Gå til innhold

Er gutten min veldig treig med språket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 24 mnd, akkurat fylt to år. Vårt første barn. Han har alltid vært gjennomsnittlig når det gjelder utviklingen, tidlig med noe og seint med annet.

Han snakker en del, men ikke så mange forskjellige ord. Vi trodde det ville komme mye nytt nå da han begynte i barnehagen i høst, men det er fremdeles ingenting nytt.

ALLE ord han sier er: Mamma, pappa, bil, hei, nei, ja, min, der(og peker på ting når han skal fortelle), og to ord jeg ikke vet hva betyr: nunu og ah (ikke ja). Har hørt han si mor en gang.

Han setter ikke sammen to ord, og bruker ikke feil ord på noe. Han forstår det meste vi sier til ham, han forstår setninger og korte beskjeder. Når jeg spør om han kan peke på den og den tinge (f.eks boka, tv, senga, stolen, magen, osv) så peker han riktig. Han vet hva som er hva, han bare sier det ikke.

Er han veldig treig? Er det noe å bekymre seg over? Skal til helsesøster neste mnd, skal spørre henne også. Er bare litt bekymret..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han er jo sen, men det er det mange som er. Hvis du er bekymret bør du få hørselen hans sjekket. Min var omtrent akkurat så treg som din. Han sa sitt første ord da han var 1 1/2 og hadde vel inntil 25 ord helt til han var 2 1/2 (selv om han gikk i bhg). Da eksploderte det i en salig fart, og iløpet av et par måneder snakket han i lange setninger. Det var tydelig at han hadde gått og samlet ord og uttrykk før han ville prøve seg på å bruke dem.

Jeg var hos hs med han fordi jeg var bekymret, og hs sjekket forståelsen hans. Hun sa det var det viktigste. Har gutten din språkforståelse? Kan du gi han beskjeder og se at han utfører det du ber han om? F.eks hente ballen e.l. Du kan jo også sjekket hørselen hans selv ved å stå bak ham så han ikke ser deg, og hviske lavt "vil du ha en is" eller noe annet du vet han liker godt... Hvis han snur seg og sier "jaaa", så vet du jo at han ihvertfall kan høre noe ;-)

Skrevet

jenta mi og var slik,jeg brukte 2 år på og få henne til speialist for mente det var noe galt med hørselen hennes. fikk endelig komme til en hun hadde falske mandler og måtte ha dren, uken etter opperasjon kom det setninger ut av munnen hennes og språket ble bedre med en gang. hun var 2 år og 3 måneder da hun fikk satt inn dren og fjernet di falske mandlene. 2 av mine venniner har også måtte gjøre dette med sine barn.

Skrevet

Høres litt sen ut ja, men det er ikke sikkert gjør noe da. Hør med helsesøster.

Min gutt greide si mer enn de ordene der før han var ett år, og nå ved 14 mnd så forstår han det aller meste vi sier til ham (utenom nei;) ) og han har masse ord, kan alle dyrelydene, og lærer nye ord daglig. Hender han setter sammen to ord av typen hei pappa, natta mamma. Tror ikke min er spesielt tidlig ute, han var treig motorisk da.

Skrevet

Kjenner to gutter i den alderen og begge snakker lite. Ene har problemer med ørene, den andre ikke. Min snakka fra han var 1,5 og har ikke stoppa.... Det meste er normalt, så lenge Bhg eller helsestasjon vise bekymring hadde jeg tatt det med ro.

Skrevet

Er jo noen barn, og da spesielt gutter, som samler opp ord. Og plutselig kan de "snakke" over natta. Nevn det for helsesøster du, men ingen grunn til panikk! :)

Skrevet

Ingenting å bekymre seg over.. min 2 åring var også veeeeldig sen. Men nå når han er 3 snakker han settninger på 4-8 ord. Plutselig kom det seg. Men jeg og har vært mye bekymret pga det.

Det er så forskjellig det med språk. Så lenge du ikke har noe mistanke om at det er noe med ørene / hørsel så ville jeg ha slappet av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...