Gå til innhold

Hvordan merke om det det er SA eller MA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har lurt på.. blør/spotter man før det blir noe slikt? eller trdngdr en ikke å merke det på kroppen vis det skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved SA så frastøter kroppen seg graviditeten ved blødning. Derav navnet, spontanabort.

Ved MA dør fosteret, men kroppen frastøter seg ikke graviditeten. MA = missed abortion. Ingen blødning med andre ord. For min del ble det oppdaget på ultralyd at hjertet ikke slo lenger. Fikk dermed en medisinsk abort. Hvilket vil si at man får tabletter som fremkaller en blødning og får livmora til å tømme seg.

Skrevet

Takk for svar..

under en MA, mister en da alt av symtomer?

Jeg er så engstelig for dette med abort. klarer ikke å slappe av. skal ikke inn på UL før uke 14. altså 11 des.

Skrevet

I mitt tilfelle mistet jeg ikke symptomer, men jeg hadde UL bare tre dager etter at hjertet hadde sluttet å slå, så det var ikke så lang tid å oppdage det på. Jeg vet ikke hvordan det er "for andre", om du skjønner.

Men husk på at MA er ganske sjeldent, så bare tenk positive tanker du :)

Hvis du er veldig bekymret kan du ta UL privat, dvs at du må betale for det. Men da får du i det minste sjekket at alt står bra til med knøttet i magen.

Skrevet

Man mister ikke symptomene ved en MA. Dei ble borte den dagen jeg tok abortpillene. Jordmora sa at det er helt normalt å ha symptomer.

Skrevet

Fosteret hos meg hadde vist sluttet å utvikle seg i uke 7-8. Merket det ikke før jeg var i uke 18, da spottet jeg bitte litt på papir under toalettbesøk. Tenkte det var best å ta en tur innom legen siden jeg allikevell skulle forbi. Da ble jeg sendt til sykehus på ultralyd og utskraping.

Skikkelig ekkelt, jordmoren viste oss hjertelyden på kontroll i uke 12, men det må ha vært min hjertelyd sa hun på sykehuset...

jeg har fått ei jente i ettertid og er nå gravid igjen:) håper på tidlig ultralyd denne gangen også for å roe nervene litt:)

Skrevet

Jeg kom på UL i uke 12, og da var det ikke liv. Trolig døde den rundt uke 8-9. Jeg hadde alle symptomer og slo ut positivt på gravitest hele 3 uker etter utskrapning. Det eneste jeg merket var at jeg ikke var like dårlig/ kvalm som med første mann. Gravid igjen nå og kvalmen er skikkelig tilbake..Men nå går jo noen et helt svangerskap uten kvalme så det er jo veldig individuelt:)

Jeg ville tatt en tidlig ultralyd så slipper du å bekymre deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...