Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Min sønn går i 4.Klasse, er 135cm høy og veier 28 kg... Han sitter på pute med rygg... Men når kan vi bytte til bare pute?
*sutrikus-trassaldrius* Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 her sluttet eldste når hun gikk i 3. klasse. Hun var da over 140 høy. Du kan jo bytte til bare pute nå, du ser jo hvordan han sitter i bilen.Men hvorfor vil du bytte? TT sier jo at bare puta ikke er like sikkert.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Nei, jeg vill ikke bytte om det ikke er sikkert, det var derfor jeg spurte Har ikke tenkt noe over det før etter at han beg i 4. Klasse. Vi bor et stykke unna skolen. Så jeg henter han i bil hver dag. Ofte har han med seg kompiser bjem, og de får "sjokk" når de ser at han sitter i sete! Så lurte på om han var stor nok til å begynne med pute, eller hva som er reglen?? Hi
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Eldstemann sluttet like etter at han fylte 8 år (i 3. klasse). Da var han over 140 cm høy og 35-36 kg (tror jeg, husker ikke helt), han hadde i hver fall vokst ut av både sete og pute. Mellomste som nå er 8 år er ca 130 cm lang og skal sitte i setet sitt i minst 1 år til. Til han vokser ut av det rett og slett. Endret 24. oktober 2012 av Alva♂♂♂♀
Vossafår Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Til han var nesten 11 år, da var det ikke plass i setet lengre
Galskapens overhode Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Hun var 7, da var hun for tung for anbefalt vekt på setet. Kjøpte beltejusterer slik at det lå rett i forhold til hennes høyde.
Mandalas Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Min 4.klassing skal sitte i sete en god stund til. Nå vet jeg verken hvor lang han er eller hvor mye han veier, men plass har han enda. Det er veldig få foreldre her som bryr seg om barnesikring slik vi gjør syns jeg det virker som. Og min erfaring er lik din - veldig få 3.klassinger satt i sete ifjor og nå tror jeg vel egentlig omtrent ingen andre 4.klassinger gjør det.
LuksusLiv Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Syns også det er veldig få av 2. klassingene som sitter i sete, og i hvertfall ikke 3.klassinger. Jenta mi reagerte på at hun var den "eneste" som fortsatt bruker sete, hun syns det var flaut. Da forsøkte jeg og forklare henne hvorfor vi mener hun skal sitte i det, og viste henne videosnutter fra trygg trafikk om hva som kan skje hvis man kræsjer når man sitter på pute og når man sitter i sete. Siden da har det vært slutt på diskusjonen om sete. Hun skal sitte i det til hun vokser ut av det. Hun er forresten ca like lang og tung som ditt barn HI. Endret 24. oktober 2012 av LuksusLiv
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Min 4.klassing skal sitte i sete en god stund til. Nå vet jeg verken hvor lang han er eller hvor mye han veier, men plass har han enda. Det er veldig få foreldre her som bryr seg om barnesikring slik vi gjør syns jeg det virker som. Og min erfaring er lik din - veldig få 3.klassinger satt i sete ifjor og nå tror jeg vel egentlig omtrent ingen andre 4.klassinger gjør det. Jeg bare lurer på om dere har vurdert å ta det opp på foreldre møte noen gang? Jeg har vært innom tanken fordi jeg har akkurat samme erfaring som deg, men har slått det litt fra meg. Lurer på om jeg skal gjøre det likevel. Nå som barna er så store er det også mer vanlig at de vil sitte på med andre ( i hvert fall her bytter vi gjerne litt på å kjøre barna), og da blir straks andres barnesikring i bil mer viktig også. Jeg er streng på dette og får en del oppgitte blikk fra ungene sine venner når jeg insisterer på at de som er fysisk små nok Må sitte i beltestol eller på pute i vår bil (spesielt fra ene kameraten til eldstemann på 10 år som neppe kan være stort mer enn 127-128 cm lang og maks 30-32 kg, han er bitte liten). Da de eldste gikk i bhg tok jeg opp bilsikring og bhg hentet faktisk inne noen fra TT som holdt foredrag. Det hjalp veldig på folk sin sikring av barn i bil. Heldigvis, for der var det mye snålt altså. F.eks barna stående løst foran i varebil i 80-sone *grøsse*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå