Gå til innhold

Nok et spørsmål om uketelling...


Ruger på nr 2

Anbefalte innlegg

Kopi fra info-siden på 1 trimester:

"1. TRIMESTER: Første trimester går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14."

 

Mitt spørsmål... Hvis 11+6 er 12 fullgåtte uker, og uke 13 starter med 12+1, hvilken uke tilhører da 12+0?? Dette har irritert meg lenge så nå spør jeg her:))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neineinei, det stemmer at 11+6 er 12 fullgåtte uker: Tenk deg at du starter på dag 1. Da er du i første uke av svangerskapet ditt. Når du er 0+6 har du da gått i én uke, altså er du ferdig med din første uke da. Det samme gjelder videre (når du er 1+6 har du gått gravid i 2 uker = 2 fullgåtte uker osv.). Skjønner? :)

 

Når du er 12+1 har du derfor startet på din 13. uke, men den er ikke fullgått før du har kommet til 12+6. Gir det mening nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 + 0 er 12 fullgåtte uker.. Da er du på dagen 12 fullgåtte.

12+1 er begynnelsen på din 13 uke.

11+6 er 11 fullgåtte uker + 6 dager inn i din uke nr 12. Den 7. (+0 dagen..) dagen er altså en uke fullgått. En uke har jo 7 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 + 0 er 12 fullgåtte uker.. Da er du på dagen 12 fullgåtte.

12+1 er begynnelsen på din 13 uke.

11+6 er 11 fullgåtte uker + 6 dager inn i din uke nr 12. Den 7. (+0 dagen..) dagen er altså en uke fullgått. En uke har jo 7 dager..

 

Yep, det er sant. Men hvis man regner at man er 11+6 når dagen er ferdig klokka 23.59 på kvelden, altså når man faktisk har gjennomført den dagen, stemmer det jeg sier :) Man starter jo tellingen på 0: 12+0, 12+1, 12+2, 12+3, 12+4, 12+5, 12+6 = 7 dager.

 

Vi mener jo egentlig det samme her, sagt på to litt forskjellige måter. Meeen vi er i hvert fall enige om at når man er 12 uker på vei er man i sin 13. uke ;)

Endret av LilyMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med ukeregningen har jeg slitt med også. Har trodd at jeg når jeg går inn i uke 12 er i 12. uke, men var på første kontroll idag hos legen, som skulle være i uke 12, og han sa jeg var en uke for tidlig.. Blir litt forvirra jeg, trodde jeg var i uke 12, idag er jeg jo 11+5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MoSi: det du tenker er i teorien rett, for når man er nyfødt så er man jo 0 år, men lever i sitt første om du skjønner. Men min lege snakket også på den måten om uke 12 i går. For det er en blodprøve som skal tas i uke 12, og den fikk jeg ikke lov å ta i går (11+5) fordi de var visst veeeldig nøye på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...