Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 I går var jeg ute for å ta noen øl med en kompis. Jeg bor ikke i Norge og her er alkoholgrensen 0,5. Han kjørte bil og skulle svippe meg hjem før han dro til seg..han bor ikke så langt unna meg. På veien hjem ble det kontroll og han hadde 0,53 på første og 0,57 på andre blås. Han får nok en bot, sannsynligvis tar de ikke lappen hans. Håper det da han trenger bilen i jobben. Jeg føler at dette er hans ansvar. Han har valgt å ta bilen og må ta konsekvensene av dette. For meg kunne vi godt ha tatt en taxi om han ikke ville kjøre på grunn av drikking. Jeg har skikkelig dårlig råd, han har en god lønn. Men synes dere likevel at jeg burde tilby meg å spleise på boten?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Nei, det synes jeg ikke. Han har drukket litt for mye til å kjøre bil, når han valgte å ta bilen var det hans ansvar å stoppe drikkingen, ikke din.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Du har ikke noe ansvar der. Hans valg å kjøre med promille, du tvang han nok ikke!
Gjest overlord Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Nei.. Hvorfor i alle dager skulle du det?
☆☆☆ Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Hans valg, hans ansvar. Kor lurt det er å sitje på med ein som har promille er ei anna sak..
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Her tenker jeg ikke på det økonomiske. Men, si meg... har ikke du et ansvar for å be dette mennesket la bilen stå når han har drukket? Og ihvertfall ikke legalisere kjøringen hans i alkoholpåvirket tilstand ved å sitte på??? Du har definitivt et ansvar her, som du ikke har tatt. Du får selv vurdere om din samvittighet tilsier at du burde være med å spleise med beskjed om at han ikke skal kjøre neste gang, men ta taxi. Du sparte taxi-penger ved å sitte på med en du visste hadde drukket... Synes i grunnen hele greia er nokså tåplig. Hvorfor lot du ham kjøre? Og hvorfor i alle dager sitte på med en som var alkoholpåvirket? Det er jo enda dummere.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Rekner med du har barn , litt dumt av deg og sette deg i bilen når du har ansvaret for ungen din. Mener du har ansvarer for og ikke la han kjøre jeg. Om du godt kunne tatt taxi hvorfor overbeviste du han ikke om det da egentlig?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Hi Ehem....jeg kunne ha sagt fra. Men vi trodde faktisk begge at han lå under grensa på 0,5. Det var en stund siden han hadde tatt siste øl og vi hadde drukket det samme og jeg følte meg ikke spesielt brisen selv. Derfor. Men takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Fin regel: har man drukket, har man drukket, og lar bilen stå.... Så slipper man usikkerheten... og faren...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 HI Joda, det ville jo vært best. Men nå var det ikke det jeg lurte på i utgangspunktet;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå