Gå til innhold

Noen med erfaring med PMTO? Noen spes.ped her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir "presset" til dette av skolen, da de ikke har noen bedre forslag...kjenner jeg er fryktelig provosert - særlig når jeg mener at det som hadde hjulpet sønnen min best er spes.ped daglig oppfølging og ikke en ufaglært 22-åring som assistent...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ligger det vel i bånn et opplegg fra en pmto-terapeut? En assistent vil aldri i verden få ansvar for å utarbeide et opplegg selv. PPT eller annen instans vil vel stille som veileder, om ikke skolen har en spesialpedagog eller vernepleier som strekker til.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi går på PMTO nå og ærlig talt har vi ikke så stor utbytte av det.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva skolens argumentasjon er?

Uansett, jeg regner med at PPT har skrevet en sakkyndigerapport hvor de anbefaler tiltak?

Skrevet

PMTO er jo foreldreveileding, hvordan kan skolen presse dere til det? Det er jo noe dere skal bruke på fritiden?

Når det er sagt så har vi også gått på kurs, og hatt utbytte av det. Det er jo helt logisk når man hører det der, og det virker faktisk.

Om assistenten ønsker opplæring i dette og bruke det på skolen ser jeg ikke noen vits i å krangle på det heller, det er jo for ungens beste. Kan du ikke gi det en sjanse? Om det funker, så funker det fort :)

Skrevet

Vi har sakkyndig rapport fra PPT selvsagt, og gutten min er henvist til barnehabiliteringen for utredning, men det tar 6 mnd å komme inn der.

Problemet er at det er i skole/sosiale situasjoner med andre barn han sliter og ikke på hjemmebane.

Det jeg ønsker er at gutten min får en som har pedagogisk utdannelse til assistent og ikke en ufaglært unggutt som han har nå.

Vi skal på atferdssenteret og snakke med psykologen der i dag, får se hva hun sier.

Takk for svar, ikke alltid lett å ha "annerledesbarn" :)

Skrevet

Bare en liten kommentar. Gutten får ikke utdannet pedagog som assistent. Han kan få utdannet pedagog som pedagog, hvis han har behov for spesialundervisning for eksempel. Men pedagoger er mye dyrere enn assistenter, så dersom han har fått tildelt assistenttimer kan du se langt etter noen pedagog.

Skrevet

Han har fått tildelt: "Behov for spesialundervisning" alle timer, hele året. Det står videre i rapporten at "det er behov for at det direkte opplæringstilbudet gis av undervisningspersonell med spesialpedagogisk kompetanse."

I barnehagen hadde han en pedagog, forferdelig hvis tilbudet skal være dårligere på skolen hvor han trenger det enda mer...

HI.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Ok. Da har han fått tilrådd spesialpedagog, og bør ha det. Dere skal ha fått et vedtak fra skolen der det står hva han får tildelt av timer og personell om jeg kan si det slik. Dette vedtaket skal også ha en klagefrist som skal stå tydelig opplyst i brevet. Dette burde dere ha klaget på med en gang. Du kan selvsagt prøve deg med en klage nå også, men det er mulig det er for sent.

Skrevet

Da har vel sønnen din fått tildelt et visst antall timer med spes ped og et visst antall timer med assistent?

Det er dessverre slik i skolen at de har mindre ressurser enn i barnehagen og større rift om de ressursene som er. Jeg anbefaler deg å klage på skolens vedtak.

Skolen kan forøvrig ikke presse dere til å motta foreldreveiledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...