Gå til innhold

Jeg trenger kristen-konservativ kompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det at man skal ha respekt for kjønnene? (I'm on a roll :))

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Fnis, hvem er det du henger med om dagen? Du må vel i alle fall avstå fra å definere kjønn annet enn biologisk, et gender/sosialt kjønn-perspektiv er sjeldent i kk-kretser.

Skrevet

Fnis, hvem er det du henger med om dagen? Du må vel i alle fall avstå fra å definere kjønn annet enn biologisk, et gender/sosialt kjønn-perspektiv er sjeldent i kk-kretser.

Det er en lyshåret kar i Farmen som løper rundt og vil at kvinner og menn skal sove separat, ha separate arbeidsoppgaver og at kvinnene skal kle seg mer sømmelig (les: stakk og heloppknappet bluse), fordi man skal ha respekt for kjønnene. Jeg klarer ikke å se hvilket begrep som ligger bak dette, og nå har jeg sikkert grublet i en uke :D

Gjest sug lut
Skrevet

Det er en lyshåret kar i Farmen som løper rundt og vil at kvinner og menn skal sove separat, ha separate arbeidsoppgaver og at kvinnene skal kle seg mer sømmelig (les: stakk og heloppknappet bluse), fordi man skal ha respekt for kjønnene. Jeg klarer ikke å se hvilket begrep som ligger bak dette, og nå har jeg sikkert grublet i en uke :D

Jeg har mest respekt for meg selv naken, egentlig. Kanskje jeg og Andreas skal ta en prat?
Skrevet

Er det han som vil ha endringer i stemmeretten det? Tror han og jeg kan komme rimelig skeivt ut om vi noen gang treffes :)

Gjest Ballongmamma
Skrevet

Respekt for kjønnene er vel respekt for mannen. Vi er skitne, må huske :P Spesielt når vi har mensen. Derfor er det viktig at vi dekker til håret og huden slik at mannen ikke blir lurt og forledet av Satan til å bli kåt på vår skitne kropp. Og forresten så var det jo Eva som spiste eplet, så det er egentlig kvinnens skyld at det finnes synd i verden. Og pga Eva gjør det vondt å føde. Det var en av Guds straff, vi skulle føde våre barn med smerte. Eller "besvær" som de har kommet frem til i den nye oversettelsen.

Skrevet

I så fall er vel moderne anestesi sterkere enn Guds ord og dom? Eller som jeg pleier å si -og skrek ut i min fødeseng- takk Gud for epiduralen!!!

Gjest sug lut
Skrevet

I så fall er vel moderne anestesi sterkere enn Guds ord og dom? Eller som jeg pleier å si -og skrek ut i min fødeseng- takk Gud for epiduralen!!!

Det er jo fortløpende konflikt mellom vitenskapen og fundamentalistgudegjenger av alle utgaver, så jeg klapper for de små seire - epiduralen er definitivt en av dem.
Skrevet

For hvis MENN ikke er sterke nok i ånden til og overvinne kjødets lyst, så vil det si at de ikke TROR nok,- mener jeg..Så må kvinner kle på seg, for at menn er så svake i troen sin, de da? DET er respekt for Gud og religionen sin det!

Likeså og straffe andre mennesker i "Guds navn":.Det mener jeg er helt klart det verste brudd mot sin Gud man kan begå. Man stiller da seg selv OVER sin Gud og dømmer andre mennesker, og fratar dermed "guden sin" makt til og SELV bedømme "levende og døde"? Er ikke det og vanhellige Guds navn, så vet ikke jeg hva er det. Man tar makten fra den "allmektige",- må jo være blasfemi på toppnivå...Og ingen blir nok straffet hardere enn de som påberoper seg rett til og lede, dømme og narre andre menneser i "Guds navn";- sammehvilke Gud det måtte være.

Skrevet

Det er en lyshåret kar i Farmen som løper rundt og vil at kvinner og menn skal sove separat, ha separate arbeidsoppgaver og at kvinnene skal kle seg mer sømmelig (les: stakk og heloppknappet bluse), fordi man skal ha respekt for kjønnene. Jeg klarer ikke å se hvilket begrep som ligger bak dette, og nå har jeg sikkert grublet i en uke biggrin.png

Jeg tror han mener at vi skal ha respekt for at Gud har skapt kjønnene forskjellig, og at vi da skal holde på disse forskjellene. Han er nok imot at kjønnsrollene glir over hverandre mer i dagens samfunn. Hvis han er kristen så er det sikkert dette han mener.

Jeg er ikke kristen eller spesielt konservativ selv altså, men kom med et innspill likevel:P

Skrevet

Det er en lyshåret kar i Farmen som løper rundt og vil at kvinner og menn skal sove separat, ha separate arbeidsoppgaver og at kvinnene skal kle seg mer sømmelig (les: stakk og heloppknappet bluse), fordi man skal ha respekt for kjønnene. Jeg klarer ikke å se hvilket begrep som ligger bak dette, og nå har jeg sikkert grublet i en uke biggrin.png

Jeg tror han mener at vi skal ha respekt for at Gud har skapt kjønnene forskjellig, og at vi da skal holde på disse forskjellene. Han er nok imot at kjønnsrollene glir over hverandre mer i dagens samfunn. Hvis han er kristen så er det sikkert dette han mener.

Jeg er ikke kristen eller spesielt konservativ selv altså, men kom med et innspill likevel:P

Jeg skjønner jo at han mener at kjønnene er forskjellige. Det jeg ikke kan forstå er hvordan det å like å sette opp skigard, er gjensidig utelukkende med å sette pris på de forskjellene som er mellom kjønnene. Jeg skjønner ikke fornuften i det å respektere forskjellene mellom kjønnene i større grad enn de finnes. Vi trenger ikke å fremprodusere forskjeller til det karikaturaktige eller til det løgnaktige, for hva i all verden har det med respekt å gjøre?

Skrevet

Jeg tror han mener de tradisjonelle kjønnsrollene når han sier dette. Han lever i forrige århundre og mener at kvinner skal gjøre kvinnfolkarbeid (husvask, baking, matlaging osv) og mannfolk skal gjøre mannfolkarbeid (brøyte snø, hugge ved, snekre osv). Tipper han suger i senga, han mener vel at hans kvinne skal ligge stille og lydløs på rygg med spredte ben og bare la han gjøre seg ferdig. No thanks!

Skrevet

Jeg skjønner jo at han mener at kjønnene er forskjellige. Det jeg ikke kan forstå er hvordan det å like å sette opp skigard, er gjensidig utelukkende med å sette pris på de forskjellene som er mellom kjønnene. Jeg skjønner ikke fornuften i det å respektere forskjellene mellom kjønnene i større grad enn de finnes. Vi trenger ikke å fremprodusere forskjeller til det karikaturaktige eller til det løgnaktige, for hva i all verden har det med respekt å gjøre?

Vel, jeg er på ingen måte enig i det han sier, og kan nok ikke forklare spesielt bra hva han tenker. Men det som du kan tenke er jo at vi mennesker egentlig ikke snakker og handler etter fornuften spesielt ofte. Kanskje han sier det han mener som en slags reaksjon fordi han ikke liker verden slik det er i dag? Fra en ytterkant til en annen ytterkant på en måte.

Jeg kan ikke bibelen, men kanskje det står noe om hvordan kvinner skal gå kledd eller om ugifte menn og kvinner kan sove på samme rom? Konservativ kristne ser jo på bibelen som Guds ord, disse ordene sier noe om hvordan Gud har tenkt kjønnsrollene....

Jeg tror ikke det nytter så veldig mye å prøve å dra inn fornuft i veldig religiøse spørsmål..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...