Gå til innhold

Hva er det folk lærer barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var borte på besøk i dag, og eldste gutten der spurte om jeg ville være med på rommet hans. Men, jeg måtte si et stygt banneord for å slippe inn.. Hadde du godtatt sånn hjemme? Moren bare lo av det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri. Da hadde han pent fått gått på rommet sitt alene. :)

Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri godtatt.

Skrevet

Det kommer ann på hvor stygt det var. Jeg er ikke så negativ til banning, men det kommer litt ann på hva som sies og i hvilke sammenhenger.

Noen anser for eksempel "fitte" for å være et stygt banneord. Det hadde jeg sakt uten betenkligheter. Andre ord hadde jeg nektet å si.

Skrevet

Aldri verden. Herlighet.

Skrevet

Aldri i verden. Mye mangel på oppdragelse jeg reagerer på. Var på ett sunwing resort hotell i sommer, og så mange daffe foreldre og oppdragelse på ett sted har jeg aldri sett før.. Og det kom ikke av at det var "ferie og friere rammer". Så utrolig mange barn som bannet, ropte til moren sin at de skulle drepe henne, og hørte aldri etter. Ble helt skremt jeg!

Skrevet

Det kommer ann på hvor stygt det var. Jeg er ikke så negativ til banning, men det kommer litt ann på hva som sies og i hvilke sammenhenger.

Noen anser for eksempel "fitte" for å være et stygt banneord. Det hadde jeg sakt uten betenkligheter. Andre ord hadde jeg nektet å si.

Haha, det må være et av de styggeste ordene jeg vet om! Lurer på hva du syns er stygt :-)

Gjest peacock
Skrevet

Da ville jeg sagt at banning er stygt og at han fikk kose seg på rommet sitt alene.

Synes det var rart at moren lo av greia, jeg.

Skrevet

Aldri verden!

Her i huset er det ikke lov å banne. Det hender jo det kommer en glose, om noen sparker budt e.l. men da sier vi unnskyld etterpå.

3-åringen min insisterte på å si PIKK, tidligere i dag og da fikk hun beskjed om at det rett og slett ikke var lov. Hun ante jo ikke hva det betydde da, men jeg sa det var et stygt navn på guttetiss, så det fikk hun ikke si. Her sier vi ikke fitte heller altså, det er jo skikkelig stygt.

Skrevet

Barn er barn tenker jeg, og de vil alltid banne og flytte grenser, sikkert enda mer om foreldre blir helt ville om det kommer et uskyldig banneord. Moren min brydde seg aldri nevneverdig om jeg bannet eller ei, jeg hadde ikke dårlig folkeskikk av den grunn, og banner ikke i det hele tatt som voksen.

Skrevet

Hehe, så fitte og kuk f.eks er ikke stygge ord? Hjelpes..

Nei, banneord godtar man IKKE! Ingen andre skjellsord heller.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Neimen heller, hadde ungene mine sakt noe slik, så hadde de fått klar beskjed om å gå på rommet alene, og tenke over oppførselen sin i samme slengen.

Skrevet

Sønnen min på 5 spurte meg faktisk igår om hva banning var.

Jeg prøver å beherske meg, men det hender det kommer en glose. Han aldri hørt han har bannet, og vi snakket om at det var stygt, og ikke lov å snakke sånn.

Deretter avtalte vi at hvis han hører meg banne, må jeg putte 10 kr på sparebøssa hans, og hvis jeg hører ham banne, må ha gi meg 10 kroner.

Barn som banner er noe av det verste jeg hører!

Skrevet

Barn er barn tenker jeg, og de vil alltid banne og flytte grenser, sikkert enda mer om foreldre blir helt ville om det kommer et uskyldig banneord. Moren min brydde seg aldri nevneverdig om jeg bannet eller ei, jeg hadde ikke dårlig folkeskikk av den grunn, og banner ikke i det hele tatt som voksen.

Når jeg vokste opp var det nulltoleranse for banning. Det skal i dag veldig mye til for at jeg sier "sånne" ord. Så det kan nok funke å bli helt "vill" også. :-)

• 2 år senere...
Skrevet

Banning er blasfemiske ord som helvete, faen, Satan, jævlig osv. Ord som betegner kjønnsorganer er ikke banning, det er tabuord. Og de er tabu fordi det de betegner er tabu. Dermed er ikke fitte bannskap, men det er et ord mange rygger ved, fordi kvinners kjønnsorganer ikke skal nevnes. Men hvorfor ikke det? Her er en artikkel som heter "Ta fitta tilbake"!

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/article1591384.ece

Anonymous poster hash: da050...70f

Skrevet

Nei, aldeles ikke akseptabelt!

Anonymous poster hash: 8c8c8...0e7
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Banning er blasfemiske ord som helvete, faen, Satan, jævlig osv. Ord som betegner kjønnsorganer er ikke banning, det er tabuord. Og de er tabu fordi det de betegner er tabu. Dermed er ikke fitte bannskap, men det er et ord mange rygger ved, fordi kvinners kjønnsorganer ikke skal nevnes. Men hvorfor ikke det? Her er en artikkel som heter "Ta fitta tilbake"!

Fitte er ikke en kvinnes kjønnsorganer. Det er et skjellsord for kvinnens kjønnsorganer. Stor forskjell. Hva mener du med at kvinners kjønnsorganer ikke skal nevnes?

Skrevet

Fitte er ikke en kvinnes kjønnsorganer. Det er et skjellsord for kvinnens kjønnsorganer. Stor forskjell. Hva mener du med at kvinners kjønnsorganer ikke skal nevnes?

Fitte er da vel ikke et skjellsord!

Anonymous poster hash: a5609...59c

Skrevet

Herregud, så mange surmaga svar. Hadde bare ledd.

Moren har tydeligvis litt humor.

Anonymous poster hash: cfb09...5a6
Skrevet

Banning er blasfemiske ord som helvete, faen, Satan, jævlig osv. Ord som betegner kjønnsorganer er ikke banning, det er tabuord. Og de er tabu fordi det de betegner er tabu. Dermed er ikke fitte bannskap, men det er et ord mange rygger ved, fordi kvinners kjønnsorganer ikke skal nevnes. Men hvorfor ikke det? Her er en artikkel som heter "Ta fitta tilbake"!http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/article1591384.eceAnonymous poster hash: da050...70f

Jeg mener ikke personlig at de ikke skal nevnes. Jeg gjør en observasjon omkring at det er tabu å nevne dem. De kalles "der nede" eller "underlivet" hvis de i det hele tatt nevnes.

Fitte er ikke et skjellsord. I så fall må du komme med noe som er original-ordet, da? For det finner du ikke. Alle betegnelser for fitta er tabu, og dermed regnes de som "stygge ord". Ikke fordi ordene i seg selv er stygge, men fordi man ikke skal nevne visse kroppsdeler.

Skrevet

Da er vi forskjellige. Det er definitivt et av de ordene jeg aldri vil si så barna hører det (eller i det hele tatt, egentlig). Vet noen prøver å gjøre det til et stuerent ord, men jeg tror det er et dødfødt prosjekt. For meg er det i alle fall et skittent og nedverdigende ord. 

Jeg ville uansett aldri bannet for å underholde et barn. 

Anonymous poster hash: e917f...da8

Skrevet

Nei, ord på sex og kjønnsorgganer defineres også som banning: https://snl.no/banning

Anonymous poster hash: e917f...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...