81-Mamma<3<3 Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg er sykemeldt for bekkenet 1 år etter fødsel. Sliter veldig med å gå/stå/sitte. Lurer på om jeg skulle tatt en tur til syden i høst, for å skifte litt miljø. Hva gjør jeg i tilfelle i forhold til sykepengene? Tror noen sa at man må ha to uker ferie i løpet av et år med sykemelding? Kan jeg. Bare ta de? Eller bør jeg søke om å reise og beholde sykepenger?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Du må søke NAV om å få reise på ferie, men det kan godt hende du får det. Klarer du å sitte på flyet så lenge da hvis du er såpass dårlig?
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2012 Du må søke NAV om å få reise på ferie, men det kan godt hende du får det. Klarer du å sitte på flyet så lenge da hvis du er såpass dårlig? Det er ikke uproblematisk nei, men det er stå og gå som er verst. Har tatt innenlandsfly på 2timer, det går greit, så tror jeg klarer det på et vis.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Hvis legen gir deg en atest på at det ikke på noen måte vil forverre din situasjon og du ikke går glipp av noen behandling tror jeg NAV vil gi deg lov i noen tilfeller. Du kan uansett melde NAV at du skal ha ferie. Da blir sykepengene stoppet og så lever du på feriepengene i steden.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Du har to alternativer, enten krysser du av på sykemeldingen at du skal ha ferie, da stopper nav sykepengene de to ukene og det er ikke noe problem. Men du kan også søke nav om å få beholde sykepengene når du drar på ferie, du må da ha en attest fra legen din på at sykdommen ikke forverres av turen, helst bør det stå at det kan være bra for deg. De fleste får innvilget det altså... Men ikke bare dra uten å si fra til nav, da er det trygdesvindel og straffbart. Du risikerer å miste trygderettigheten dine om det blir oppdaget og det ønsker du ikke.
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2012 Hvis legen gir deg en atest på at det ikke på noen måte vil forverre din situasjon og du ikke går glipp av noen behandling tror jeg NAV vil gi deg lov i noen tilfeller. Du kan uansett melde NAV at du skal ha ferie. Da blir sykepengene stoppet og så lever du på feriepengene i steden. Men kan NAV nekte meg ferie? Eller står jeg fritt til å ta ferie når det skulle passe meg, på kort varsel?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Hvis legen gir deg en atest på at det ikke på noen måte vil forverre din situasjon og du ikke går glipp av noen behandling tror jeg NAV vil gi deg lov i noen tilfeller. Du kan uansett melde NAV at du skal ha ferie. Da blir sykepengene stoppet og så lever du på feriepengene i steden. Men kan NAV nekte meg ferie? Eller står jeg fritt til å ta ferie når det skulle passe meg, på kort varsel? Du kan krysse av for ferie, men da får du ikke sykepenger.
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2012 Du har to alternativer, enten krysser du av på sykemeldingen at du skal ha ferie, da stopper nav sykepengene de to ukene og det er ikke noe problem. Men du kan også søke nav om å få beholde sykepengene når du drar på ferie, du må da ha en attest fra legen din på at sykdommen ikke forverres av turen, helst bør det stå at det kan være bra for deg. De fleste får innvilget det altså... Men ikke bare dra uten å si fra til nav, da er det trygdesvindel og straffbart. Du risikerer å miste trygderettigheten dine om det blir oppdaget og det ønsker du ikke. Må jeg ta to uker, eller kan jeg ta en uke ferie?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Klart du bare kan ta en uke, var bare et eksempel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå