Gå til innhold

Gravid og migrene, paracet funker ikke! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Jeg er 8 uker på vei og sliter så mye med hodepine og migrene. Har hatt migrene i mange år og er avhengig av migrenetab når det står på som verst. Ellers blir jeg liggende å spy i 2-3 dager med grusomme smerter.

Hva gjør jeg nå når jeg er gravid? Har så vondt i hodet i dag at jeg holder på å krepere. Paracet er det ingen poeng å ta, det fungerer ikke. Globoid og Ibux fungerer litt, men dette skal jo ikke gravide ta. Og migrenetab med varselstrekanten på kan jeg ii hvert fall ikke ta?

Noen som kan hjelpe meg, er litt rådvill her..

Det er vel ikke bra for barnet at kroppen har så vondt over lang tid heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet, er det ingen migrenetabletter du kan ta. Med mindre du er 100% sikker på at det er migrene du har, så kan det også være "hormonhodepine" du har. Ikke noe artig det heller....

Pass på å spise jevnt, drikke mye og bruk solbriller så fort det er litt ekstra lyst ute. I tillegg kommer selvsagt en jevn døgnrytme med passe mye søvn (7-9 timer)

God bedring og lykke til!

Skrevet

Så vidt jeg vet, er det ingen migrenetabletter du kan ta. Med mindre du er 100% sikker på at det er migrene du har, så kan det også være "hormonhodepine" du har. Ikke noe artig det heller....

Pass på å spise jevnt, drikke mye og bruk solbriller så fort det er litt ekstra lyst ute. I tillegg kommer selvsagt en jevn døgnrytme med passe mye søvn (7-9 timer)

God bedring og lykke til!

Skrevet

Nei, det er migrene dessverre. Har vært til nevrolog.. Håpløs situasjon..

Skrevet

Jeg fikk Paralgin forte mot migrene da jeg var gravid.

Skrevet

Her ble løsningen sykemelding og ganske mange timer liggende i sengen i løpet av svangerskapet...

Min migrene er veldig hormonstyrt, får alltid migrene i forbindelse med mensen, og svangerskapet trigget veldig. Hadde mye oftere migrene enn ellers.

Du må bare gjøre det du kan, nok søvn, regelmessig mat, frisk luft, hvile osv. Om migrenen trigges av noen typer mat (sjokolade, sitrus e.l.) må du holde deg unna.

Skrevet

Men er det trygt å bruke da, 21:41? Paralgin forte inneholder jo kodein som blir omgjort til morfin i blodet, så vidt jeg har forstått. Har de pillene hjemme etter jeg trakk en visdomstann. Er det trygt å ta det? Noen leger eller sykepleiere her inne som vet?

HI

Skrevet

21:41 her igjen

Fikk beskjed om at det var det tryggeste jeg kunne bruke.

Skrevet

Ok. Tusen takk for tips:) HI

Skrevet

huff stakkars deg! ofte blir visst migrenen bedre under svangerskap, så får håpe det gir seg litt utover ihvertfall! Eneste som hjalp på meg var søvn...

Skrevet

Har ikke prøvd det. Noen som har positive erfaringer med akupunktur mot migrene?

Skrevet

Jeg er akupunktør og har masse positive erfaringer med migrene. Husker i farta ikke om jeg har behandlet gravide med migrene, men det er jo ikke store forskjeller prinsippmessig i kinesisk medisin. Jeg ville absolutt gjort et forsøk! :)

Prøv også å kutte ut hvetemel, sukker og melk en uke og se om du er bedre. Ofte er det noe i kosten som trigger.

De fleste migrenepasientene blir faktisk enten bra eller veldig mye bedre med sjeldnere anfall og ikke så sterke anfall.

Pass på at du forteller akupunktør at du er gravid, da det finnes punkter vi ikke skal bruke på gravide. Det er ikke noe problem, vi bare velger andre punkter.

God bedring!

Skrevet

Paralgin Forte kan du ta. Men dersom du har ordentlig migrene vil neppe disse hjelpe godt nok.

Imigran er godkjent for gravide:) Iallefall 50mg dosen.

Jeg fikk disse foreskrevet av nevrologen da jeg var gravid siste gang. Hadde faktisk ikke klart meg uten!

Med Imigran kan du også amme etter 8 timer. Med de fleste andre preparater må du vente 24 timer!

Skrevet

jeg sliter med det samme, og må slå av lys og bare legge meg, spiser sjokolade som av og til lindrer litt.

Gjest ________
Skrevet

Jeg var 6 uker på vei gjor i desember, fikk mitt første migrene anfall (visste ikke at jeg Var gravid...) hev innpå med paracet (typ 20 iløpet av et døgn, visste ikke hva jeg skulle gjøre..?) endte opp med at jeg dro til legen og fikk "tulleduagnosen" migrene OG fant ut at jeg var gravid!! Men da tror jeg skaden på å ta så mange paracet så tidlig i sv.skapet var gjort så jeg fikk en MA i uke 14 :/ så denne gangen holder jeg meg langt unna paracet og holder ut med svangerskaps migrene isteden

Tips er å ta et varmt bad

Ligge i et mørkt kjølig rom

Putte beina i isvann (åpner spenninger)

Trykke på tre pkt i pannen/øyehule

Skrevet

Under migreneanfall stopper ofte magen og hos noen går det så langt at de kaster opp. Da hjelper det lite å ta tabletter. Tablettene vil enten bare bli liggende i magen, uten særlig virkning, eller det ender med oppkast. Prøv paracet stikkpiller, de får du reseptfritt.

Skrevet

Jeg fikk også Paralgin Forte under hele svangerskapet mot migrene. Overlegen på føde pol. sa at det var et trygt preparat og bruke under hele graviditeten, med måtehold selvsagt... Jeg har brukt det tre svangerskap, og alle ungene er helt normale!!! Selvsagt hjelper ikke paracet, kom deg til legen og få hjelp!!! Lykke til!!!

Skrevet

Paralgin Forte kan du ta. Men dersom du har ordentlig migrene vil neppe disse hjelpe godt nok.

Det er vel ikke helt riktig? Jeg har hatt "ordentlig" migrene i 20 år (kraftig og hyppig), og har ganske god effekt av Paralgin Forte, som er en av medisinene som jeg veksler på å bruke. Det er ikke alltid den tar alt av smerter, men erfaringsmessig blir jeg uansett oppegående og velfungerende igjen etter en paralgin forte, gjerne kombinert med et par timer i senga.

Skrevet

Jeg brukte maxalt noen ganger under graviditet. Får ikke til å kopiere over teksten fra felleskatalogen men der står det at deg ikke skal brukes under graviditet med mindre det er helt nødvendig. Dyrestudier indikerer ikke fosterskadelige effekter. Jeg kunne ikke bruke paralgin forte, det hjalp ikke i det hele tatt og jeg ble bare enda mer kvalm. Hør med legen din du

Jeg har prøvd akupunktur mot migrene og spente muskler- helt bortkastede penger her. Null effekt!!

Skrevet

Hos meg trigger spenningshodepine også migrenen, så om jeg får en vanlig hodepine utvikler det seg gjerne til migrene. Så jeg har faktisk fått færre anfall av å gå jevnlig til naprapat så jeg ikke har låsninger og spenninger i nakke og rygg. De hormonstyrte anfallene kommer uansett, men jeg har færre anfall i måneden etter at jeg begynte passe bedre på nakke og rygg.

Jeg har ikke hatt merkbar effekt av akupunktur, men en venninne ble mye mye bedre så det er absolutt verdt et forsøk. Det er mange som har god hjelp av det.

Jeg har fire barn og kroppen har faktisk reagert forskjellig på svangerskapene, i tre av svangerskapene hadde jeg mindre vondt i hodet mens i det fjerde hadde jeg kronisk hodepine og migrene ihvertfall en gang i uken. Så disse hormonene kan tydeligvis gjøre både det ene og det andre med oss altså.

Skrevet

Det er vel ikke helt riktig? Jeg har hatt "ordentlig" migrene i 20 år (kraftig og hyppig), og har ganske god effekt av Paralgin Forte, som er en av medisinene som jeg veksler på å bruke. Det er ikke alltid den tar alt av smerter, men erfaringsmessig blir jeg uansett oppegående og velfungerende igjen etter en paralgin forte, gjerne kombinert med et par timer i senga.

Paralgin forte er smertelindrende. Det inneholder vel ike mye paracetamol som vanlig paracet samt kodein (?). Smertestillende medikamenter vil gjerne ta bort endel av de største smertetoppende, men vil ikke stoppe et anfall.

For de med "ordentlig migrene" vil sjelden paralgin forte eller paracet/ibux gi nok effekt. Hadde det vært så enkelt så hadde neppe hatt så mye sykefravær og uførhet knyttet til migrene!

Skrevet

Har du prøvd fenazon- koffein sterke? De selges uten resept på apoteket. De brukte jeg når jeg var gravid. Har forøvrig brukt de i mange år mot migrene.

• 11 måneder senere...
Skrevet (endret)

Endret av Moderator-IS
Reklam
Gjest Anybody
Skrevet

Du kan bruke noe som heter bluefish eller noe, det er en migrene medisin som gravide kan bruke. De funker forveien ikke på meg da comig er det eneste som hjelper meg. Så je sådde migrene de første 17 ukene.. Lykke til og god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...