Gå til innhold

Savnet av Oslo!

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Kom akkurat hjem fra besøk hos en venninne som har flyttet til Maridalsveien. På vei inn fikk jeg akutt "hjemmelengsel" etter Oslo, og savnet er fortsatt der.

Kjørte en tur innom mine tidligere hjem på Bislett, Sagene og Bjølsen, og kjente at dette faktisk er stedet jeg hører hjemme. Lyden av trikken, menneskene som stresser avgårde, store bakgårder og syklister som tror de eier verden.

Bor kun ca 30 min utenfor Oslo, men det er svært sjelden jeg er på den kanten av byen. Sikkert noen år siden sist. Må innrømme at hvis noen hadde gitt meg valget i dag, så hadde jeg glatt byttet bort både enebolig og unger til fordel for en liten leilighet i en koselig bygård.

Kom hjem og fortalte gubben at så fort ungene flytter ut hjemmefra, så skal vi kjøpe oss en leilighet i Oslo. Han virket ikke overbegeistret, men har vel omkring mellom 18-20 år på å overbevise han.

Så ville egentlig bare si; jeg elsker Oslo!

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg er helt lik! Jeg bor jo på Lambertseter nå og trives godt her, men jeg dras mot byen!

Jeg elsker det urbane og savner byen veldig! Lydene, folkene luktene!

Savner min leilighet på Bislett, st.hanshaugen. Brunsjene på Løkka, øl drikking i parkene. Kunne gå hjem... Savnet er der! jeg skal tilbake. mille må nok bli byjente ja. Men først litt sparing av penger her vi bor nå. Så kan hun gå ferdig barnehagen her tenker jeg.

Bjølsen er super hygg <3

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg er helt lik! Jeg bor jo på Lambertseter nå og trives godt her, men jeg dras mot byen!

Jeg elsker det urbane og savner byen veldig! Lydene, folkene luktene!

Savner min leilighet på Bislett, st.hanshaugen. Brunsjene på Løkka, øl drikking i parkene. Kunne gå hjem... Savnet er der! jeg skal tilbake. mille må nok bli byjente ja. Men først litt sparing av penger her vi bor nå. Så kan hun gå ferdig barnehagen her tenker jeg.

Bjølsen er super hygg <3

Ja, luktene hadde jeg glemt! De var nok med på å gi meg litt av savnet i dag :)

Godt å høre at vi er flere som har disse følelsene. Mannen min er også fra Bærum, men han har aldri bodd i Oslo. Han overnattet endel hos meg på Bjølsen da vi datet, og klagde alltid over at han sov så dårlig pga alt bråket utenfor. Og jeg sov dårlig hos han, fordi de jævla fuglene utenfor vinduet kvitret så høyt hver morgen ;)

Så er nok byjente innerst inne!

Skrevet

Hahaha kjenner meg så igjen!

Nå gleder jeg meg til i morgen da skal jeg sove hos mr.moore og det er midt i byen! Deilig! Han er skikkelig bygutt født og oppvokst midt i byen og bodd litt overalt i byen og blir der. Så det lover jo godt!

Jeg vil tilbake... Jeg sov skikkelig godt hos han altså! Våknet opp til masse bråk av trikk, sveising av byggninger <3 Oslo i mitt <3

Skrevet

Hehe, kjenner på det av og til jeg også, men det passet nok bedre når jeg var ung og singel ;)

Forøvrig savner jeg bylivet i Newcastle i Australia mye mer, sammen med helgeturene til Sydney! Herreguuuuuud som jeg kunne ønske at jeg kunne flytte tilbake dit! :D

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, jeg er også veldig, veldig glad i Oslo. Fine byen, og jeg savner den ofte. Er heldigvis også veldig fint I London, da - og enda mer byliv og lyder enn Oslo kan by på. Dessuten kan man alltids komme tilbake og besøke Oslo, hvis man aldri flytter dit igjen.

Skrevet

Mens jeg er motsatt - savner ikke bylivet i det hele tatt! Nå er jeg riktignok ikke Oslojente sånn fra begynnelsen av. Var bare tre år da vi flyttet fra Oslo og så bodde jeg der i underkant av 20 år fra jeg ble student på alvor og til det tredje barnet meldte sin ankomst. Er i sentrum ukentlig da, i forbindelse med jobb og da får jeg kvoten min. Kunne ikke tenkt meg å la ungene vokse opp med de begrensningene et byliv innebærer.

Skrevet

Oi begrensninger i byen finnes det? oslo har alt! Marka, havet, skibakker rett utenfor :) å sukk...

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Mens jeg er motsatt - savner ikke bylivet i det hele tatt! Nå er jeg riktignok ikke Oslojente sånn fra begynnelsen av. Var bare tre år da vi flyttet fra Oslo og så bodde jeg der i underkant av 20 år fra jeg ble student på alvor og til det tredje barnet meldte sin ankomst. Er i sentrum ukentlig da, i forbindelse med jobb og da får jeg kvoten min. Kunne ikke tenkt meg å la ungene vokse opp med de begrensningene et byliv innebærer.

Jeg skjønner deg også på en måte!

Sånn som livet mitt er nå, dvs med to små barn og en hund, så hadde det ikke passet å bo i en liten leilighet midt i sentrum. Jeg synes det er deilig å ha god plass, stor hage, full barnehagedekning og bo et sted hvor "alle kjenner alle". Det er det som er riktig for meg i den perioden i livet jeg nå befinner meg i.

Men på den andre siden så kjenner jeg at jeg må tilbake til Oslo en dag. Det er så mye ved den byen som tiltrekker meg :)

Skrevet

Men det er jo forskjell på Lambertseter og Oslo sentrum, Juliea? Ser i hvert fall at den friheten ungene mine får her, med å kunne gå til venner, gå alene til skolen - kort sagt bevege seg fritt rundt uten voksne kommer senere for barna til de vennene vi har som fortsatt bor på Bislett eller Grünerløkka. Nå som eldstemann er tenåring er det også deilig at lokalmiljøet er litt mer oversiktelig enn i sentrumsbydelene.

Gjest amandine
Skrevet

Vet dere,jeg savner ikke Oslo. Jeg er glad i Oslo og har bodd der halve livet, men jeg kommer ikke til å flytte tilbake. Orker ikke kø, forurensning og alt forhøye boligpriser for å bo der man vil. Jeg kommer ofte på besøk, men mitt barndoms Oslo er ikke mer, og jeg er ikke den samme mer, heller.

Oslo kommer alltid til å ha en stor plass i hjertet,men sant å si,jeg tror det finnes bedre steder å vokse opp enn inner-city, uansett hvilken by, så så lenge jeg har barn holder jeg meg utenfor. Dessuten elsker jeg havet. HAVET!

Skrevet

Helt irrelevant, men det irriterer meg at det står at innlegget over ble skrevet kl. 08:16 når klokken (ny tid, og dermed ekte tid) er 07:49 akkurat nå.

Gjest sug lut
Skrevet

Helt irrelevant, men det irriterer meg at det står at innlegget over ble skrevet kl. 08:16 når klokken (ny tid, og dermed ekte tid) er 07:49 akkurat nå.

Det samme gjorde meg så gretten at jeg ikke skrev et ord da jeg var her inne i sekstida - noen hadde lizzom skrevet noe klokka litt-før-sju allerede så da gadd jeg ikke.
Gjest amandine
Skrevet

J... irriterende! Jeg vil gjerne ha litt kred for å være tidlig oppe!

Skrevet

Men det er jo forskjell på Lambertseter og Oslo sentrum, Juliea? Ser i hvert fall at den friheten ungene mine får her, med å kunne gå til venner, gå alene til skolen - kort sagt bevege seg fritt rundt uten voksne kommer senere for barna til de vennene vi har som fortsatt bor på Bislett eller Grünerløkka. Nå som eldstemann er tenåring er det også deilig at lokalmiljøet er litt mer oversiktelig enn i sentrumsbydelene.

Ja absolutt. Nå føler jeg jo ikke at jeg bor i byen i det hele tatt. Så jeg skal ned igjen. men jeg vil bo ved havet så for min del blir det vel Skillebekk eller Vika jeg ender opp. Jeg tenker det er bare bra barna lærer seg å håndtere en stor by. men kanskje jeg endrer mitt syn når jeg blir eldre. Nå bor jeg jo rett utenfor og trives godt her absolutt. Men savnet drar meg mot byen igjen. Men kanskje ikke midt i byen heller. Skøyen kanskje. Men slik at det er gåavstander til alt.

Det jeg liker så godt med Oslo er at den ikke er så stor så man går jo igjennom hele byen på 30 min. og det er ikke lange kjøreturen før man er enten ved havet, fjellet+++

Gjest amandine
Skrevet

Ja absolutt. Nå føler jeg jo ikke at jeg bor i byen i det hele tatt. Så jeg skal ned igjen. men jeg vil bo ved havet så for min del blir det vel Skillebekk eller Vika jeg ender opp. Jeg tenker det er bare bra barna lærer seg å håndtere en stor by. men kanskje jeg endrer mitt syn når jeg blir eldre. Nå bor jeg jo rett utenfor og trives godt her absolutt. Men savnet drar meg mot byen igjen. Men kanskje ikke midt i byen heller. Skøyen kanskje. Men slik at det er gåavstander til alt.

Det jeg liker så godt med Oslo er at den ikke er så stor så man går jo igjennom hele byen på 30 min. og det er ikke lange kjøreturen før man er enten ved havet, fjellet+++

Ja ja... hav og hav...Og fjell og fjell... Muligens bakketopp, - men HAV? Not! Indre del av Oslofjorden regnes ikke som hav i min bok.Knapt nok ytre.. Men det er nå meg, særingen, igjen;-)
Skrevet

Ja ja... hav og hav...Og fjell og fjell... Muligens bakketopp, - men HAV? Not! Indre del av Oslofjorden regnes ikke som hav i min bok.Knapt nok ytre.. Men det er nå meg, særingen, igjen;-)

Hav i mitt hodet= saltvann. Jeg bor i Kragerø og Mandal om sommeren og der er det HAV der, så skjønner hva du mener...

Trenger heller ikke lange bilturen for litt fjell. Norefjell er vel 1 times tid unna tror jeg :P

Jeg er ikke sær (enda) jeg er fremdeles naiv jeg vet du :P

Skrevet

Jeg syntes det var godt å bo sentrumsnært da vi hadde et barn og bevegelsesfrihet var et hypotetisk begrep. Nå med tre som er vant til å bevege seg selv, tror jeg vi ville dødd alle fem hvis vi hadde flyttet tilbake til oslobyen. Ser imidlertid at andre trives og jeg ser jo også at det blir folk av barn midt i sentrum også. For meg er Oslo sentrum synonymt med singelliv, studenttilværelse og mange byturer. Alt er laaangt unna nå.

Gjest amandine
Skrevet (endret)

Det er vel kanskje litt sånn jeg tenker, også, iiik. Bortsett fra at for meg er det barndommen det er snakk om. Og deri legger hundrevis av elementer som aldri blir som før, det er jo sånn det er! Jeg flyttet fra Oslo da jeg var knapt 20 og måtte ut i verden og lufte meg litt;-) Det ble en lang luftetur! Men jeg elsker Oslo å komme tilbake til! Jeg tror riktignok jeg sluttet å si "hjem til Oslo", mer eller mindre iallefall, for noen år siden. Nei, forresten,når jeg tenker meg om og prøvesier det høyt sier jeg visst fremdeles "hjem til Oslo"! Og nå kan dere le, for jeg sier og har alltid sagt Oslo og ikke Oschlo he he

Endret av amandine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...