Gå til innhold

Barnebursdag på Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har bursdag 1. november, og vi skal feire bursdagen på skolen hans. Der var det kun mulig å leie på onsdager og de to onsdagene etter bursdagen hans var opptatt. Så da valgte jeg 31. okt. uten å tenke over det at det jo også er Halloween den dagen!

Så nå er jeg jo litt bekymra for at det ikke skal komme noen :-(

Det er en 6-års dag, og jeg har satt tidspunktet til 17-19...

Er det mulig å gjøre noe for å forhåpentligvis slippe å sitte der alene?

Har bedt ca 30 unger... Hadde deres unger kommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville selvsagt forsøkt å sendt ungene mine, ikke noe morsomt for bursdagsbarnet hvis ingen kommer. Men jeg regner nok med at det ville kommet endel protester fra dem ;)

Skrevet

Tja, vår er faktisk bedt i bursdag halloween... og det er egentlig skikkelig ubeleilig siden vi faktisk feirer samhain den dagen.

Spørs om vi må få det til å fungere på noe vis - viktig at barna får gå i bursdag - vi fikser det sikkert.... håper jeg....

Så, ja mine unger ville kommet selv om det er virkelig feil dato - skjønner jo at ikke alle feirer samhain som oss!!

Skrevet

Skynd deg og send melding til de inviterte, og si du beklager at du ikke har sett sammenhengen før, og at du håper barna kan komme i Halloweenbursdag med utkledning :)

Skrevet

Jeg hadde gjort bursdagsselskapet om til et halloweenparty, og sørget for at de hadde fått "the time of their lives"!! :-)

Skrevet

Tja, vår er faktisk bedt i bursdag halloween... og det er egentlig skikkelig ubeleilig siden vi faktisk feirer samhain den dagen.

Spørs om vi må få det til å fungere på noe vis - viktig at barna får gå i bursdag - vi fikser det sikkert.... håper jeg....

Så, ja mine unger ville kommet selv om det er virkelig feil dato - skjønner jo at ikke alle feirer samhain som oss!!

Hvordan feirer dere samhain?

Jeg har hørt at det er mange likhetstrekk mellom samhain og måten man feiret Lucia på tidligere.

*nysgjerrig* ;)

Skrevet

Skynd deg og send melding til de inviterte, og si du beklager at du ikke har sett sammenhengen før, og at du håper barna kan komme i Halloweenbursdag med utkledning :)

Ja, kanskje jeg burde gjøre det.

Jeg vet allerede at de to tvillingene i klassen kommer, og mora skrev at de kom i Halloween kostyme... Det er jo bare moro det om ungene har lyst til å kle seg ut.

HI

Skrevet

Hvordan feirer dere samhain?

Jeg har hørt at det er mange likhetstrekk mellom samhain og måten man feiret Lucia på tidligere.

*nysgjerrig* ;)

ja, kanskje på en måte faktisk.... lucia var jo lys i mørket, tenne lyset som skulle skremme vekk åsgårdsreia etc.

Vi feirer samhain som årets/livets høst der verden skal dø/fryse ned og året er over. Deretter vil jo dvalen herje naturen helt til våren.

Altså feirer vi med mat og drikke, gode venner og henger på et par gresskar etc for det er så koselig. Litt som andre feirer nyttårsaften.

Tenker på de vi savner som er borte og at vi må ta vare på hverandre vi som er her nå.

Neste feiring er jol, altså solsnu, som kanskje også er litt lucia - lys i det mørkeste av det mørke etc, og at det vil bli lysere tider.

Neste deretter er imbolg, 2 feb - men her feirer vi ikke spesielt mye egentlig. Her har solen liksom "festet seg" og dagene er lysere. Neste deretter er jo vårjevndøgn for oss, sånn omtrentlig i påsketider - også en litt sovende høytid annet enn tur på fjellet.

Men så er det jo Beltane - og vi feirer det motsatte av Samhain, altså livet og det nye året som spirer og alt som lever og gror. natt til 1 mai.

Neste deretter er midtsommer - da er det duket for sommerfest - så lammas 2 august (slutten av sommeren og "man høster det man sår" - det blir mørkere) - så høstjevndøgn og igjen Samhain.

Vi feirer vel egentlig mest naturen og solens gang uten at det er noe hokus pokus med det - og er ikke religiøse på noe vis (tror ikke på overnaturlige greier som jesus, muhammed, vishnu eller gud)

Skrevet

Legger til at de eneste " store greiene i året" er Samhain, Beltane, jol og midsommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...