Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Er i en situasjon der vi skal separeres. Jeg er i tvil om jeg skal gå for privat avtale eller fastsatt av NAV. Er det noen som har meninger eller erfaringer? Far tjener godt, jeg tjener lite. Lønner det seg for meg å la NAV ordne det? Vi har tre barn, ser i bidragskalkulatoren at det regnes kun ut etter ett barn, kan man gange dette med tre eller blir bidraget mindre for hvert barn? Jeg er så i tvil om dette, jeg må sikre ungene best mulig oppvekst...dessverre må jeg da være kynisk og få mest mulig penger...PS det er han som vil skilles så jeg har mitt på det tørre.
Eeniemeenie Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Ville ha gjort det via NAV. Ble problemer her når far lovde å betale bidrag men ikke gjorde det på mange måneder.
Gjest sandyBay1 Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Ta det igjennom NAV.... med mindre du VET at betaler riktig og til enhver mnd! Bli enige om fritidssyssler m.m ang hvem som skal betale dette. Om det skal dekkes av bidraget. Noen fedre betaler gjerne mer enn gjerne, for at barna skal ha det bra
<3 2G <3 Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Kjør det gjennom NAV, da er du mye sikrere på at du får det du skal ha.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Nei, du kan ikke bare gange beløpet du får på kalkulatoren med tre, nav regner ut på en litt annen måte når det er flere enn ett barn. Jeg ville ringt nav og fått de til å regne ut et beløp, også ville jeg bedt far komme med et tilbud om hva han er villig til å betale i måneden og sett hvilket beløp som er høyest før jeg bestemte meg. Men du er nødt til å kunne stole på far da, at han faktisk ordner et fast trekk fra sin konto til din på lønningsdagen sin. Jeg kjenner flere som har hatt privat avtale med far også uteblir plutselig pengene en måned, eller det kommer for lite penger fordi far "har så mange utgifter" den måneden. Sånn går det ikke an å ha det. Søsteren min avtalte at faren skulle betale regningene fra sfo og barnehage, men han betalte ikke og det gikk så langt at de nesten mistet plassen.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Prøv å få til en avtale om sportsutstyr også i samme slengen, om han er den typen pappa som har satt en høy standard hos ungene når det kommer til sykler, ski, alpinutstyr osv kan det være greit å avtale at det blir hans ansvar å opprettholde dette om han ønsker at det skal være sånn... Det er noen pappaer med god lønn som synes det er skammelig om ungene kommer med sykkel fra Biltema så det kan være greit å avklare slike ting også....
HeleneBeate Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Om du avtaler det gjennom NAV vil du likevel kun få minstebidraget om faren "glemmer" å betale. Det kan gå år og dag uten at far betaler, men du vil som sagt få minstebidraget.
Tigerpote Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg hadde utvilsomt gjort det privat. Nav vil jeg ikke ha noe med å gjøre med mindre jeg må, og de ønsker jo også at de fleste ordner opp seg i mellom selv. Det koster penger også å la Nav gjøre det. Det er ikke riktig å gange beløpet med 3 nei.
det er berre mordi Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg hadde utvilsomt gjort det privat. Nav vil jeg ikke ha noe med å gjøre med mindre jeg må, og de ønsker jo også at de fleste ordner opp seg i mellom selv. Det koster penger også å la Nav gjøre det. Det er ikke riktig å gange beløpet med 3 nei. Jeg synes å huske at det var et engangsbeløp man betaler til nav - på rundt 350-400 kr. Det er det absolutt verdt - når man ser hvor mye sterkere man stiller.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 For meg utgjorde det en forskjell på 3000kr å ta bidraget via nav, for det viste seg at jeg hadde krav på bidragsforskudd som utgjorde vesentlig stor forskjell fra hva eksen tilbød seg å betale. Så jeg tipser deg til å ta det via nav.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg snakket med NAV om dette tidligere denne uken, og fikk beskjed om at vi begge måtte betale NAV 800,- og noe, for at de skal gjøre det. Da kunne man også krysse av for forskuddsbetaling så man var sikker på at pengene var på konto når de skulle. I tillegg kan man søke om at far er med og dekker konfirmasjon, briller osv når og hvis barnet trenger dette
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #14 Skrevet 26. oktober 2012 Hei, HI her. Jeg er ikke i tvil om at han vil betale, det er ikke det som er problemet. Men jeg vil kanskje føle meg urimelig dersom jeg krever max bidrag, vet ikke...men det er vel mest ryddig at det fastsettes av NAV. Men hvorfor inngår da folk private avtaler? I tilfeller der far tjener mer en snittet?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. oktober 2012 #15 Skrevet 26. oktober 2012 Ville tatt det gjennom NAV så unngår dere eventuelle krangler om penger.
Blt Skrevet 26. oktober 2012 #16 Skrevet 26. oktober 2012 Dersom du tar det via Nav må du betale et engangsgebyr på ca 860 kr (har akkurat fått avtale gjennom Nav selv). Det må du betale hver gang hvis det skjer en endring i inntekten din eller fars, sånn at bidraget må fastsettes på nytt. Dersom du kan stole 100% på at far betaler, ville jeg tatt det privat.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #17 Skrevet 26. oktober 2012 HI her igjen. Vi har bestilt den der utregningen fra NAV så det blir spennende. Noen som har eksempler på hva man får hvis mannen tjener 1.2 mill og jeg 100 000? Huff for et styr...
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 26. oktober 2012 #18 Skrevet 26. oktober 2012 HI her igjen. Vi har bestilt den der utregningen fra NAV så det blir spennende. Noen som har eksempler på hva man får hvis mannen tjener 1.2 mill og jeg 100 000? Huff for et styr... Det er så mye mer enn bare inntekt som tas med i beregningen, så vi kan ikke regne det ut for deg. Du må ta med hvor mye samvær han skal ha, hvilken skatteklasse du er i, om han skal dele bolig med en annen voksen, får du dekket noe av barnepass (stønad til barnetilsyn), mottar du småbarnstillegg.. etc etc.. Men regn sammen på navkalkulatoren, regn for hvert barn og legg sammen summene, da vil du få en pekepinn ihvertfall..
Raych Skrevet 26. oktober 2012 #19 Skrevet 26. oktober 2012 Om dere avtaler bidraget privat kan det fortsatt kreves inn gjennom NAV. Det kan jo være en trygghet å ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå