Topp 10. Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg synes røyklukt er helt forferdelig, blir uvel. Og innrøyka lukt er grusom!! Så hvordan forholder dere til besteforeldre som røyker? Besøker dere? Setter krav? Ev hva? Min mor velger røyken framfor barnebarn. Og pga dette så har vi valgt å ikke dra på besøk. Hun har ingen forståelse for at vi ikke vil at barnebarn skal være i røyken. Selv om hun skulle velge å røyke ute til oss så er jo klærne hun kommer med innrøyket fra før av og når hun kommer inn fra en røyk så lukter det av klær, munn og hender. Jeg synes det er kvalmt og direkte heslig. Men hun er kanskje litt uhygenisk av seg også. Vet at om jeg skal si alt rett ut så blir hun såret og det er ikke noe jeg ønsker. Føler hun burde gi uttrykk for å ta hendyn selv når hun vet hvor mye det plager meg. Vil virkelig ikke eksponere barna våre for røyk på den måten! Er det så galt? Jeg velger barnas helse og min fremfor noe annet. Føler heller ikke det er noe tap å "miste" min mor. Som dere skjønner ligger det mye i bunn som ikke gjør det så vanskelig å gi slipp for min del. Men for barna så er det røyken som er ett hinder for kontakten. Jeg er vokst opp i ett hjem der røyking inn var ok. Og min mor røykte i svangerskapet. Jeg har tilfeldigvis astma og allergier mot røyk. Og dyr. Hvordan erfaringer har dere andre?
Februargullet2013 Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Svigermor og samboeren hennes røyker,jeg og samboeren venter vårt første barn i Februar . Har ikke så veldig lyst til og besøke dem med babyen, de røyker ute eller på kjøkkenet når jeg er der,men det lukter jo,så babyen skal ikke ligge der,får den blir 2-3 år
BareMas Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Både mine og jentungens besteforeldre røyker, men de røyker ikke inne og er flinke med håndvasken, og har ellers en generelt god hygiene. Er vi ute, går de litt unna oss ikke-røykere og småbarn når de skal røyke, så jeg føler ikke at det er noe problem. Glemmer de seg, og kommer litt for nære, så sier jeg ifra på en fin måte at jeg ikke vil ha røyken i nærheten av ungen, og det er de flinke til å respektere. Så i mitt tilfelle så er det ikke mer jeg kan gjøre, og synes situasjonen er god. Man kan jo ikke diktere voksne menneskers liv, og om de velger, som du sier, røyken fremfor barnebarna og resten av familien, så er det kjempetrist for alle parten, men hva skal man gjøre? Dere setter deres begrensninger og gjør det som er riktig for barna, og da er det opp til henne hva hun vil "finne" seg i.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg tenker du kan si til henne at dere syns det hadde vært hyggelig om hun kom på besøk, men at det er helsefarlig for babyen med røyklukt, så dere ville blitt glad om hun kunne tatt så mye hensyn til dette at hun hadde kommet i nyvaskete klær, og uten å ha røyket så mye på forhånd. Si at det er veldig viktig for dere, men at du ikke syns det er et lett tema for deg å ta opp ettersom hun er et voksent menneske som jo bestemmer selv hvordan hun vil leve...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har valgt, etter mange runder med meg selv, å skjerme barnet mitt for min mamma sin røyking. Hun røyker MYE og hun røyker inne. Det er så innrøyka i leiligheten at det lukter til og med røyk av brødet, av toalettpapiret, av såpen og av alt. Absolutt ALT! Gaver vi får lukter sur røyk. Noe kan vaskes og noe går i søpla. Jeg klarer ikke mer av den røyklukta! Sist jul vi var hjemme (noen av dere vil kanskje huske at jeg skrev et innlegg om min mamma som hadde det så innrøyka og skittent hjemme) så lukta det til og med røyk av klær i sekken som ikke engang hadde vært pakka opp hos mamma. Kjente lukta da vi pakket ut hjemme. Eller kanskje lukta bare hadde satt seg i nesen? Ekkelt, uansett. Ligger også mye mer bak her, men for barnet min sin del så begrenser vi å reise til henne. Så i år har jeg invitert henne hit til jul, men det vil hun ikke fordi *trallallla* hun ikke kan røyke inne. Vel, da får det bare være......
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Mine svigerforeldre røyker, å våre barn skal ikke overnatte der så lenge de røyker. Hun røyket når hun gikk gravid med alle sine 3 barn, de sliter med allergi, astma å pustevansker.. EGOISTISK kaller jeg henne,
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Herlighet, for noen høner dere er!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 Min mor røykte før, og da sa jeg til henne at hun bare kunne glemme å røyke når hun skulle passe mine barn, og heldigvis respekterte hun det. Men, nå har hun heldigvis vært røykfri i 1 år. Svigerforeldrene mine har også sluttet å røyke for flere år siden, er så deilig å være en helt røykfri familie! Mennesker som velger røyken foran barnebarn, viser jo hvor mye de bryr seg om barnebarna.... og hvis de bryr seg så lite om barnebarna, ville jeg ikke latt barna mine være der uansett!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Min mamma røyker som en dampmaskin, hun går ut for å røyke når vi er der, og lufter godt før vi kommer. Ofte så luftes det mens vi er der og, men hun bor i en liten leilighet, og det blir fort tett luft der inne. Jeg har valgt å "overse" lukten som henger igjen inne, for at barna skal li kjent med henne. Vi får heller dusje og bytte klær nr vi kommer hjem. Vi er der ikke mer en 1-2ganger i mnd uansett, og på våren\sommeren er vi mest ute. Velg dine kamper. Hva er viktigst for deg? Barna dine blir ikke syke av å være der et par timer. klær kan vaskes. Er hun hos oss, så må hun røyke ute selvsagt, og ytterjakka henges jo i gangen. Hun vasker seg på hendene før hun tar på de, men det er ne hun gjør av seg selv, ikke noe vi har bedt om. De overlever røykeånde i et par timer.
❤lille stjerne❤ Skrevet 25. oktober 2012 #10 Skrevet 25. oktober 2012 Det er de voksne som må ta ansvar og vise hensyn, barna skal ikke utsettes for verken helsefarene eller ubehaget for at de voksne har en uvane mener jeg. At folk velger som de vil i sitt hjem er jo forsåvidt greit, men da må de også akseptere at de ikke får besøk av barnebarna hjemme. Jeg har vært nøye på dette selv når det gjelder mitt barn. Heldigvis ingen av besteforeldrene eller de nærmeste som røyker her da. Men jeg synes at det holder å bestemme at det ikke skal røykes inne eller nær barnet der vi er og evt at de som skulle holde henne vasket hender da hun var helt liten. At folk røyker og det lukter av klær og pusten deres synes jeg ikke man kan få gjort så mye med. Kan jo ikke f.eks kreve i bhg at de dusjer og skifter hvis de har røyka? Med mindre det gjelder barn med ekstrem allergi da muligens.
najs Skrevet 25. oktober 2012 #11 Skrevet 25. oktober 2012 Men kjære dere...barna dø ikke av røykelukt en gang iblant. Eksose er like farlig. en ting er å ikke røyke inne med barnet på fanget, men hvis de går ut får man tåle det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #12 Skrevet 25. oktober 2012 Vi besøker ikke de som røyker inne, enkelt og greit. Barna var med mannen på besøk hos søsteren hans, og de luktet så røyk da de kom hjem at jeg måtte sende dem rett i dusjen. Og da påstod han hardnakket at ikke hun hadde røykt inne, så jeg må jo bare tro ham. Jeg visste ikke at de hadde dratt dit engang, men luktet det med en gang de kom inn i huset. Så der trenger de ikke lenger å komme. Svigerinna kan heller komme her, så kan hun røyke ute. Jeg klarer ikke røyk selv. Svir i øynene og blir kvalm. Jeg kan si i fra, men det kan ikke ungene. Så da er det mitt ansvar å beskytte dem. Skjønner uansett ikke hvorfor folk ikke går ut selv når de røyker. Det er vel ingen som vil bo i et hjem som lukter så ille. De fleste jeg kjenner går ut når de røyker, selv om de er hjemme hos seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #13 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har også vokst opp med en mor som røkte hele svangerskapet og hele barndommen min. Hun sluttet da jeg var i tenårene, og jeg har ingen plager eller sykdommer i dag, men jeg har blitt sterkt anti-røyk. Mine svigerforeldre røkte fortsatt da de fikk barnebarn. Etter at de fikk barnebarn begynte de å røyke ute (altså hjemme hos seg selv), også når barnebarna ikke var til stede. Etter et par år sluttet begge to å røyke. Jeg synes man kan kreve at de røyker ute når dere er på besøk. Stort mer enn det synes jeg ikke du kan kreve. Og jeg synes ikke du skal kutte kontakten mellom bestemor og barnebarn på grunn av dette (selv om jeg ville berenset kontakt med baby hvis du har det). Selv om det lukter vondt, er det neppe helseskadelig å besøke bestemor innimellom så lenge hun ikke røyker inne når dere er der.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #14 Skrevet 25. oktober 2012 Huff, dette er noe jeg og går og bekymrer meg for. Venter min første om tre mnd og har en svigerfar som røyker som en skorstein inne og som det ikke er snakk om at kommer til å gå ut. Regner med at jeg kommer til å nekte å gå til han hvertfall de to første årene, han får komme hit.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #15 Skrevet 25. oktober 2012 Men kjære dere...barna dø ikke av røykelukt en gang iblant. Eksose er like farlig. en ting er å ikke røyke inne med barnet på fanget, men hvis de går ut får man tåle det. Jeg tåler ikke røyklukt selv, blir kvalm og dårlig av det. Så da vil jeg ikke utsette barna for det heller! Røyking er en uting!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #16 Skrevet 25. oktober 2012 Mine svigerforeldre røyker, å våre barn skal ikke overnatte der så lenge de røyker. Hun røyket når hun gikk gravid med alle sine 3 barn, de sliter med allergi, astma å pustevansker.. EGOISTISK kaller jeg henne, Nå vet ikke jeg hvor gammel din svigermor er, men det gjorde min mor også og hun var ikke klar over helsefarene på den tiden. Hverken jeg eller mine 3 søsken har noen helseplager i dag og jeg klandrer henne ikke for det hun gjorde, hun visste jo ikke bedre. Om 20 år vil vi også bli halshugget av "perfekte" svigerdøtre for farer som vi ikke visste om og som vi utsetter ungene våre for i dag.
Elina Skrevet 25. oktober 2012 #17 Skrevet 25. oktober 2012 Herlighet, for noen høner dere er! Om det er det de kalles de som vil skjerme småbarn fra røyk, så kall meg gjerne høne! Mannen er i så fall hane! Her i huset har kyllingene det kjempebra, og de er nok glade for sine røykfrie omgivelser....!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #18 Skrevet 25. oktober 2012 Mine svigerforeldre røyker, å våre barn skal ikke overnatte der så lenge de røyker. Hun røyket når hun gikk gravid med alle sine 3 barn, de sliter med allergi, astma å pustevansker.. EGOISTISK kaller jeg henne, Nå vet ikke jeg hvor gammel din svigermor er, men det gjorde min mor også og hun var ikke klar over helsefarene på den tiden. Hverken jeg eller mine 3 søsken har noen helseplager i dag og jeg klandrer henne ikke for det hun gjorde, hun visste jo ikke bedre. Om 20 år vil vi også bli halshugget av "perfekte" svigerdøtre for farer som vi ikke visste om og som vi utsetter ungene våre for i dag. Men det betyr ikke at vi ikke skal beskytte ungene våre mot ting som vi nå vet er farlige... Min mor røykte også i alle svangerskapene, og ingen av oss har astma eller allergier. Svigermor røykte i tre svangerskap, der et barn døde og et har alvorlig astma i dag. Det er tilfeldig hvor det rammer, men det er ingen sjanse jeg ønsker å ta. Og selv om jeg ikke tok skade av at mamma røykte inne i oppveksten, betyr det ikke at jeg syntes det var greit. Jeg hatet det, og hater fremdeles røyk.
PintSizedDictator Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Herlighet, for noen høner dere er! Er enig her faktisk. Det er en ting at man ikke vil utsette barna for direkte røyk, men dette grenser da litt til hysteri :S Jeg vil ikke "bryte" kontakt med familiemedlemmer fordi de lukter røyk. De går ut å røyker når vi er på besøk. Hva mer kan jeg forlange? At de dusjer og skifter klær før de får se babyen/ungene? Tenker dere noensinne på all den forurensete luften de puster inn straks dere går ut døren? Spesielt dere som bor midt i en storby. Nesten et lite under at dere våger å gå ut i det hele tatt
Elina Skrevet 25. oktober 2012 #20 Skrevet 25. oktober 2012 Herlighet, for noen høner dere er! Er enig her faktisk. Det er en ting at man ikke vil utsette barna for direkte røyk, men dette grenser da litt til hysteri :S Jeg vil ikke "bryte" kontakt med familiemedlemmer fordi de lukter røyk. De går ut å røyker når vi er på besøk. Hva mer kan jeg forlange? At de dusjer og skifter klær før de får se babyen/ungene? Tenker dere noensinne på all den forurensete luften de puster inn straks dere går ut døren? Spesielt dere som bor midt i en storby. Nesten et lite under at dere våger å gå ut i det hele tatt Nå var det vel snakk om å ikke besøke men heller få besøk? Eller missforsto jeg? Bestemoren får vel komme på besøk og heller gå ut og røke.
PintSizedDictator Skrevet 25. oktober 2012 #21 Skrevet 25. oktober 2012 Herlighet, for noen høner dere er! Er enig her faktisk. Det er en ting at man ikke vil utsette barna for direkte røyk, men dette grenser da litt til hysteri :S Jeg vil ikke "bryte" kontakt med familiemedlemmer fordi de lukter røyk. De går ut å røyker når vi er på besøk. Hva mer kan jeg forlange? At de dusjer og skifter klær før de får se babyen/ungene? Tenker dere noensinne på all den forurensete luften de puster inn straks dere går ut døren? Spesielt dere som bor midt i en storby. Nesten et lite under at dere våger å gå ut i det hele tatt Nå var det vel snakk om å ikke besøke men heller få besøk? Eller missforsto jeg? Bestemoren får vel komme på besøk og heller gå ut og røke. Det går jo så klart an også, så sant besteforeldrene ikke er dårlig til bens etc. Jeg skal ærlig innrømme at jeg foretrekker å få min far på besøk enn å gå til ham siden de røyker inne til vanlig. Det er noe med den lukten... men jeg sier ikke dte til ham og jeg nekter heller ikke barna å gå på besøk der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå