, samt en annen spray som skulle brukes under anfall/hostekuler. Det funket veldig bra. De har nå gått på medisiner i 3 år, og det siste halve året har de kun tatt tablettene. Så det virker som de begynner å vokse det av seg.. Lykke til med vesla, håper hun blir bedre snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå