Gå til innhold

Kan fosteret kjenne smerte inni magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, er ikke gravid. Men kom plutselig til å tenke på det. Mulig det er tidenes dummeste spørsmål, men akk.

Babyer har jo kolikk ofte. Da får de ondt i magen av melk f.eks. Men hvis mor spiser melk i svangerskapet, får ungen ondt i magen inne i magen? Tenker bare hvor fælt det hadde vært å gafle i seg rømme og fløte dersom fosteret fikk smerter :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg lurt på og. Gråter de og viser ubehag ? Virker jo merkelig dersom det å bli født er første gangen de er forbanna og skriker ut... På en måte.

Skrevet

Mammaen sin mat kommer ikke inn i fosteret da, det får bare næring gjennom blodet, som det heller ikke deler med mor, men som utveksles gjennom morkaken.

Altså, mor spiser mat, det omdannes til næring i blodbanen. Mors blod går gjennom morkaken, der næringsstoffene går over i fosterets blodbane gjennom navlestrengen.

Babyen får ikke magesmerter, den har ikke mat i magen.

Skrevet

Hehe.. Ja der ser du, det var egentlig et dumt spørsmål ;) Takk for oppklaring! Det høres jo fullstendig logisk ut. Og burde faktisk vært noe jeg kunne skjønt selv.

HI

Skrevet

Mammaen sin mat kommer ikke inn i fosteret da, det får bare næring gjennom blodet, som det heller ikke deler med mor, men som utveksles gjennom morkaken.

Altså, mor spiser mat, det omdannes til næring i blodbanen. Mors blod går gjennom morkaken, der næringsstoffene går over i fosterets blodbane gjennom navlestrengen.

Men hvorfor får de da den gravide til å drikke saft eller brus med sukker i for å få barnet mer livlig/bevege på seg under UL, hvis de f eks sliter med å få målt hodeomkretsen? Babyen reagerer jo tydelig på sukker...

Skrevet

Husker ikke hvor jeg så det..kanskje schrødingers katt eller noe lignende program. Da viste de til at at dersom fosteret sent i svangerskapet ble utsatt for plutselige høye lyder eller andre skremmende "opplevelser" viste det tydelig gråtemimikk og bevegelser som tegn på ubehag. Gjorde et ganske sterkt inntrykk på meg. Det er jo ikke relatert til smerte riktignok, heller et ubehag. Kanskje noen andre vet mer om dette enn jeg.

Skrevet

Husker ikke hvor jeg så det..kanskje schrødingers katt eller noe lignende program. Da viste de til at at dersom fosteret sent i svangerskapet ble utsatt for plutselige høye lyder eller andre skremmende "opplevelser" viste det tydelig gråtemimikk og bevegelser som tegn på ubehag. Gjorde et ganske sterkt inntrykk på meg. Det er jo ikke relatert til smerte riktignok, heller et ubehag. Kanskje noen andre vet mer om dette enn jeg.

Ja det høres jo logisk ut. De små øver jo på masse inni der, så gråt og fakter øver de nok også på.

Skrevet

Men hvorfor får de da den gravide til å drikke saft eller brus med sukker i for å få barnet mer livlig/bevege på seg under UL, hvis de f eks sliter med å få målt hodeomkretsen? Babyen reagerer jo tydelig på sukker...

Babyens blodsukker stiger når mammaen drikker saft. Først stiger mors blodsukker pga saften, så utveksles sukkeret i morkaken og babyens blodsukker stiger. = økt aktivitet hos babyen.

Skrevet

Kanskje litt på sidelinjen, men hørte engang at mange av de som var et foster i magen til noen av de berørte av 9/11 i usa fikk posttraumatisk stressyndrom da de ble større. Så de opplevde i alle fall noe vondt i magen fordi moren fikk sjokk/sorg. Men om de kan ha vondt i magen vet jeg ikke..

Skrevet

Kanskje litt på sidelinjen, men hørte engang at mange av de som var et foster i magen til noen av de berørte av 9/11 i usa fikk posttraumatisk stressyndrom da de ble større. Så de opplevde i alle fall noe vondt i magen fordi moren fikk sjokk/sorg. Men om de kan ha vondt i magen vet jeg ikke..

Jeg har aldri hørt om det du skriver, men hvordan kan det bevises at det er pga opplevelser i magen? Vil tror det vel så gjerne kan komme av tilknyttingsproblematikk som følge av at mor er midt i en krise når barnet kommer til verden.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det du skriver, men hvordan kan det bevises at det er pga opplevelser i magen? Vil tror det vel så gjerne kan komme av tilknyttingsproblematikk som følge av at mor er midt i en krise når barnet kommer til verden.

Jeg vet ikke hvordan de finner det ut, men det står mange steder at barnet blir påvirket av morens stress, humør osv osv. Det utsonderer vel noen stoffer i blodet da, som gjør at fosteret er mer disponert for sånne ting.

Skrevet

Mamma er overbevist om at broren min tok skade av ar hun var deprimert i svangerskapet. Han var et alvorlig og trist barn fra han ble født, og hun tror det har en sammenheng. De er i allefall veldig bevisst på mors sinnstilstand i magen.

Skrevet

Jeg var i en ekstremt presset og vond situasjon da jeg ventet mitt første barn. Hadde satt meg selv i en forferdelig posisjon som jeg ikke klarte å løse, min mann visste om det og presset meg daglig... Mitt barn ble verdens mest harmoniske.... Så jeg har ingen tro på at fosteret påvirkes av mors sorg og fortvilelse.

Skrevet

KAN påvirkes, Ikke MÅ påvirkes..

Skrevet

Jeg tror heller man kan være arvelig disponert for å takle situasjoner dårlig/bli lett deprimert osv.

Skrevet

Fosteret gråter med lyd ikke i magen. For å lage gråtelyd må lungene ha luft som kan passere gjennom stemmebåndene.

Skrevet

Fysiske smerter som kolikk har ikke barnet som nevnt over.

Det finnes endel forskning rundt dette med følelsesmessige bånd mellom mor og foster. Hvis f. Eks mor blir utsatt for en traume under graviditeten, kan dette påvirke fosteret.

Jeg har i hele mitt liv vært utrolig redd for å bli voldtatt. Har alltid følt at det har skjedd meg, uten at det har skjedd. Vært overdrevent var på det, også som barn, og hadde små, korte bilder i hodet om hva som hadde skjedd.

Da jeg snakket med moren min om dette for 3 år siden, ble hun helt stt ut og fortalte meg at hun ble seksuelt misbrukt som barn/ ungdom i flere år. Så jeg går på en måte å bærer hennes frykt og traumer fra fortiden..

Så, jeg tror absolutt at man kan påvirke fosteret sitt på det psykiske plan under graviditeten. :)

Skrevet

Det er mange år siden jeg leste om det, og husker ikke helt om de fikk de diagnosen heller, men de fant en sammenheng i alle fall. Det finnes noe på nettet om man googler..

Skrevet (endret)

Barnets nervesystem er jo umodent også når det blir født - det tar ofte noen sekunder fra det slår seg til gråten kommer. Det er imidlertid ikke slik at det begynner å virke i det barnet blir født. Smerteopplevelse og -formidling er jo ikke funksjonelt under svangerskap, barnet blir i liten grad utsatt for fysisk smerte og det trenger derfor ikke et signalsystem som varsler om det. Men berøringssansen er jo der. Hvis man klemmer på magen, rører barnet på seg. Altså merker det det. Sannsynligvis kan det også kjenne smerte nokså tidlig og i hvert fall på slutten av svangerskapet.

Psykiske belastninger kan indirekte prege barnet, hvor mor er stresset over tid og kortisolnivået i blodet er høyt, vil jo barnets kortisolnivå også være høyt. De har jo samme kortisolnivå. Omtrent som når barnet blir født med abstinenser når mor ruser seg under svangerskapet.

Magesmerter derimot har ikke et foster. Det har jo ikke mat i fordøyelsessystemet.

PTSD pga prenatale opplevelser har jeg ingen tro på. PTSD handler jo om å "sitte fast" i en skremmende opplevelse og spedbarnet har ikke et kognitivt apparat som gjør det mulig. Da er det vel heller slik at mødre som selv opplevde 9/11, har fremvist en atferd som har traumatisert barnet gjennom en sekundær traumatisering. F.eks ved at mor reagerer så kraftig på enkeltopplevelser og at dette skremmer barnet som i sin tid blir traumatisert.

Endret av iiik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...