Gå til innhold

Brystbetennelse - antibiotika eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen og fikk påvist crp på 59 og en kraftig brystbetennelse. Fikke resept på antibiotika + en nesespray.

Men legen rådet meg til å prøve "gamlemåten" først, altså massere, varm dusj og tømme brystet godt ved amming. Det er bare det at jeg har gjort alt det pluss litt til, og puppene er like vonde.

De sa at medisinen ikke er farlig for lille, så da lurer jeg på hvorfor jeg skal vente? Er det ikke bedre å bli kvitt elendigheten en gang for alle?

Noen som har erfaring eller synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn og mange begynnende brystbetennelser bak meg. En gang har jeg brukt resepten. Da var jeg "døden nær". Resten av gangene har feber, hodepine, muskelverk, golfballer i puppen+++ gått over av seg selv (selvfølgelig med varm dusj, massasje av puppen i dusjen, amming, pumping, ulltøy og fyr i ovnen...) i løpet av et døgn eller tre:-)

Da er det unødvendig å ta en ti dagers antibiotikakur!

Skrevet

Jeg ville startet med medisinen med det samme. Har hatt det to ganger og det er det jævligste jeg har opplevd. Å sitte Å pumpe seg annenhver time i 24 timer,tok knekken pÅ psyken min.

Skrevet

Jeg har tre barn og mange begynnende brystbetennelser bak meg. En gang har jeg brukt resepten. Da var jeg "døden nær". Resten av gangene har feber, hodepine, muskelverk, golfballer i puppen+++ gått over av seg selv (selvfølgelig med varm dusj, massasje av puppen i dusjen, amming, pumping, ulltøy og fyr i ovnen...) i løpet av et døgn eller tre:-)

Da er det unødvendig å ta en ti dagers antibiotikakur!

Jeg har samme erfaringer som deg!

Skrevet

Hvilken ab har du fått da? Leger har en tendens til å skrive ut feil ved brystbetennelse. Og tok han melkeprøve?

Skikkelig brystbetennelse er værre enn å føde spør du meg.

Har du pumpe? Jeg reiste på fødeavdelingen for å få brukt elektrisk pumpe fordi jeg ikke klare å amme, da fikk jeg tømt brystene skikkelig - og de tok prøve og ga meg beskjed om at ab resepten jeg hadde fått var bare å kaste - den ab funket ikke på brystbetennelse.

Dusj og kryp under dyna, få noen andre til å ta seg av babyen med mindre h*n skal amme eller sove. (Det beste er om du kan ha babyen med deg og få ammet nesten hele tiden. (med mindre h*n ikke vil) Skift ammestilling så haken ligger mot der det er klump/mest vondt)

Du har all min sympati!!!!!!!! God bedring.

Skrevet

Ta nå den antibiotikaen! Brystbetennelse er et helvetes slit! Jeg er sjeleglad for at jeg gikk for den kuren for to mnd siden. Har ikke hatt betennelse siden da.

Skrevet

Ring til sykehuset der du fødte. Snakk med jordmor og spør om hvilken antibiotica du skal ta. Jeg gjorde det ved begge tilfellene. De har dessuten ansvaret for deg en ukes tid etter fødsel. Du må være ytterst forsiktig ved høy feber over tid. Det kan gi blodforgiftning

Skrevet

en venninne av meg fikk for liten dose antibiotika ved brystbetennelse og endte opp med en abcess i brystet som sprakk opp og tømte seg. Fikk et stort krater av et sår på brystet sitt. brystbetennelse er ingen spøk.

Skrevet

Ja, sjekk om det er riktig type, selvf. Jeg fikk Diclocil.

Skrevet

Jeg hadde definitivt tatt medisinen. Hvorfor la være? Jeg hadde bakterier/forstadiet til brystbetennelse. Jeg var syk og det var skitvondt! Jeg ble helt frisk etter Diclocil. Lykke til!

Skrevet

Husk for all del å ta en lengre kur med gode tarmbakterier etter en antibiotikakur - både for deres egen del og for babyens del! :)

Skrevet

Jeg brukte nesesprayen og ammet det bort. Hadde begynnende brystbetennelse. Fikk feber og ble kjempedårlig.. Gikk bort av selg selv. Sørg for å holde puppene tørre og varme.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

En god grunn til å ikke ta antibiotika er vår økende tendens til å ty til enkle løsninger. Vi kommer til å ende opp med multiresistente bakterier hvis vi fortsetter å ta antibiotika i like stor skala som nå - og det er noe upraktisk den dagen vi virkelig blir syk. Jeg har hatt brystbetennelse fem-seks ganger selv, og vet nøyaktig hvor inn i det grønne jævlig det er, men jeg har alltid klart å bli frisk uten medisiner etter noen dager. Gi det et forsøk, i hvert fall.

Skrevet

Forskjell på tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Brystbetennelse høres det jo ut som HI har, med CRP stigning. Da MÅ de antibiotika til og det er bare Diclocil som hjelper. Vanlig penicillin som mange leger skriver ut tar ikke knekken på disse bakteriene. Forlang melkeprøve!

Samtidig er det viktig som det er sagt her med varme og tørre bryster. Viktig å ikke massere brystet før itdrivnigsrefleksen er kommet i gang, ikke klem hardt men stryk hånda over brystet mot brystvorten. Tøm brystet godt ved at barnet dier og kanskje pumping etterpå. Lykke til, mastitt er smertefullt!

Skrevet

Jeg hadde ordentlig brystbetennelse og klarte meg fint uten antibiotika. Det er et hælvete når det står på, men du kommer nok igjennom det. Noe som hjalp meg VELDIG var varme omslag med kluter dynket i kamillete... Fikk faktisk det tipset av legen og det hjalp veldig :)

Skrevet

Jeg hadde heidundrende brystbetennelse med 40 i feber, store kuler og vondt som bare pokker. Varme omslag, pumping, paracet (jeg hadde problemer med å få melka til å slippe når jeg hadde frostrier), mye drikke og hvile gjorde susen. Jeg tror neppe jeg hadde blitt fortere frisk med antibiotika.

Skrevet

Som med all annen betennelse.... hold deg for all del helt unna sukker, HI!!!

Kutt helt ut sukker og veldig ned på andre raske karbohydrater i 2-3 dager. Ta 3 gram C-vitaminer og dobbel dagsdose sink hver dag.

Gjør du dette så forer du ikke bakterien med drivstoff og du gir kroppen muligheten til å takle det selv.

Skrevet

Husk for all del å ta en lengre kur med gode tarmbakterier etter en antibiotikakur - både for deres egen del og for babyens del! :)

Glemte å si at antibiotikaen påvirker babyens tarmflora på lik linje som den påvirker mors bakterieflora. 70-80 % av immunforsvaret ligger i tarmfloraen - derfor så viktig å bygge denne opp igjen.

Hvis man ikke gjør det er man mye mer utsatt for mer sykdom.

Skrevet

Jeg hadde også en kraftig brystbetennelse og gjorde alt det en skal, men det ville ikke gi seg. Så jeg begynte på antibiotika... virker som det gikk litt over, men jeg fortsatte med pillene. Tror du ikke driten blussa opp igjen!! Så jeg endte opp med antibiotika i 17 dager før jeg var kvitt det.

Så jeg går rett på pillene hvis jeg får det igjen.

Skrevet

En god grunn til å ikke ta antibiotika er vår økende tendens til å ty til enkle løsninger. Vi kommer til å ende opp med multiresistente bakterier hvis vi fortsetter å ta antibiotika i like stor skala som nå - og det er noe upraktisk den dagen vi virkelig blir syk. Jeg har hatt brystbetennelse fem-seks ganger selv, og vet nøyaktig hvor inn i det grønne jævlig det er, men jeg har alltid klart å bli frisk uten medisiner etter noen dager. Gi det et forsøk, i hvert fall.

Dette er jeg faktisk enig i. Det skal mye til at jeg tyr til antibiotika selv. Men akkurat når det kommer til brystbetennelse, så tror jeg faktisk at den har vært avgjørende for at jeg i det hele tatt har fått til å fortsette å amme, og amming fører jo statistisk sett til mindre bruk av antibiotika på barn. Vet ikke om det er så ille fatt med HI, men jeg synes altså man kan forsvare antibiotikabruk når det kommer til hardnakkede betennelser f. eks forårsaket av gule stafyliokokker

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg har ikke brukt antibiotika eller penicilin på sikkert 10 år, så jeg er ikke redd for å bli resistent. Og om det er noen gang jeg føler for at det å ta medisin er greit så er det faktisk nå :)

Jeg har bestemt meg for å ta kuren for det er ikke bra for baby heller at jeg gruer meg til at han våkner fordi da må jeg amme. Dette skal være en fin tid :)

hi

Skrevet

Var hos legen og fikk påvist crp på 59 og en kraftig brystbetennelse. Fikke resept på antibiotika + en nesespray.

Men legen rådet meg til å prøve "gamlemåten" først, altså massere, varm dusj og tømme brystet godt ved amming. Det er bare det at jeg har gjort alt det pluss litt til, og puppene er like vonde.

De sa at medisinen ikke er farlig for lille, så da lurer jeg på hvorfor jeg skal vente? Er det ikke bedre å bli kvitt elendigheten en gang for alle?

Noen som har erfaring eller synspunkt?

Når det gått så langt at jeg har fått høy feber og influensasymptomer har det IKKE pleid å gå over ved hjelp av dusj, varme, hyppig amming etc etc. Dette fungerte kun forebyggende på meg.. Ville begynt på antibiotika, men samtidig krevd melkeprøve slik at du får riktig type. Jeg har faktisk aldri vært så syk som når jeg hadde brystbetennelse...

Skrevet

Tja. Jeg prøvde gamlemåten og endte opp med abcess og operasjon. Så med min erfaring i bagasjen hadde i allefall JEG tatt antibiotikaen... Og jeg ammet og pumpet og varmet og gnudde - natt og dag i dagesvis før jeg fikk antibiotika, men da var det for sent gitt.

Skrevet

Du kan prøve å binde et skjerf stramt om brystet. Det kunster veldig, men kan også minke melkeproduksjonen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...