Gå til innhold

Foreldrepermisjon og ferie.


sison

Anbefalte innlegg

Kommer ferien i tillegg til permisjonen 47/57 uker eller er den medregnet?

Vi lurer på å velge 100 %. da blir det 47 uker + 5 uker ferie hver. Riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer, ferien kommer i tillegg.. Men husk at dere kan kun ta ut lovbestemt ferie for å utsette permisjonen og det vil si maks 4 uker og 1 dag.... Husk at ferie må søkes om på eget skjema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, ferien kommer i tillegg.. Men husk at dere kan kun ta ut lovbestemt ferie for å utsette permisjonen og det vil si maks 4 uker og 1 dag.... Husk at ferie må søkes om på eget skjema :)

 

Gjelder det også dersom arb giver utbetaler lønn.? Jeg får full lønn ( også det som er over 6G).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, ferien kommer i tillegg.. Men husk at dere kan kun ta ut lovbestemt ferie for å utsette permisjonen og det vil si maks 4 uker og 1 dag.... Husk at ferie må søkes om på eget skjema :)

 

Gjelder det også dersom arb giver utbetaler lønn.? Jeg får full lønn ( også det som er over 6G).

 

Ja, nav vil uansett ikke gi refusjon for mer enn 4 uker og 1 dag..... Men det er jo intgenting i veien for å utsette de 4 dagene og ta de rett etter permisjonen er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 dager ferie jeg skal overføre til neste år, men siden nav bare refunderer 4 uker og 1 dag, betyr det jo at man har 1 uke (eller 5 dager) igjen, og når jeg i tillegg har 10 dager, vil det si jeg har 15 dager til overs, som jeg ikke får?? Eller kan jeg overføre disse igjen til året etter igjen, og ta de dagene som ferie når permisjonen er over? huff så komplisert dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 dager ferie jeg skal overføre til neste år, men siden nav bare refunderer 4 uker og 1 dag, betyr det jo at man har 1 uke (eller 5 dager) igjen, og når jeg i tillegg har 10 dager, vil det si jeg har 15 dager til overs, som jeg ikke får?? Eller kan jeg overføre disse igjen til året etter igjen, og ta de dagene som ferie når permisjonen er over? huff så komplisert dette..

 

Det er mulig å ta ut overført ferie eller forskuddsferie, men man kan altså ikke ta ut mer enn 4 uker og 1 dag lovbestemt ferie.. Sjekk skjema for utsettelse eller gradert uttak - finner noen punkter der ang dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har 10 dager ferie jeg skal overføre til neste år, men siden nav bare refunderer 4 uker og 1 dag, betyr det jo at man har 1 uke (eller 5 dager) igjen, og når jeg i tillegg har 10 dager, vil det si jeg har 15 dager til overs, som jeg ikke får?? Eller kan jeg overføre disse igjen til året etter igjen, og ta de dagene som ferie når permisjonen er over? huff så komplisert dette..

 

Det er vel ingen som kan nekte deg å ta ut ferie, men du har jo allerede fått feriepenger for de dagene antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar ferien etter at permisjonen er over, spiller det vel ingen rolle for Nav hvor mye ferie man tar?

Men om man bruker ferien til å utsette permisjon da kan man bare ta 4uker og 1 dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ta ut ferie etter endt permisjon. Det er gunstig å ta ut ferie i uker med røde dager, som 1. mai, påske, 17. mai, uka etter påske mv. Du bruker da kun feriedager på de ordinære arbeidsdagene. Da får du en del feriedager å bruke etter permisjon. Jeg har sjekket ut dette med Arbeidstilsynet at om du tar ut ferie i uker med røde dager, skal det ikke regnes som ei uke ferie, men som det antall med virkedager du tar ut ferie. Siden Sison får full lønn utover 6G, bør du også sjekke om du får ordinær feriepengeopptjening året etter permisjon. Jeg er av den heldige sorten som både får full lønn og full feriepengeopptjening. Kostnaden med avviket mot NAV tar min arbeidsgiver. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ta ut ferie etter endt permisjon. Det er gunstig å ta ut ferie i uker med røde dager, som 1. mai, påske, 17. mai, uka etter påske mv. Du bruker da kun feriedager på de ordinære arbeidsdagene. Da får du en del feriedager å bruke etter permisjon. Jeg har sjekket ut dette med Arbeidstilsynet at om du tar ut ferie i uker med røde dager, skal det ikke regnes som ei uke ferie, men som det antall med virkedager du tar ut ferie. Siden Sison får full lønn utover 6G, bør du også sjekke om du får ordinær feriepengeopptjening året etter permisjon. Jeg er av den heldige sorten som både får full lønn og full feriepengeopptjening. Kostnaden med avviket mot NAV tar min arbeidsgiver. :-)

 

Det er opp til arbeidsgiver å godta dette med å ta ferie på uker med røde dager.

Får man foreldrepenger direkte fra nav vil man ikke kunne spare dager på å gjøre dette. Nav utbetaler 5 dager pr uke uavhengig om de er røde eller ikke. Velger man å ta ferie hele påskeuka f. eks, så trekkes man for ferie hele uka, og ikke kun på de som ikke er røde.

For nav så er alle dager "virkedager" fordi man utbetaler også på røde dager.

 

Anonym poster: df55040a1116eabc12b7f13c965d4b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ta ut ferie etter endt permisjon. Det er gunstig å ta ut ferie i uker med røde dager, som 1. mai, påske, 17. mai, uka etter påske mv. Du bruker da kun feriedager på de ordinære arbeidsdagene. Da får du en del feriedager å bruke etter permisjon. Jeg har sjekket ut dette med Arbeidstilsynet at om du tar ut ferie i uker med røde dager, skal det ikke regnes som ei uke ferie, m2en som det antall med virkedager du tar ut ferie. Siden Sison får full lønn utover 6G, bør du også sjekke om du får ordinær feriepengeopptjening året etter permisjon. Jeg er av den heldige sorten som både får full lønn og full feriepengeopptjening. Kostnaden med avviket mot NAV tar min arbeidsgiver. :-)

 

Det er opp til arbeidsgiver å godta dette med å ta ferie på uker med røde dager.

Får man foreldrepenger direkte fra nav vil man ikke kunne spare dager på å gjøre dette. Nav utbetaler 5 dager pr uke uavhengig om de er røde eller ikke. Velger man å ta ferie hele påskeuka f. eks, så trekkes man for ferie hele uka, og ikke kun på de som ikke er røde.

For nav så er alle dager "virkedager" fordi man utbetaler også på røde dager.

Anonym poster: df55040a1116eabc12b7f13c965d4b0e

Ingen av mine arbeidsgivere har sagt noe på å ta ut ferie i uker med røde dager - verken når jeg skulle reise til syden i mai - eller i forbindelse med permisjon. Men det er jo en selvfølge at det må avklares med arbeidsgiver (selv om min arbeidsgiver ikke legger seg opp i når jeg tar ferien min i permisjonstiden). NAV utbetaler ikke penger når en er i ferie, men da er en i "arbeid" igjen og arbeidsgiver må betale lønn for en halv måned om en har ferie i en halv måned. Evt har en fått feriepenger som skal brukes da! Det er jo det at nav regner 5 virkedager uavhengig av røde dager at det er gunstig å ta ferie i uker med røde dager. Og forholder en seg bare til arbeidsgiver slik som jeg selv, så slipper en å tenke på hva nav gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NAV betaler så vil man ikke kunne få fordel av røde dager og arbeidsgiver som forskutteret gir heller ikke alltid den muligheten. Du kan forlenge perm med lovbestemt ferie 4 uker og 1 dag begge årene om permisjonen går over to år. I disse ukene får man ingen utbetaling hverken fra arbeidsgiver eller NAV med mindre man IKKE er trukket allerede i juni/juli og mottatt feriepenger samtidig som de fleste blir uavhengig av når de tar ferie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da veldig rart. Jeg tok ut ferie i forbindelse med påske - før og etter- , samt en avspasseringsdag. Brukte da 6 feriedager i stedet for 10, hadde 14 dager ferie. De resterende 4 brukte jeg senere og fikk mer ut av permisjon og ferien min. I tillegg tok jeg ut fire dager ferie ei uke med rød dag i mai, og vips hadde jeg en dag til for senere bruk. Og hvis en BÅDE får feriepenget og utbetaling fra NAV i juni, så har jo du fått penger for de 4 ukene og 1 dag som du kan ta ut i permisjonstiden. Da må du sette av penger til senere ferie. Da skjønner jeg logikken din.

 

Men det er bare å sette seg ned med en kalender og telle uker og ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...